شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲

استفاده از گاردریل خلاف استاندارد است

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۷
کد مطلب: 410323
دیگر عادت کرده‌ایم که در پی هر حادثه از این نوع شاهد پیامهایی مبنی بر تسلیت و پیگیری جدی موضوع از سور بعضی از مسئولین و در شرایط حادتر نمایندگان شهرستان مربوطه و گاهی هم از سوی سران سه قوه باشیم.
استفاده از گاردریل خلاف استاندارد است
به گزارش جهان، علی اکبر دادخواه در وبلاگ خود نوشت:
سایت تابناک در بخشی از یک مقاله در مورد آمار و ارقام ارائه شده توسط رئیس جمهور و دیگر دولتی ها و نتقادهای مطرح در باره صحت و سقم این آمار نوشت “در برخی موارد شنیده شده، آمار نرخ تورم از زمانی که از یک کار‌شناس شروع می‌شود تا هنگامی که به رئیس جمهور گزارش می‌شود، چندین درصد ‌کاهش می‌یابد و فلان رئیس اداره، فلان معاون اداره، فلان مدیر کل، فلان معاون سازمان و…‌ هر یک جهت خوشایند، درصدی از آمار را کاهش می‌دهند!”
 
مطلب فوق اگر بشود تنها یک برداشت از آن بشود، حتما این نکته خواهد بود که ملیجک فقط یک پدیده مختص دوران ناصرالدین شاه نبوده است و همواره در دستگاههای رسمی و پیرامون مسئولین کشوری ملیجکهای معاصر همان دوره در حال دلقک بازی و چاپلوسی و به قول برره‌ای ها مشغول پاچه خواری بوده‌ و هستند. حال اینکه این ملیجکها چقدر میدان را برای خوش رقصی‌های خود باز ببینند معلمولا تابع رفتار و کردار مدیران و مسئولین وقت بوده است.  متاسفانه در حال حاضر با رفتاری که از بیشتر مسئولین و مدیران در رده‌های مختلف مشاهده می‌شود وضعیت خوشایندی در برخورد با این پدیده دیده نمی‌شود. خود من شخصا بارها شاهد بوده‌ام که در قبال دلسوزی‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و انتقادهای خیرخواهانه‌ای که به مسئولی داده‌ام عکس العمل مسئول مربوطه که گاه به صورت واضح وصریح و بی رو دربایستی اعلام شده یا گاه به صورت ضمنی تفهیم شده حاکی از این بوده که مسئول مربوطه انتقاد و پیشنهاد خیرخواهانه من را به صورت خیانت و عدم همراهی و نق زدن و کارشکنی برداشت کرده است.
 
این درحالی است که خیانت و کارشکنی واقعی همراهی با یک مسئول در یک راه و برنامه اشتباه برای کسب رضایت او و احتمالا رسیدن به نان و نوایی است.
 
موضوع دیگری که با شنیدن خبر فوت ده نقر و مجروح شدن تعدادی بیشتر از مسافران یک اتوبوس در برخورد با یک تریلی در بزرگراه امیرکبیر حد فاصل  کاشان – اصفهان ذهنم را مشغول کرده است مسئله عدم اهمیت به مسئله ایمنی و بی ارزش شمردن جان انسانها توسط افرادی است که مسئولیتشان ایجاب می‌کند همانقدر به جان مردم اهمیت بدهند که به جان و سلامتی اعضای خانواده خود اهمیت می‌دهند. البته در این میان گاهی بعضی از مسئولان مثل برخی دیگر از افراد جامعه عدم توجه آنها به مسائل ایمنی از سر بی وجدانی نیست بلکه از سر نادانی و جهل به موضوع است. درست مثل کسی که همسر و دو سه بچه شیرخواره تا ۱۳-۱۴ ساله را بدون هیچ وسیله ایمنی سوار بر ترک یک موتور ۱۲۵cc بی چراغ جلو و عقب کرده و در تاریکی شب میان خودروها در بزرگراههای شلوغ شهری میان خودروهای دیگر ویراژ می‌دهد. مسلما راننده این موتورسیکلت جان عزیزانش برایش اهمیت دارد و تنها توجیه کننده رفتار او جهل و نادانی است. البته در مورد مسئولین این قضیه یک وجه دیگر هم دارد و آن حرام و غیر شرعی و دزدی بودن حقوقی است که این دست افراد از بودجه عمومی و از جیب مردم می‌گیرند.
 
قبلا در جریان برخورد دو اتوبوس اسکانیا در همین بزرگراه امیرکبیر و آتش گرفتن و سوختن دهها مسافر هموطن از جمله سه نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان با ارسال پیام به رسانه ها و برخی از نمایندگان استان اصفهان از جمله نمایندگان شهرهای اصفهان و همچنین نماینده شهرستان نجف آباد و تیران و کرون  موضوع عدم کارایی و مشکل ساز بودن استفاده از گاردریل در بزرگراهها را گوشزد کرده‌ام.  در اینجا باز این پرسش را مطرح می‌کنیم که آیا مسئولین مربوطه کمترین مسئولیتی برای خود در برابر خدا و جان بندگانش متصور هستند؟
 
استفاده از گاردریل از هر نوع و با هر مشخصاتی خلاف استاندارد ایمنی برای اتوبانهای پرترافیک و با سرعت بالا است. این گاردریلها جلوی هیچ خودروی سنگینی را در برخورد نمی گیرند و تا کنون باعث مرگ صدها مسافر در همین جاده شده اند.
در برخورد خودروهای سبک هم تنها کار این گاردریلها قطعه قطعه کردن خودرو و متلاشی کردن سرنشینان است.
 
ما دیگر عادت کرده‌ایم که در پی هر حادثه از این نوع شاهد پیامهایی مبنی بر تسلیت و پیگیری جدی موضوع  از سور بعضی از مسئولین و در شرایط حادتر نمایندگان شهرستان مربوطه و گاهی هم از سوی سران سه قوه باشیم. امری که حداکثر پس از یکی دو هفته به فراموشی سپرده شده تا باز حادثه ای جدید درست با همان دلایل قبلی رخ دهد و باز روز از نو روزی از نو!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *