يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

حسینی: لجاجت درویش را درک نمی‌کنم

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 437555
دبیر جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) گفت: در شرایطی که وزیر ارشاد قول استفاده از افکت نوری را بجای نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در فیلم رستاخیز داده لجاجت کارگردان را در این زمینه درک نمی‌کنم.
به گزارش جهان، حجة‌الاسلام سید علی‌رضا حسینی عارف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فیلم رستاخیز اظهار داشت: اصلی‌ترین مشکل فیلم رستاخیز که مانع از اکران آن می‌شود مخالفت‌های موجود با نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) است.

وی افزود: البته این مسئله تنها مخصوص مردم متدین کشورمان و یا سخنرانان و مداحان نیست بلکه در طول تاریخ شیعه این مخالفت وجود داشته و جالب‌ است بدانید اهل سنت به حدی در این مخالفت فراتر رفته که حتی اجازه نشان دادن چهره پیامبران دیگر غیر از حضرت محمد(ص) را هم نمی‌دهند.

دبیر نخستین جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم با اشاره به نشان دادن چهره‌های پیامبرانی چون حضرت یعقوب، یوسف و ابراهیم(ع) بیان کرد: اگرچه در این مورد مخالفت‌هایی بود اما به هر حال این چهره‌ها نمایش داده شد و در جامعه شیعی، حساسیت چندانی بوجود نیاورد و این در حالیست که دانشگاه الازهر فیلم نوح ساخته آرنوفسکی را بخاطر نشان دادن چهره این پیامبر تحریم کرد که در نتیجه این فیلم در همه کشورهای عربی اجازه اکران نگرفت.

وی در پاسخ به استدلال سازندگان فیلم که نشان دادن چهره امام حسین(ع) را در تعزیه مجوزی برای انجام آن در سینما می دانند، گفت: تأثیرگذاری سینما و تعزیه قابل مقایسه نیست بطوریکه تماشاگران تعزیه بازیگران این نقشها را به خوبی می‌شناسد چرا که این افراد هم محله‌ای و هم روستایی آنهاست و چند دقیقه بعد آنها را در محله می‌بیند بنابراین باور نمی‌کنند که آنها امام حسین(ع) یا شمر هستند.

حجةالاسلام حسین عارف افزود: این در حالیست که پرداخت سینمایی باعث باورپذیری و شبیه پنداری شخصیت بازیگر با نقش می شود به طوریکه اگرچه در کربلا و نجف سالهای متمادی در تعزیه‌ها چهره مختار را دیده بودند اما پس از ساخت فیلم مختارنامه سرتاسر این شهرها مذهبی از بیلبورد‌های فریبرز عرب نیا به عنوان مختار پر شده است.

وی با بیان اینکه «علما اصرار دارند که چهره بزرگان نمایش داده نشود» تصریح کرد: بازیگری که قرار است چهره‌اش به عنوان چهره بزرگان این نمایش داده شود ممکن است پیش از ایفای این نقش و یا پس از آن در نقش‌های بدی دیده شود که این مسئله تأثیر نامطلوبی روی مخاطبان می‌گذارد.

دبیر نخستین جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم تأکید کرد: اصرار و لجاجت کارگردان و سازندگان فیلم رستاخیز را برای نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) درک نمی‌کنم در حالی که می‌توان به راحتی با یک افکت نور چهره آن حضرت را تنها در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از فیلمی ۲ ساعته را حذف کرد و مشکل اکران فیلم را هم برطرف کرد.

وی با اشاره به قول ۲ سال پیش جنتی وزیر ارشاد و همچنین مژده سخنگوی این وزارتخانه مبنی بر حذف چهره حضرت ابو‌الفضل (ع) با استفاده از افکت نور، تصریح کرد: با این کار علاوه بر اینکه مشکل قانونی فیلم رفع می‌شود و همچنین باعث جلب احترام مخالفان فیلم شود.

حجة‌الاسلام حسینی عارف با اشاره به استدلال کارگردان رستاخیز مبنی بر اینکه «از مرجع تقلید خودم اجاره نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) را گرفته‌ام» تصریح کرد: ده نفر از مراجع با این‌کار مخالفند و اگر بجای درویش بودم حتی در صورت صدور مجوز توسط وزارت ارشاد،‌ بنده به افرادی که مقلد آن ۱۰ مرجع بزرگوار هستند احترام می‌گذاشتم.

وی افزود: اگر این مشکل از فیلم حل بشود این افراد هم مبلغ فیلم می‌شوند که به نفع سازندگان خواهد بود.

حجة‌الاسلام حسینی عارف با اشاره به شرکت ۸۰۰ اثر سینمایی در قالب‌های فیلم کوتاه، بلند،‌ انیمیشن و مستند در جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) تأکید کرد: شرط در این جشنواره برای پذیرش آثار نشان ندادن چهره رسول خدا بود که این تعداد اثر پذیرفته شده حاکی از آنست که می‌شود درباره بزرگان دین فیلم ساخت و نیازی هم به نشان دادن چهره آنها نیست.

وی بیان کرد: بر خلاف آنچه برخی طرفداران فیلم تبلیغ می‌کنند که اقشار متدین جامعه،‌ روحانیون و مراجع مخالف هنر و سینما هستند اما واقعیت آنست که آنها نه‌تنها از سینماگران بلکه از همه هنرمندان که قصد رساندن پیام دین را دارند، حمایت کرده و مشوق آنها هستند.

حجة‌الاسلام حسین عارف در پایان با تأکید بر حساسیت آثار دینی خاطرنشان کرد: در مورد یک شخصیت افسانه‌ای می‌توانیم هر چقدر که بخواهیم تخیل را به کار گیریم اما برای شخصیت‌های تاریخی و بزرگان دین خصوصاً شخصیت‌های حادثه کربلا نمی‌توان در اذهان مردم و پیشینه ذهنی حاصله از منبرها و روضه‌ها خلال ایجاد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *