جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

کری: سه بار میز مذاکره را ترک کردم

سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 434293
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تبعات رد توافق هسته‌ای در کنگره را «فاجعه‌بار» دانست و برای اطمینان خاطر دادن درباره انجام نهایت تلاش برای دست‌یابی به بهترین نتایج در مذاکرات مدعی شد سه بار میز مذاکره را ترک کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با پایگاه رادیویی NPR از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ استقبال کرد و افزود عدم تصویب سند «برجام» در کنگره تبعات فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت.

جان کری در این مصاحبه که بعد از دیدارش وزیر خارجه کوبا در ساختمان وزارت خارجه آمریکا انجام می‌شد اهمیت روابط دیپلماتیک با کوبا را نیز مورد تأکید قرار داد.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید دست کم یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ گفته سیاست اوباما در قبال کوبا را باطل خواهد کرد گفت: «کنگره یا رئیس‌جمهور می‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند اما من فکر می‌کنم این اشتباه بزرگی است.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با یادآوری روابط دیپلماتیک کشورش با شوروی سابق گفت: «برای تجارت با کشورها باید با آنها رابطه داشته باشیم و اگر این کار را انجام ندهیم، مردم آسیب می‌بینند.»

کری سپس به اظهارنظر درباره ایران پرداخت و درباره احتمال اقدام کنگره برای رد نتایج مذاکرات هسته‌ای گفت: «من به شما می‌گویم، آمریکا تمام اعتبارش را از دست خواهد داد. ما موفق نخواهیم شد و اگر تصمیم هم بگیریم که از گزینه نظامی استفاده کنیم، آیا فکر می‌کنید سازمان ملل با ما خواهد بود؟ فکر می‌کنید متحدان اروپایی از ما حمایت می‌کنند؟ هرگز!.»

کری در ادامه خاطرنشان کرد در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره، ایران از شکست مذاکرات به عنوان بهانه‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند و با بیان اینکه غنی‌سازی را حقی می‌داند به خاطر مذاکرات آن را کنار گذاشته بار دیگر آن را از سر خواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری، گفت در صورت شکست مذاکرات ایشان خواهد گفت: «گفتم که نمی‌توانید به غرب اعتماد کنید. گفتم که نمی‌توانید با این آدم‌ها مذاکره کنید. آنها به شما دروغ می‌گویند و تقلب می‌کنند. آنها همین هستند، ما را متوقف کردند و کنگره مذاکرات را ترک کرد. آنها ۵۳۵ وزیر خارجه دارند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به اظهارات برخی منتقدان که می‌گویند باراک اوباما اشتیاق زیادی برای توافق هسته‌ای با ایران داشته هم پاسخ داد و برای اطمینان خاطر دادن از این باب که تمامی تلاشها برای رسیدن به بهترین توافق انجام شده مدعی شد خودش سه بار میز مذاکرات را ترک کرده است.

او گفت: «اوباما تقریباً هر بار که صحبت می‌کرد می‌گفت فراموش نکن "جان" می‌توانی مذاکرات را ترک کنی. و من واقعاً این کار را کردم. بنابراین ما در این باره، با مانع یا مسائلی از این قبیل مواجه نبودیم. من فکر می‌کنم ما به توافقی رسیدیم که دسترسی به آن فراتر از باور مردم بود و این دقیقاً همان چیزی است که می‌توان از آنها شنید.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خانواده شهید
وزیر خارجه آنها نمایندگان مجلس رو 535وزیر خارجه می داند ولی وزیر خارجه ما چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا یا هر کس به نظام وانقلاب در هر لباسی خیانت میکند نابود ورهبر تنها و عزیزمان را یاری نماید.