شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

چرا کتابخانه دفاع مقدس تعطیل شد؟

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 381876
«انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» که این روزها درحال برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت است، از زمان تاسیس در سال ۱۳۷۲ یکی از متولیان اصلی سینمای دفاع مقدس بوده است. این انجمن دارای کتابخانه ای سینمایی بوده که به گفته «مریم احدی» مسئول سابق آن حالا دیگر تعطیل شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایبنا؛ کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از سال ۱۳۷۹ تأسیس و فعالیت خود را به‌طور رسمی از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. این کتابخانه از همان سال شروع به جمع‌آوری کتاب‌هایی در زمینه دفاع مقدس، خاطرات دفاع مقدس و انقلاب و کتاب‌های تخصصی سینمایی کرد. حاصل این فعالیت جمع‌آوری حدود پنج هزار جلد کتاب در این مجموعه بود. خبرنگار ایبنا در هفته دفاع مقدس گفت‌وگویی با مریم احدی انجام داد. او از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان مسئول کتابخانه در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فعالیت کرده و اطلاعات فراوانی از این کتابخانه دارد.

سیاست‌های انجمن انقلاب و دفاع مقدس موجب تعطیلی کتابخانه شد

مریم احدی درباره منابع کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: زمانی که این کتابخانه فعال بود مانند کتابخانه‌های دیگر اعضا کتاب‌هایی را که مورد نیازشان بود انتخاب می‌کردند و کسانی که می‌خواستند در زمینه دفاع مقدس، سینمای دفاع مقدس و سینما کار کنند از آنها استفاده می‌کردند و مانند سایر کتابخانه‌ها این کتاب‌ها را به امانت می‌بردند.

وی ادامه داد: حدود دو سال است که این کتابخانه به دلیل تغییر در سیاست‌های انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس و وارد شدن آن در فاز تولید، فعالیت کتابخانه محدودشده و مانند سال‌های گذشته کتاب‌ها را به امانت در اختیار اعضاء قرار نمی‌دهد ولی اگر کسی بخواهد فعالیت و پژوهشی در این زمینه داشته باشد می‌تواند در محیط انجمن حضور داشته باشد و از آن کتاب‌ها استفاده کند.

مدیر سابق کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره دلیل تعطیلی این کتابخانه توضیح داد: وقتی این کتابخانه در ساختمان قبلی انجمن قرار داشت فضای بسیار بزرگی در اختیار ما بود به‌طوری که یک اتاق مجزا برای مطالعه داشتیم اما متأسفانه از ۶ سال پیش، انجمن از ساختمانی که در خیابان سپهبد قره نی داشت، به مکان فعلی در خیابان حافظ منتقل شد و در ساختمان جدید امکان اختصاص فضایی بزرگ به محل مطالعه وجود نداشت و به همین دلیل انجمن محدود شد.

احدی معتقد است فضا و موقعیت کتابخانه باید طوری باشد که افراد با خاطری آسوده در آن مطالعه داشته باشند و اگر این محدودیت جا و مکان بر طرف شود، کتابخانه می‌تواند دوباره فعالیت کند و اعضا مانند سابق از خدمات این کتابخانه بهره‌مند شوند.

وی درباره شرایط عضویت در این کتابخانه عنوان کرد: این کتابخانه شرایط عضویت خاصی نداشت و مانند سایر کتابخانه‌ها افراد می‌توانستند با یک قطعه عکس، کپی شناسنامه و یک معرفی‌نامه عضو شوند. البته عضوگیری در این کتابخانه به دلیل این‌که کتابخانه‌ای خصوصی بود کاملاً محدود بود. معمولاً کسانی که دانشجوی سینما بودند یا در حوزه سینما کار می‌کردند یا در حیطه دفاع مقدس و انقلاب پژوهش‌هایی انجام می‌دادند به عضویت کتابخانه در می‌آمدند ولی الان چون کتابخانه مسئول ندارد، عضوگیری صورت نمی‌گیرد و کسانی که می‌خواهند از کتاب‌های این کتابخانه استفاده کنند در محیط انجمن حضور می‌یابند و کتاب موردنظر خود را در آنجا می‌خوانند.

۶۰ درصد کتاب‌های کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تالیفی هستند

مسئول سابق کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره تعداد اعضای این کتابخانه اظهار کرد: قبلاً کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حدود ۲۰۰ عضو داشت که کارمندان انجمن‌های مختلف و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هم از جزئی از اعضا بودند.

به گفته احدی، کتاب‌هایی که در این کتابخانه وجود دارند حدود ۶۰ درصد تألیفی و ۴۰ درصد ترجمه ای بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه خاصی برای تهیه این کتاب‌ها در اختیار داشتید یا کتاب‌ها هدیه می‌شد؟ گفت: در طول سال‌هایی که در این کتابخانه بودم تنها دو بار این اتفاق افتاد و حدود ۵۰ جلد این کتاب‌ها به‌عنوان هدیه از طرف مرکز اسناد انقلاب اسلامی و کتابخانه بنیاد فتح در اختیار کتابخانه قرار گرفت که البته تعداد این کتاب‌ها بسیار محدود بودند و بقیه آن‌ها نیز توسط بودجه‌ای که در اختیار کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس قرار می‌گرفت خریداری می‌شد.

احدی درباره این‌که چه افراد سرشناسی به این کتابخانه سر می‌زنند؟ عنوان کرد: معمولاً فیلمسازها و نویسندگانی که با این انجمن در ارتباط بودند یا دانشجویان سینمایی که در دانشگاه هنر تحصیل می کردند،کتاب‌هایی را که در کتابخانه دانشگاهشان موجود نبود از این کتابخانه به امانت می‌گرفتند. در کل با این‌که بودجه کمی برای این کتابخانه در نظر گرفته شده بود، این کتابخانه مرجعی کامل برای مخاطبانش محسوب می‌شد.

حمایت‌های مادی و معنوی انجمن موجب انتشار پایان‌نامه‌های دانشجویان می‌شود

مسئول سابق کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره استقبال از کتاب‌های این مجموعه عنوان کرد: استقبال افراد از کتاب‌های سینمایی، داستان و خاطرات انقلاب و دفاع مقدس بیشتر از کتاب‌های دیگر این مجموعه بود.

وی درباره مشغله کاری افراد سینمایی و احتمال فراموشی آنها برای پس آوردن کتاب‌هایی که به امانت برده‌ بودند نیز گفت: برخی افراد سینمایی کتاب‌هایی را که با خود به امانت می‌بردند یا گم می‌کردند یا فراموش می‌کردند که پس بیاورند و من طبق وظیفه به آنها یادآوری می‌کردم که کتاب‌هایی را که به امانت برده بودند پس بیاورند در صورتی هم که این کتاب‌ها گم می‌شد آنها موظف به خریداری مجدد آن کتاب و تحویل آن‌ها به کتابخانه بودند.

احدی درباره این‌که آیا بخشی در این کتابخانه وجود داشت که پایان‌نامه‌های دانشجویان را جمع‌آوری و در قالب کتاب منتشر کند یا خیر؟ گفت: تعداد دانشجویانی که با انجمن در ارتباط بودند و عضو این مجموعه محسوب می‌شدند بسیار کم بود که البته برخی از این افراد با حمایتی که از لحاظ مادی و معنوی توسط انجمن صورت می‌گرفت پایان‌نامه‌های خود را منتشر و در اختیار کتابخانه انجمن قرار می‌دادند.

تلفیق کتابخانه انجمن‌ها برای ایجاد کتابخانه‌ای واحد و جامع

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا اتفاق افتاده بود که کتابی را برای انجام پژوهش به یک فیلمساز معرفی کنید یا خیر؟ افزود: خیر. این اتفاق صورت نگرفت و ما فقط وقتی افراد وارد کتابخانه می‌شدند، کتاب‌هایی را که جویای آن بودند به آنها امانت می‌دادیم تا بتوانند اطلاعاتی را درباره موضوع مورد نظر خود به دست بیاورند.

احدی در زمینه آرشیو نشریات این کتابخانه توضیح داد: قبلاً تمام مجلات تخصصی سینما مانند ماهنامه فیلم و سینما، فیلم و هنر، هفته‌نامه سروش و دیگر نشریات تخصصی این حوزه همچون: فصلنامه پایداری، سینما و ادبیات و... در آرشیو این کتابخانه نگه‌داری می‌شدند تا در صورت لزوم مخاطبان از آن‌ها استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که از کتاب‌های موجود در این کتابخانه برای چه فیلم‌هایی استفاده شده است؟ افزود: از این کتاب‌ها استفاده بسیاری شد؛ به طوری‌که وقتی انجمن می‌خواست مستندی در رابطه با فیلم شهید رستمی و فیلمی مستند بانام «بالاتر از ابرها» بسازد کتاب‌هایی را در اختیار پژوهشگران و کسانی که با ما در ارتباط بودند قرار می‌دادیم. در کل کتابخانه ما برای پژوهشگران و فیلمنامه‌نویسان منبع بسیار خوب و کاملی به شمار می‌آمد.

احدی در پایان گفت: طبق صحبتی که با مسئولان انجمن عکس، تجسمی و بنیاد روایت انجام شده ممکن است کتابخانه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با کتابخانه‌های این انجمن‌ها تلفیق شود تا بتوانیم کتابخانه‌ای کلی و جامع‌تر داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *