جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

رفتار‌ کشورهای‌ هسته‌ای‌ با "NPT"

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 419199
نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح‌های هسته‌ای عدم پایبندی کشورهای برخوردار از این سلاح‌ها به تعهداتشان در «ان‌پی‌تی» را مانع تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای دانسته است.
رفتار‌ کشورهای‌ هسته‌ای‌ با "NPT"
به گزارش جهان به نقل از فارس، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح‌های هسته‌ای از عدم پایبندی کشورهای برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای به تعهدات خود ذیل پیمان «ان‌پی‌تی» انتقاد کرده و آن را مانع تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای دانسته است.

«آنگلا کین» بامداد شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «شاهد توقف در مسیر حرکت به سمت جهان عاری از سلاح هسته‌ای هستیم.»

پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی که در سال ۱۹۶۸ به امضا رسید، در حکم معامله‌ای بزرگ بین پنج قدرت برخوردار از سلاح‌های هسته‌ای ـ انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا ـ و کشورهای غیربرخوردار (بدون سلاح‌های اتمی) نگریسته می‌شود.

کشورهای غیربرخوردار به موجب این پیمان‌نامه متعهد شده‌اند در ازای دست کشیدن از پیگیری سلاح‌های اتمی از مزیت زیستن در جهانی عاری از سلاح‌های اتمی برخوردار شوند.

۴۵ سال بعد از اجرایی شدن «ان‌پی‌تی»، کشورهای غیرهسته‌ای با مشاهده ناتوانی در زمینه تحقق جهان عاری از سلاح‌های اتمی روز به روز ناامیدتر می‌شوند.

«آنگلا کین» افزود: «کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود در این معامله پایبند نیستند.

در حال حاضر ضرورت دارد به کشورهای غیرهسته‌ای این احساس القاء شود که دارند جدی گرفته می‌شوند.»

وی این اظهارات را قبل از کنفرانس ان‌پی‌تی که قرار است روز دوشنبه در نیویورک برگزار شود مطرح کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هیأت‌های کنفرانس «ان‌پی‌تی» در حال حاضر در حال تلاش برای تدوین سندی نهایی هستند که در آن اولویت‌های مربوط به پنج سال آینده در نظر گرفته شده است؛ اما برخی دیپلمات‌ها احتمال شکست این گفت‌وگوها به دلیل اختلافات را رد نمی‌کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: «تمرکز بدبینی‌ها بر طرح یک تریلیون دلاری آمریکا برای نوسازی زرادخانه‌های است که موجب ایجاد هراس‌هایی درباره عدم جدیت واشنگتن برای کاهش زرادخانه هسته‌ای این کشور می‌شود.»

وزارت دفاع آمریکا درخواست مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای این کشور را در بودجه مالی سال ۲۰۱۵ مطرح کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *