سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۵۸
حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی:

کاملا قانعم که احمدی‌نژاد انتخابات ۸۸ را برد/ به ۳ دلیل موافق کاندیداتوری روحانی نبودم

با "تدلیس" حجاریان موافق نیستم/ مسئله حصر غیر از مسئله حقوقی جنبه اخلاقی هم دارد
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 333022
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور می‌گوید: من کاملا قانع هستم که آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ انتخابات را برده است. با تدلیسی که سعید حجاریان گفته موافق نیستم، با واژه‌ها نباید بازی کنیم.
کاملا قانعم که احمدی‌نژاد انتخابات ۸۸ را برد/ به ۳ دلیل موافق کاندیداتوری روحانی نبودم
به گزارش جهان، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی و سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با ماهنامه اندیشه پویا در خصوص سابقه آشنایی و حضور در ستاد انتخاباتی اقای روحانی گفت: آقای روحانی دوستان دیرینه‌ای از دوران جنگ و دوستانی قدیمی از زمان حضور در شورای امنیت ملی دارند که من از دوستان دیرآمده ایشان هستم که این دوستان مربوط به دوران انتخابات هستند.

* به ۳ دلیل موافق کاندیداتوری روحانی نبودم

وی با بیان اینکه به واسطه یکی از دوستان در آذرماه ۹۱ دعوت شدم تا با آقای روحانی صحبت کنم، گفت: به ۳ دلیل موافق کاندیداتوری ایشان نبودم و بررسی‌های من نشان می‌داد بعد از ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، هر دوره حدود ۱۰ سال از سن رئیس‌جمهور کم شده و در نتیجه الان باید کسی رای بیاورد که به لحاظ سنی متولد دهه ۴۰ باشد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: دلیل دوم که به ایشان گفتم این بود که مردم بعد از آقای احمدی‌نژاد دیگر به یک روحانی رای نمی‌دهند، دلیل سوم این بود که بعد از احمدی‌نژاد افرادی که وجهه مردمی ندارند به سختی می‌توانند از مردم رای بگیرند و به ایشان گفتم شما مردمی نیستید.

آشنا در ادامه به پاسخ روحانی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ روحانی به من گفت دقیقا به همین ۳ دلیل در انتخابات رای خواهم آورد. او گفت «به این دلیل که مردم دیده‌اند مملکت بچه‌بازی شده منتظرند یک نفر بیاید که سردوگرم را چشیده باشد. دوم اینکه مردم دیدند این کلاهی‌ها کار را خراب کردند و حالا می‌گویند صدرحمت به آخوندها و سوم اینکه مردم از کارهای خیابانی خسته شدند و کسی را می‌خواهند که حرف، قیافه و پرستیژش اعتبارآور باشد.

وی با اشاره به منطق روحانی تصریح کرد: احساس کردم با فردی بسیار باهوش و موقعیت‌شناس و با اراده مواجه هستم.

* جمع بندی مردم؛ بیشترین تاثیر در رای روحانی

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص جاافتادن آقای روحانی پس از ردصلاحیت آقای هاشمی و کنار رفتن آقای عارف و حمایت آقای خاتمی از روحانی گفت: بیشترین تاثیر در رای آوردن آقای روحانی جمع‌بندی مردم بود که برخی مسائل تجربه‌شده را نمی‌خواستند مجددا تجربه کنند.

* فروردین ۹۲ مطمئن بودم روحانی رای می‌آورد

آشنا با بیان اینکه از فروردین ۹۲ مطمئن بودم که آقای روحانی رای می‌آورد به تشریح این مسئله پرداخت و گفت: فروردین ۹۲ بعد از اینکه وی در جمع راهیان نور صحبت کرد احساس کردم یک رئیس‌جمهور متولد شده است. رئیس‌جمهور شدن دکتر روحانی برای من مثل برکشیدن شاخه‌ای بود که فقط دیدن اولین جوانه‌اش شما را از رویش آن مطمئن می‌کند.

* مصلحت‌های ۱۶ ساله برای عدم کاندیداتوری روحانی

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور به گذشته کمی دورتر هم اشاره می‌کند و با بیان اینکه آقای روحانی سال ۷۶ هم برای کاندیدا شدن آمادگی داشت اما در جمع‌بند‌یها به دلیل عدم تشخیص موقعیت، آقای ناطق کاندیدا شد، می‌گوید: در سال ۸۴ با برآورد اشتباهی که دیگران انجام دادند، آقای هاشمی کاندیدا شد و سال۸۸ هم آقای روحانی آمادگی داشت که مسئولیت بپذیرد اما باز هم مصلحت سنجی‌هایی باعث شد جلو نیایند و حالا در ۹۲ با فردی مواجه بودیم که ۱۶ سال در سطح بالا به اداره کشور فکر کرده بود و به تدریج جمع‌آوری داده‌های راهبردی را انجام داده بود.

آشنا روحانی را برای خود همچون شهید بهشتی در زمان درست خود دانست و اظهار داشت: شهید بهشتی مردی مناسب برای زمانی نامناسب بود اما آقای روحانی درست سروقت رسیده بود.

سرپرست مرکز استراتژیک رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال چه شد که آقای روحانی به سراغ شما آمدند، آیا آشنایی وی با شما پیشینه قدیمی‌تری داشت، اظهار داشت: من در یک مورد با ایشان همکاری نزدیکی داشتم. سال ۷۷ در جریان مسئله رفع حصر آیت‌الله منتظری با ایشان از نزدیک کار کردم و فکر می‌کنم خاطره خوبی از آن تجربه داشتم.

وی نقش خود را در آن ماجرا مشاور خواند و افزود: آقای دری‌نجف‌آبادی از من خواستند که به آقای روحانی کمک کنم.

* نظر آشنا درباره مشایی بودنش در دولت روحانی

سرپرست مرکز استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود حسام‌الدین آشنا مشایی آقای روحانی است، گفت: من این نگاه را خیلی خطرناک می‌دانم. هیچ‌وقت مشاور ارشد آقای روحانی نبودم و نیستم. آقای روحانی هیچ‌وقت به حرف یک نفر گوش نکرده و الان هم گوش نمی‌کند.

آشنا در پاسخ به سوالی در خصوص روز ثبت‌نام کاندیداها و انتشار یک سناریوی ۳ پرده‌ای در وبلاگش مبنی بر اینکه شورای نگهبان روحانی را تائید صلاحیت نمی‌کند و آقایان هاشمی، ناطق، روحانی، رضایی، مصباح، قالیباف و خاتمی از صحنه سیاست ایرانی محو می‌شوند، اظهار داشت: ۲ مسئله را باید از هم تفکیک کرد، اول چیزهایی که نوشته می‌شود و دوم چیزهایی که خوانده می‌شوند. مخاطب وبلاگ من لزوما شما نیستید. برای من مهم خوانده شدن است و نه فقط نوشتن. مهم این است کسانی که این متن‌ها را می‌خوانند با آن چه می‌کنند. برخی از خواننده‌ها از این نوشته‌ها متوجه شدند که سناریوی خطرناکی در جریان است و باید مراقب باشند که اتفاق نیفتد.

* احمدی‌نژاد انتخابات ۸۸ را برد

وی در پاسخ به پرسشی درباره نتایج انتخابات گذشته، نیز اظهار داشت: «من نتیجه انتخابات سال ۷۶ را حاصل پیروزی شهر بر روستا می‌دانم. انتخابات ۸۴ و ۸۸ را حاصل پیروزی روستا بر شهر و ۹۲ را حاصل همکاری شهر و روستا می‌دانم.... من کاملا قانع هستم که آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ انتخابات را برده است. با تدلیسی که سعید حجاریان گفته موافق نیستم، با واژه‌ها نباید بازی کنیم.»

آشنا افزود : «همه دولت‌ها تلاش می‌کنند با به کار بردن برخی روش‌ها در دوره دوم هم پیروز شوند. بعضی روش‌ها را ما دوست داریم و بعضی را هم دوست نداریم. همه دولت‌ها در سال آخر دوره اول خود قیمت‌ها را کنترل می‌کنند و ثابت نگه می‌دارند، همچنین تلاش می‌کنند مردم را راضی نگه دارند. می‌گویند می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم، اما واقعیت این است که مشارکت را به نفع خود افزایش می‌دهند. این کارهای آقای احمدی‌نژاد هم نه عجیب و نه دفعه اول بود که اتفاق می‌افتاد.»

وی در پاسخ به این سوال که گویا آقای روحانی مبتنی بر تجربه سالهای گذشته روش‌هایی را به کار برد که پیروزی‌اش غیرمحتمل نشود، گفت: بله؛ پروژه ۸۸ مجددا داشت اجرا می‌شد حتی برخی درخواست بازداشت ما را هم داده بودند.

* جزئیات ایده «کلید» و رنگ بنفش

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور درباره اینکه چه کمک تبلیغاتی به آقای روحانی کردید و ایده کلید از کجا آمد، اظهار داشت: دوستان احساس کردند سرمایه‌گذاری تبلیغاتی روی کلید ایده جالبی است. از نظر ما تدبیر، کلید حل مشکلات بود. کلید یعنی اینکه قفلی وجود دارد و راه‌حلی هم وجود دارد. ما به نمادی مجسم احتیاج داشتیم که برای همه قابل فهم باشد.

آشنا درباره رنگ بنفش نیز گفت: انتخاب رنگ بنفش ۳ دلیل داشت. اول اینکه جمع قرمز و آبی است. رنگ سال هم بود و سوم اینکه در روانشناسی رنگ بنفش افتخار، غرور و پیچیدگی تعریف شده است.

* روحانی می‌خواست کشور را از CCU به بخش بیاورد

وی در خصوص کارنامه ۱۰۰ روزه دولت نیز گفت: مسئله اصلی آقای روحانی انجام ۳ کار بزرگ بود؛ اول اینکه بتواند برنامه‌ای تنظیم کند که صرفا تبلیغاتی نباشد، دوم اینکه افرادی برنامه را بنویسند که می‌خواهند آن را اجرا کنند و سومین کار بزرگ آقای روحانی اداره کردن یک دولت تدبیری و ترکیبی بود که نه منافع اعضای آنها را به هم گره زده باشد و نه مسائل عقیدتی و ایدئولوژیک.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: تشخیص آقای روحانی این بود که کشور بیمار است و این بیماری بحرانی شده و بیماری در CCU بستری است. او می‌خواهد بیمار را به بخش بیاورد. پیدا کردن افراد مورد نیاز برای رفع این وضعیت و از آن سخت‌تر تبدیل کردن این افراد کاردان جاافتاده به یک تیم کاری اصلی‌ترین دغدغه آقای روحانی بود.

* خنثی کردن آثار تخریب سیستماتیک؛ سخت‌ترین کار دولت

آشنا سخت‌ترین کار دولت در این ۱۰۰ روز را خنثی کردن آثار تخریب سیستماتیک بنیه دولت‌داری و حکمرانی در ایران دانست و گفت: در ۸ سال گذشته قدم‌های بسیار بلندی در گذار معکوس دولت‌داری در ایران به سمت دولت قاجاری برداشته شده بود. تلاش‌های زیادی شده بود تا تصمیمات متمرکز و در جلسه بسیار کوچکی گرفته شود وقتی تبعات تصمیمات به اندازه خود تصمیمات ارزش نداشته باشد یعنی حاکمیت سوءتدبیر. این اتفاق بسیار بیشتر از ۸ سال می‌توانست کشور را عقب براند.

*مین‌گذاری‌های دولت قبل برای دولت یازدهم

وی با بیان اینکه برخی اتفاقاتی که در دولت قبلی افتاده را «مین‌گذاری در اداره کشور» تعبیر می‌کنند، تصریح کرد: برخی از این مین‌ها کشف و برخی نیز در آستانه انفجار است و فقط کافی است که پایمان را از روی آن برداریم تا منفجر شود و برخی هم البته منفجر شد.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در تشریح این مین‌ها اظهار داشت: درباره موضوع یارانه‌ها پای ما الان روی مین است نه می‌توانیم ادامه دهیم و نه می‌توانیم قطع کنیم. هزینه یارانه‌ها از درآمدش بسیار بیشتر است. آیا به مردم می‌تون گفت که اشتباه شده است. چیزی که آقای ظریف از آن به عنوان «بحران نابجای بین‌المللی علیه ایران» نام برد هم یک مین دیگر است.

آشنا ادامه داد: ما قبل از دوره آقای احمدی‌نژاد درگیری کمی با رژیم صهیونیستی درگیری کمی نداشتیم اما هیچ‌وقت از هلوکاست به عنوان ابزاری علیه این رژیم استفاده نکردیم.

* منسوبان نهضت آزادی افسانه بودن هلوکاست را مطرح کردند

وی هلوکاست را کشف جدیدی ندانست و افزود: دیگرانی هم در کشور بودند که راجع به هلوکاست حرف داشتند اما آن را به گفتمان رسمی سیاست‌خارجی تبدیل نکردند. قبل از هر کسی مرحوم دکتر مجید شریف که جزو مقتولین مظلوم قتل‌های مشکوک بود کتاب آقای روژه گارودی را ترجمه کرده بود یعنی افراد منتسب به نهضت آزادی موضوع افسانه پنداشتن هلوکاست را اولین بار در جامعه ما ترجمه کردند پس این کشف آقای احمدی‌نژاد نبود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: تبدیل کردن انکار هلوکاست به گفتمان و تحمیل هزینه سنگین برای کشور نتیجه‌اش افت کردن کل روابط خارجی ایران با غرب بود تا فردی در اروپا و آمریکا نباشد نمی‌داند که معنای هزینه انکار هلوکاست چیست؟ من اصلا نمی‌توانم بروز چنین اتفاقی در سیاست خارجی خودمان را تصادفی بدانم.

آشنا در پاسخ به این سوال که آیا مین‌های دیگری هم وجود داشت، تصریح کرد: بله؛ مثلا دولت قبل در هفته آخر کاری خود نمایشگاه بین‌المللی را بدون طی مراحل قانونی به صداوسیما واگذار کرد. صداوسیما ۸ سال این نمایشگاه را می‌خواست و به او ندادند و یکباره هفته آخر کاری دولت آن را به صداوسیما دادند. خوب مشخص است که دولت بعدی نمایشگاه را به صداوسیما نخواهد داد و این یعنی گذاشتن یک مین در رابطه میان صداوسیما و دولت جدید. شرکتی به نام ... که دوازده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد در هفته آخر با مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به آستان قدس واگذار کرد. بازهم مشخص است که دولت بعدی آن را ابطال می‌کند و این می‌‌شود مین‌گذاری در رابطه آستان قدس و دولت تازه. در آخر هفته دولت دفتری که مهندس موسوی در آن کار می‌کرده به صورت ۱۵ ساله به یک شخص بسیار محترم حقیقی ولی با عنوان حقوقی واگذار شده است. دولت بعد آن دفتر را بگیرد یا نگیرد؟

وی در پاسخ به این سوال که در برابر این اتفاقات مسئولیت آقای روحانی این است که صرفا در گزارش ۱۰۰ روزه افشاگری کند؟ گفت: می‌شود به مردم نگفت؟ باید گفت، البته می‌شود گردن دولت قبل ننداخت اما گردن چه کسی باید انداخت.

*مگر فیسبوک در ایران فیلتر است

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منطقی است که فیس‌بوک فیلتر باشد اما وزرای دولت فیس‌بوک داشته باشند، اظهار داشت:‌ شخصا مخالف این تعارف هستند. اصلا مگر فیس‌بوک در ایران فیلتر است؟ اگر فیلتر است پس معنای فیلتر چیست؟ اینکه همه دارند از فیس‌بوک استفاده می‌کنند توهین به فیلترینگ است. ما آش نخورده و دهن سوخته‌ایم. فیلترینگ یک معنا بیشتر ندارد و آن یعنی نظارت. در واقع سیستم فیلترینگ ما فقط دولت را از اینکه شما را ببیند محروم می‌کند.

* ۳ توصیه به احمدی‌نژاد قبل از مناظره

آشنا درباره اعلام آمادگی آقای احمدی‌نژاد برای مناظره بابیان اینکه به عنوان یک شهروند از این اعلام آمادگی استقبال می‌کنم گفت: به ایشان توصیه می‌کند قبل از اینکه مناظره کنند ۳ کار انجام دهند: آقای روحانی متن گزارش ۱۰۰ روزه خود را روی سایت منتشر کردند و لطفا آقای احمدی‌نژاد نیز یک متن مکتوب در پاسخ به آن بنویسند. تیم لادن که الان جای دیگری مستقر شده و وزرای ایشان که کابینه سایه تشکیل می‌دانند به خودشان زحمت بدهند و گزارش را نقد کنند.

وی ادامه داد: دوم اینکه با توجه به سوءسابقه‌ای که ایشان در استفاده از فرصت مناظره دارند، یکبار از ملت ایران راجع به شیوه مناظره‌شان عذرخواهی کنند و از اتهام زدن از به اشخاصی که در جلسه حضور نداشتند و از گفتن سخنانی که بعدا کذب آن محرز شده از مردم عذر بخواهند چرا که بعید می‌دانم تا اطلاع ثانوی کسی در ایران به ایشان تریبون مناظره زنده بدهد.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری سومین کار آقای احمدی‌نژاد را رفتن به دانشگاه‌های کشور و پاسخ به سوالات آنان دانست و افزودک این برای این است که تمرین کنم که وقتی رئیس‌جمهور نیستند چگونه قرار است دیگران با ایشان مواجه شوند اگر این ۳ کار را انجام دهند آن وقت زمینه فراهم می‌شود تا ببینیم بازهم ایشان تقاضای مناظره با رئیس‌جمهور را دارند یا خیر؟ برای آقای احمدی‌نژاد بسیار مناسب است که موقعیت جدیدشان را درک کنند و بتوانند با این موقعیت جدید کنار بیایند؛ یعنی موقعیت رئیس‌جمهور نبودن را قبول کنند.

آشنا ادامه داد: فکر می‌کنم ایشان گمان می‌کند هنوز از ریاست‌جمهوری بیرون رفته به تعبیر دقیق‌تر باید گفت همه ایران میدان نزدیک خانه ایشان نیست.

* مشاوره آشنا به روحانی

وی درباره اینکه شما قبلا در زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد با وی جلساتی را داشتید به آن جلسات اشاره کرد و گفت: آن زمان کارهای مشاوره‌ای انجام می‌دادم. دوستی تماس گرفت که شهردار تهران برای کارهای فرهنگی شهرداری یک شورای مشاوره دارد. هفته‌ای یکبار ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت یکسال در جلسه شرکت می‌کردم. سوال من این بود که شورای مزبور شورای فرهنگی-ارتباطی شهرداری تهران است یا شهردار تهران. وقتی به این نتیجه رسیدم که به مربوط به شهردار تهران است از شورا بیرون آمدم.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تصور ما این است که مسیر دولت قبلی یک سرپایینی بوده و یک آقایی نیز گفته بود که ما ترمز را کنده‌ایم، گفت: در آن موقع (دولت احمدی‌نژاد) بیشتر تلاش می‌شد یک نفر فکر کند و بقیه عمل کنند. آقای روحانی این مدل را اصلا نمی‌پسندند... در نتیجه از درون جلسات هیئت دولت آقای روحانی قرار نیست ۲۰ مصوبه بیرون بیاید. ۴ مصوبه در می‌آید اما حتما مبتنی بر کار مطالعاتی است.

* کلیدخور مخالفان خراب است

آشنا درباره طیف مخالف دولت نیز اظهار داشت: آقای روحانی متوجه است کسانی هستند که به خاطر منافعی که به دلیل آمدن دولت جدید از دست داده‌اند هیچگاه از دولت راضی نخواهند بود. درباره آنها راه‌حل کاملا متفاوت است. ما کلیدی داریم که به قفل‌های عادی می‌خورد اما کسانی هستند که قفلشان خراب است. اینها کلید نمی‌خواهد و چیز دیگری لازم دارند. اینها کلیدخورشان خراب است و باید برای آنها فکری دیگر کرد.

* تشریح کاسبان فتنه و انحراف

وی در خصوص اشاره جزئی‌تر به این افراد گفت: منظورم کاسبان فتنه و تحریم هستند. کسانی که تحریم‌ها منافع اقتصادی زیادی برایشان تامین کرده است کسانی که پول ایران را از یک بانک به بانک دیگر جابجا می‌کردند و از یک تا ۷ درصد می‌گرفتند. وقتی که رفع تحریم می‌شود او حاضر است کفن هم بپوشد البته خودش حتما کفن نمی‌پوشد اما می‌تواند هزینه هزاران کفن‌پوش را بدهد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در خصوص کاسبان فتنه نیز به گزارش رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی تمام شده و برخی می‌خواهند دوباره در آتش آن بدمند. درباره بحث فتنه من معتقدم که فتنه فقط یک سر نداشته و الی فتنه نبوده است.

* تفاوت خاتمی و روحانی

آشنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «در دوره اصلاحات خیلی حرفها زده شد اما تبدیل به نهاد سیاسی نشد، آیا این دولت آن تجربه را تکرار نمی‌کند»، تصریح کرد: فرق آقای روحانی و خاتمی این است که آقای روحانی کمتر حرف می‌زند، دیرتر حرف می‌زند، کمتر عمل می‌کند ولی تقریبا غیرقابل تغییر عمل می‌کند. در اجرایی‌کردن تغییرات آنهایی که مربوط به دولت است حتما زمینه‌سازی می‌شود. آنهایی که مربوط به دولت و مجلس است سخت‌تر است و آنهایی که مربوط به مجلس و دولت و قوه قضاییه است بازهم سخت‌تر می‌شود.

