شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۵
۱

درباره‎ی اظهارات تهمینه میلانی دربرنامه هفت

يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 390325
در قرآن کریم بارها واژه‎ی دشمن آمده است و از شیطان گرفته تا کفار دشمن انسان شمرده شده‎اند و آیا مگر جز این است که دنیای استکبار و غرب در صدد ضربه زدن به ما است؟
به گزارش جهان، محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
جمعه‎ای که گذشت ( نهم آبان 93) برنامه هفت (که به نقد و بررسی مسائل مربوط به سینما می‎پردازد) میزبان خانم تهمینه میلانی کارگردان فیلم آتش بس 2 (که در همین منبر اینترنتی پیش از این نقدی محتوایی درباره‎ی این فیلم منتشر شد) بود. ایشان در این برنامه که همزمان با دهه‎ی اول محرم بطور زنده پخش می‎شد جملاتی گفت که جای تأمل دارد. کلیدواژه‎ی اساسی خانم میلانی این بود که اساساً دشمن وجود ندارد و چرا باید دشمن‎تراشی کنیم؟ وی به صراحت گفت که من با واژه‎ی دشمن مشکل دارم. او با بیان اینکه فرهنگ غربی یعنی چه و اگر ماشین و تکنولوژی از شرق می‎آمد با شرق مشکل پیدا می‎کردیم گفت : مثلاً اگر ما می‎دانیم از نظر اخلاقی در غرب چه فسادی است چه دشمنی‎ای می‎توانیم با آنها بکنیم و حالا آنها بدانند مشکلات ما چیست چه دشمنی‎ای با ما می‎کنند؟ ایشان معتقد بود که انتقاد از نمایش مشکلات ایران در فستیوال‎های جهانی حاصل حسادت برخی داخلی‎ها است!
 
ضمن آنکه برخی سخنان خانم میلانی درست بود (مانند آنکه نباید همه چیز را به گردن دشمن انداخت و باید به درستی به مسائل و معضلات اجتماعی و اخلاقی پرداخت) دو نکته در رابطه با فرمایشات ایشان که اشاره شد تقدیم می‎شود:
 
1 - در قرآن کریم بارها واژه‎ی دشمن آمده است و از شیطان گرفته تا کفار دشمن انسان شمرده شده‎اند و آیا مگر جز این است که دنیای استکبار و غرب در صدد ضربه زدن به ما است؟ جز این است که جوانان این مملکت در دفاع مقدس را همین دنیای غرب به شهادت رساند؟ آری توهم توطئه و دشمن‎تراشی خوب نیست اما انکار دشمن با بصیرت نمی‎خواند. دشمن هست و دشمن بزرگی هم هست. اعمال شیطانی آمریکا از حملات بیوتروریستی در دنیا (مانند آلوده کردن مردم به مالاریا، تب کریمه کنگو، گاز خردل و غیره) تا حملات مستقیم نظامی و پشتیبانی از حمله ددمنشانی چون صدام جز دشمنی چیز دیگری را به ذهن متبادر می‎سازد؟

 
2 - خانم میلانی در این برنامه نگرانی خود را از پدیده زندگی سپید و نوعی از دوستی نامشروع دختر و پسر و رواج آن در جامعه (که در آتش بس 2 هم به آن پرداخته بود) اعلام کرد. سؤال اینجاست که آیا فکر نمی‏کنید رفتار قشر قابل توجهی از جامعه محترم سینمایی در رواج پدیده بدحجابی و بی‎حجابی و متأسفانه باید گفت در رواج بی‎حیایی در فیلم‎ها و حتی در مراسم مختلف که در آن شرکت می‎کنند اختلاط دختر و پسر را ترویج و ارزشهای دینی را کم‎رنگ می‎کند و کرده و سبب شده که دختر و پسر اسیر ظواهر غربی شده و به فکر مسئولیت تشکیل زندگی نباشند و ازدواج در جامعه از هنجار به غیرهنجار در ذهن آنان تبدیل شود؟ اگر عفاف و حجاب رعایت می‎شد به نظر ایشان آنوقت باز هم پدیده دوستی نامشروع دختر و پسر باید معضل ما می‎بود؟
 والحمد لله رب العالمین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مستدام
خانم میلانی در تاسوعا و عاشورای امسال بهمراه حبیب احمد زاده نویسنده در آبادان و خرمشهر بود.