يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۱

کشتی نجات یا ابا عبدالله...

سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 433096
روزی که فهمیدیم کارگردان دوئل، قصد دارد تا برای اباعبدالله فیلم بسازد، نگران شدیم، که نکند قرار است دوباره فیلمی را ببینیم که این بار کپی کارهایی است که از جنگ های باستانی ساخته شده است.
به گزارش جهان، امیر ثابتی در وبلاگ خود نوشت:
1- ماه رمضان در تابستان افتاده باشد، روزه ها 17 ساعت طول بکشد، هر روز چند ساعتی زیر آفتاب باشی و ...
 
می شود یاد لبهای تشنه فرزندان فاطمه نیافتاد؟!...
 
السلام علیک یا ابا عبدالله...
 
2- روزگاری در این ملک جنگی در گرفت که با جنگهای دیگر امروز عالم تفاوت ماهوی داشت. جنگی که در یکسوی آن همه عالم قرار داشت و در سوی دیگر کشوری که ملتش تازه"دیو" را بیرون انداخته و درگیر ابتلائات سالهای نخست انقلابند.
 
جنگی که اگر نبود کیمیای نفس حق حضرت روح الله که جنگ را به "جهاد" تبدیل کرد و نبودند عاشقان اباعبدالله که از جان گذشتند و عاشقانه رفتند، امروز در زیر یوغ مغولی جدید بودیم.
 
3- ما آخرین نسلی هستیم که خاطراتی مستقیم از "جهاد مقدس" داریم، که آن هم محدود است به پشت جبهه، بمباران های شهری، پناهگاه و ضربدری که چسب بر روی شیشه خانه کشیده بود. نسلهای بعد از ما که همین را هم به خاطر ندارند...
 
این "جهاد مقدس" و آن چه بر فرزندان روح خدا رفت چگونه باید به نسلهای بعد انتقال پیدا کند؟
 
یکی از پاسخهای احتمالی به این سئوال در عالم هنر یافت می شود و به طور خاص تر سینما. در مورد دفاع مقدس فیلم های زیادی ساخته شده اند و بسیار بیشتر از آن هنوز ساخته نشده اند. 
 
هر کس نیز بنا به نظرگاه خود این ماجرا را دیده است. اما از پیشکسوتان عرصه جهاد که بپرسی، آن فیلمهایی به حقیقت نزدیکتر بوده اند که وجه های انسانی و معنوی "دفاع مقدس" را به تصویر کشیده اند.
 
در این میان بوده اند افرادی که خواسته اند با استفاده از نشان دادن درگیری های فیزیکی و با صرف کاربرد جلوه های ویژه برجسته، فیلم جنگی بسازند.
 
نتیجه کار هم شده است فیلمهایی که نسبتی با "جهاد" ندارند و "دفاع مقدس" را به جنگ تقلیل داده اند و کپی فیلمهای غربی شده اند که مثلا در مورد جنگ جهانی ساخته می شوند.
 
نمونه برجسته این دسته فیلم دوئل است که حتی در اسم، جنگی بدون بار ارزشی را به ذهن متبادر می کند.
 
5- کارهای بزرگ هنری در مورد قیام عاشورا کمتر صورت گرفته است و به نظر پرداختن به این حوزه از واجبات کفایی است که هنوز توجه کافی به آن نشده، اما...
 
روزی که فهمیدیم کارگردان دوئل، قصد دارد تا برای اباعبدالله فیلم بسازد، نگران شدیم، که نکند قرار است دوباره فیلمی را ببینیم که این بار کپی کارهایی است که از جنگ های باستانی ساخته شده است. نکند فیلمی قرار است ساخته شود که در آن به اهداف قیام خون خدا اشاره ای نشده و نکند فیلمی را ببینیم که به جای معنویت حادثه کربلا و تاثیر آن بر سرنوشت بشریت، به جلوه های ویژه صرف اکتفا شود.
 
6- متاسفانه انگار آن چه که می ترسیدیم به سر این فیلم آمده است. فیلم شده است ملغمه ای از اشتباهات تاریخی و دون شان یاران اباعبدالله.
 
بقیه را نمی دانم. من به تماشای این فیلم نمی روم...
 
یا علی مدد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بهترین راه این است که به تماشای فیلم‌های چنین فیلم‌سازانی نرویم و پول‌مان را به جیب آنها نریزیم.