* باید فرد محصور برای رفع‌حصر تصمیم بگیرد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آقای روحانی در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز اشاره کردند که گره رفع حصر باز خواهد شد. به نظرتان در کوتاه‌مدت باز می‌شود»، گفت: مسئله حصر چندجانبه است. همه جوانب را که شما حل کنید باز یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی است که تحت حصر است. او باید تصمیماتی بگیرد. اگر او نتواند و یا نخواهد تصمیم بگیرد، کار برای همگان دشوار می‌شود. اگر تصور شما این باشد که آقای موسوی مظلومی است که تحت حصر است یک جور راهبرد می‌طلبد و اگر تصور این باشد که او از باب رافت اسلامی در خانه‌اش حصر شده یک جور دیگر درباره موضوع فکر می‌کنید. بیان این ۲ فاصله زیادی است که تا وجه مشترکی میان نگاه مظلوم و ظالم‌بین پیدا نکنید و یک مصالحه اتفاق نیفتد همیشه سوال باقی خواهد ماند.

* آیت الله منتظری قبول مسئولیت کرد

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که شما تجربه حضور در ماجرای رفع حصر از آیت‌الله منتظری را دارید آنجا چه مسیری طی شد گفت: درباره آقای منتظری به رقم اینکه شاید فرزندانشان حاضر نباشند قبول کنند اما حصر آقای منتظری برداشته نشد مگر اینکه آیت‌الله منتظری هم قبول مسئولیت کرد.

آشنا درباره اینکه آیت الله منتظری چه مسئولیتی قبول کرد، گفت: امیدوارم فرزندان ایشان در خاطراتشان بنویسند. ببینید مسئله حصر غیرمسئله زندان است. در زندان شما دادگاه می‌روید و مجازاتتان هم معلوم است چه قبول داشته باشید مجرم هستید و چه قبول نکنید بعد از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد می‌شوید مسئله حصر اما غیر از مسئله حقوقی جنبه اخلاقی هم دارد و به سادگی نمی‌توان از آن عبور کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کوتاه مدت حصر برداشته خواهد شد، گفت: بسیار امیدوارم که در کوتاه مدت حل شود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که به هر حال دولت آشتی ملی یعنی چه اظهار داشت: دولت آشتی ملی دولت آشتی جناح‌هاست در موضوع حصر بحث از جناح عبور کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این مشاور چطور نفهمیده که ترجمه یک کتاب به معنای قبولی ان نیست ؟!؟
United States
اقای اشنا حرفهای حق و ناحق را با هم مخلوط کرده اند
United States
زدی به هدف کلا سیاست بعضی ها اینطوریه
و این یعنی فتنه
United States
و در هم اظهار فضل کردن
France
حرف ایشان درباره رفع حصر سران فتنه موضع خوبی بود...
United States
اما به نظر من باید فتنه گران مجازات هم بشن جدا از حصر
United States
اعدام
فقط
France
چرا ایشون لباس طلبگی رو دراورده و کت شلواری شده؟

یعنی تغییر عقیده داده مثل مجتهد شبستری ؟
United States
آخر مصاحبه بوداااا
مشاور عزیز حاج حسن
چه زیبا گفتند بله
همین که نشان میدهی طرفداری کدام طیف را میکنی تکلیف بقیه مواضعت هم روشن است. بروید با همان رییس جمهور محبوبتان اوباما خوش بگذرانید.
چطور به خودت اجازه میدی به مخالفانتان توهین کنید....
United States
کجاش توهین بود؟
اوباما سردمدار این همه جنایت و قرآن سوزی و قتل عام مردم در میانمار و سوریه و عراق و افغانستان و پاکستان و ... می شود آدم باهوش و مؤدب!
....
اونجاش که گفته می تواند هزینه هزاران کفن پوش را بدهد.
United States
توهمه یعنی این دیگه
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد الان هم بود باز هم میبرد. این آقایون کاندیداهای اصولگرا کمترین قرابتی با آن بزرگ مرد (احمدی نژاد) ندارند و متاسفانه برد های ایشان را برد خود میدانستند. غافل از اینکه مشی و روش مردمی و هوش بالای ایشان عامل بردشان بود و نه تنها اصولگرا بودنش. اگر چه ایشان اصولگرای راستین نیز هست.
مصطفی
می بینم توهمات دولت پاک!!....
هر وقت خاتمی پاسخ خ... رو داد بعد بیایید در مقابل برخی سوء استفاده ها با هم صحبت کنیم! البته این فقط یک نمونه از هزاران بود!
Iran, Islamic Republic of
یعنی هرکس با دولت اینها مخالف است ازتحریم وفتنه کاسبی کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یواش اخوی پیاده شو باهم بریم
شب بلند است وقلندر بیدار
Iran, Islamic Republic of
اقای آشنا متاسفم....
United States
مواضع قبلی؟
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا آنان ی که پول سایت ها و روزی نامه ها و باندبازانی ... را دادند تا احمدی نژاد را تخریب کنید...
از اون طرف میگن ما سمت حساس داشتیم....
رسیدن به خیر
آقای آشنا تا حال کجا بودی؟
چرا تا حالا ماجرای تقلب را مطرح نکرده بودی؟
چرا در مقابل این همه کارشکنی که فشارش مستقیم روی مردم وارد شد ساکت بودی؟
کلید خور مخالفان خراب است
هر چه فتنه گر و اولاد فتنه و فاسد است آورده اند روی کار بعد می گویند کلید ما قفل معمولی را باز می کند و باید برای بقیه فکری کرد!
خوب شما که یاد دارید
بفرمایید محکوم کنید: متعصب، خشونت طلب، طالبان، ...
راستی ایده بدی هم نیست به جرم جنابات طالبان در کشورهای دیگر ما را زندانی یا اعدام کنید!!
ناسناس
من به اقای احمدی نزاد رای ندادم اما یه روایت هست از رسول خدا که میفرماید مهمان روزی خودش را میاره وگناهان صاحبخانه را باخودش میبره حالا شماها اینقدر گناه میکنید که اگه اقای احمدی نزاد هم گناهی داشته باشه شماها باگناهان ایشون بدنیا میروید فقط براتون دعا میکنم که خدا در ان دنیا به فریادتان برس
محمد
مثلاً منتقداني كه از شما و ....تان حرف شنوي ندارند را چه كار مي‌خواهيد بكنيد؟!
آنچه شما داريد، كليد نيست، گوساله سامري است. معلوم است كه ما در مقابل گوساله سامري، كليد خودمان خراب است.
منتقدان شما، پيروان حسين(ع) و عباس(ع) هستند. پيروان حسين(ع) و عباس(ع) را تهديد نكنيد، چون دنيا و آخرتتان سياه خواهد شد.
United States
دلایل خود ....توهین به شعور مردم بوده :)
United States
صد در صد منم موافقم
Iran, Islamic Republic of
وقتي جماعت اصلاح طلب فتنه گر کاري کردند که احساس کني نقش نردبان رو براشون بازي کردي اونوقت قيافت ديدن داره آقاي آشنا !!!
دير نيست ...نزديکه...ببين کي گفتم!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خوبه که ملت تو همین چند ماهه فهمیدن چکار کردن و چه کلاهی سرشون رفته- اخوی هوش بالای روحانی باعث رای اوریش نبود اختلاف اصولگرایان باعث شد- که خوب شد چون اصولگرایان یه تلنگر لازم داشتند تا قدر وحدت رو بدونن و یک دست بشن- یک یا علی لازم دارن انشاءالله جمع و جور میشن.
مجید
بعد از مکالمه تلفنی و سپس ادعای اوباما که «دیدید تحریم ها اثر کرد و ایران مجبور به مذاکره شد!»، آقای آشنا در برنامه زنده تلوزیونی گفت «مردم ایران باید اوباما را درک کنند! چون زیر فشار صهیونیست ها، کنگره و اسرائیل است و بودجه دولتش تصویب نشده و ...»
به یاد عمر سعد ملعون افتادم که طبق این قاعده باید او را هم درک کنیم! چون تحت فشار یزید و ابن زیاد بود و اگر کوتاهی می کرد شمر ملعون فورا به جای او می نشست و ملک ری هم که مانده بود و ...
واقعا!
احد
Iran, Islamic Republic of
زمان معاونت ایشان در وزارت اطلاعات قتل های زنجیره ای و بسیاری از اتفاقاتی که آبروی نظام را برد اتفاق افتاد!!! ایشان حجاریان دولت روحانی هستند!!
احد
Iran, Islamic Republic of
معاون سابق وزارت اطلاعات مشاور فرهنگی شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! عمق فاجعه رو ببینید!!!!!!!!!!!
مردمی
درود بر احمدی نژاد مرد مظلومی که قدرش را ندانستند. ان مرد که پر تلاش بود رفت
بهتر تا معاون وزیر .....رییس دانشگاه تهران بشه
United States
چی؟
واضح بگو؟
مردمی
مهم اینه که آقای احمدی نژاد جرأت داشت که سگ های صهیونیست را به چالش بکشه...با مطرح کردن افسانه هولوکاست.
اسرائیل سال هاست که به اسم هلوکاست سرزمین های اسلامی را مورد هجوم خود قرار داده و از طرفی هم سالانه مقداری باج از دولت آلمان می گیرد.
موضوع دروغ بودن هلوکاست اولین بار توسط اندیشمندان فرانسوی مطرح شد که راهی زندان شدند و از کار اخراج شده و حق مصاحبه هم ندارند.
آنچه احمدی نژاد مطرح کرد که حالا چماقی شده توسط یه عده ای مثل علی مطهری بر سر احمدی نژاد مطرح کردن همین مسئله است. بابا چه ما به اسرائیل کاری داشته باشیم یا نداشته باشیم او دست از تهدید و اشغالگری برنمی دارد. مگر زمان شاه نبود که یک افسر ساده اسرائیلی طوری بدون اطلاع وارد کاخ شاه می شود که انگار ملک پدرش است. از نگهبانی اطلاع می دهند که یک افسر اسرائیلی آمد و شاه که در حال استراحت بوده از ترسش پا برهنه تا دم در می دود!
یعنی مطهری هم اونوریه!!!!!!!خخخخ
United States
چه ربطی داشت به این؟
با مواضع حزب بادیش آره!!!!!!!!!!
پَ لباس روحانیت کو؟؟؟؟
جل الخالق
ایشون هم افکارش بوی خوبی نمیده!!!!!!
مردمی
ما شیخوخیت و اشرافی گری را نمی پسندیم . و رفتار متکبرانه را
دلدار
Iran, Islamic Republic of
چرا امثال ایشان هم همان اشتباه معروف دو جناحی کردن مملکت رو میکنن؟
ینی ایشون تصور نمیکنن که امکان داره فردی طرفدار احمدی ن‍ژاد نباشه و البته با سیاستها و رویکردهای مورد اتخاذ دولت جدید هم موافق نباشه.
در برخی موارد مطروحه توسط ایشان، مسائل به این سادگی هم نیست و در حداقل یک مورد بیان شده در مصاحبه، مساله شفاف تر از این حرفهاست.
اگر ایشون هم از امثال فتنه گران، روشنفکران شیک پوش و البته با مدعیات توخالی و اون چیزی که امام خمینی بر علیه اش قیام کرد تنفر میداشتند یا ضربه میخوردند، به این صراحت برخلاف جریان مورد تایید شهدا رفتار نمی‌کردند.

با تشکر
يك روز در دانشگاه عكس امام را پاره مي كنيد ، يك روز عاشورا به مقدسات مردم توهين مي كنيد ، يك روز واقعه كوي دانشگاه را درست مي كنيد و يك روز سخنراني ها وتجمعات را دچار آشوب مي كنيد ، يك روز به رئيس مجلس مردم مهر پرت مي كنيد وبعد از آنها به نفع خود ومنافع خود بهره برداري مي كنيد حالا هم فتنه فتنه مي كنيد تا كي مي خواهيد به اين رفتار ....خود ادامه دهيد
شما اول برو بفهم کی چی کار کرده بعد اظهار نظر کن ..
عامل اصلي آشوب هاي خياباني، عكس امام در دانشگاه تهران و وقايع عاشوراي 1388 گروه هاي تندرو ... هستند وقايع سال 1388 را بوجود آوردند تا بعداً سو استفاده كنند الان هم همين كار را مي كنند 13 ميليون را فتنه گر كرده و استفاده سياسي براي منافع خود مي كنند
خوبی؟؟؟
دوست عزیز افکار افراطی شما فتنه درست میکنه!!شایدم.....از همونایی!!!!
چه جالب! هر کاری خواستن کردن بعد می گن تقصیر کسانی است که با ما مخالف بودند!
يک دوست قديمي
Iran, Islamic Republic of
پيش بيني مي کنم اشنا به زودي از روحاني هم جدا شود
United States
آقای اشنا 3 سال و خورده ای دیگه بای بای!
United States
مواضع خوبی بود از ایشان همین هم انتظار نبود
قابل توجه محمد رضا خاتمی که منتش رو سرمون هست!!! از طلب سال 88 گذشته احمدی نژاد واقعا برنده انتخابات 88 بود اگه اینهمه کارشکنی و سنگ اندازی نمی کردن بعضی اصلاح طلبا انقدر تحریم نمیشدیم و انقدر عقب نمی افتادیم
عباس
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه خوش سخن میگوید آقای آشنا!!!!!