يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۴

حسرت از دید محمود

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 373124
ایشان یادشان رفته است که اعتراف کنند طبق گفته خود اقتصاد دانان آمریکائی مانند مایک ملونی دلار کدخدا پشتوانه ندارد ودر اصل یک تیکه کاغذ بی ارزش بیشتر نیست.
به گزارش جهان، رضا کاشنده در وبلاگ خود نوشت:
محمود سریع القلم (متولد ۱۳۳۸ در تهران) گفته می‌شود که در پشت پرده مشاور رئیس‌جمهور کشورمان (حسن روحانی)است و پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران است. او نائب رئیس مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. وی در کلاس‌های آزاد مؤسسه پرسش نیز تدریس می‌کند.
محمود سریع‌القلم پس از پایان دوره متوسطه به آمریکا رفت و در دانشگاه ایالتی نرتریج در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. وی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادامه داد و فارغ‌التحصیل شد.
 
وی سپس در دانشگاه اوهایو پذیرفه شد و مدرک فوق‌دکترای خود را از این دانشگاه اخذ کرد.
 
ایشان که اکنون در دانشگاه شهیدبهشتی تهران رشته علوم سیاسی تدریس می کند.یکی ازمشاوران آقای روحانی در نوشتن کتاب امنیت ملی ونظام های اقتصادی ایران بودند.
 
در این مقاله من نه قصد دارم جنجال هایی که ایشان در منصب مشاور رئیس جمهوری  ایجاد کرده اند , از اظهارات  ایشان بر علیه رانندگان تاکسی بود و تا زدن  کراوات دراجلاس و..... رابررسی کنم ونه قصد معرفی ایشان را دارم ولی فقط میخواهم حسرت توسعه از دید ایشان که به عنوان رئیس دانشکده علوم ریاسی دانشگاه شهید ملی ؛ ومشاور ارشد رئیس جمهور در امور سیاسی که به قول مجله اصلاح طلب مثلث مشاور و تئوریستین اصلی دولت یازدهم ایشان هستند را بازگو کنم.حسرتی که در آخرین مصاحبه ایشان با شاخه تجاری تیم رسانه ای خاندان هاشمی یعنی مجله تجارت فردا انجام داده اند بازگو کنم.
 
 ایشان که در یکی از مصاحبه هایشان گفته بودند اگر به آمریکا نمیرفتم و در ایران میماندم یا باید به کمیته ملحق میشدم یا به جنگ میرفتم حواسش نیست که اگر آنان که به جنگ نرفته بودند الان ایشان نمیتوانستند آزادانه صحبت از جهانی شدن و حل شدن در اقتصاد جهانی ر ابزنند.
 
ایشان که از موقعی که سردبیر مجله راهبرد وابسته به مرکز تحقیقات استراتژیک نظام بودند سعی در پیاده سازی تئوری جهانی شدن و کنار آمدن با کدخدا و به رسمیت شناختن اسرائیل و بودند؛در این مصاحبه گفته اند:
برای اینکه یک کشور قابل ‌اعتنا در خاورمیانه باشیم به ثروت نیاز داریم. امروز اگر عربستان برای بسیاری از کشورها تعیین تکلیف می‌کند، یک دلیل عمده‌اش ثروت این کشور است. به همین دلیل است که پادشاه عربستان در هواپیمای خودش در فرودگاه قاهره می‌نشیند، هیات دولت مصر می‌روند داخل هواپیما با او ملاقات می‌کنند و قول 5/2 میلیارد دلار کمک را برای سال 2014 از پادشاه عربستان می‌گیرند. امروز عربستان 750 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که در فعالیت‌های اقتصادی دنیا سرمایه‌گذاری شده و سالانه نزدیک به 70 تا 90 میلیارد دلار برای این کشور سودآوری دارد. امارات متحده 773 میلیارد دلار ذخایر ارزی خارج از بودجه کشورش دارد. کویت 410 میلیارد دلار در دنیا سرمایه‌گذاری کرده، قطر نزدیک به 900 میلیارد دلار در دنیا سرمایه‌گذاری کرده است. در مجموع می‌توان گفت همسایگان ما در خلیج فارس بیش از دو تریلیون دلار خارج از بودجه جاری خودشان در  کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کشوری مانند کویت یک میلیون نفر جمعیت دارد ولی سالانه فقط 80 میلیارد دلار سود پولی است که در دنیا سرمایه‌گذاری کرده است.
 
 ولی ایشان یادشان رفته است که اعتراف کنند طبق گفته خود اقتصاددانان آمریکائی مانند مایک ملونی دلار کدخدا پشتوانه ندارد ودر اصل یک تیکه کاغذ بی ارزش بیشتر نیست.
 
ایشان یادشان رفت بگویند در هیچ کدام از این کشورها مردم حق رای ندارند ودیکتاتوری حاکم است,یادشان رفت بگویند در عربستان حق رانندگی که هیچ حتی مفتی های آنها خوردن موز و خیار را هم حرام اعلام کرده اند برای زنان؛ یادشان رفت بگوید در آن سرزمین ها اصلا چیزی به نام ازادی وجود ندارد,یادش رفته بگوید مفتی های عربستانی هنوز که هنوز اعتقاد دارند خورشید به دور زمین می چرخد و نه بلعکس, یادش رفت بگوید از دل این توسعه که اقای سریع القلم حسرت آن را میخورد و سرکوفت عملکرد آنها را به ما میزند جبهه النصره و داعش در می آید ایشان یادش رفت بگوید اگر تا وقتی عربستان با دلار نفت خود را می فروشد و تا وقتی پشتوانه پولی ما دلار است اقتصاد آمریکا سرپا است.یادش رفت بگوید وقتی ما با دلار معامله ویا هرکشوری دیگر در اصل دارد بخشی از تورم ایالات متحده را به کشور خودش منتقل میکند,یادش رفت بگوید معامله کردن ما با دلار وذخیره کردن دلار فقط و فقط برای سرپا ماندن آمریکا مفید است و بس. یادش رفت بگوید دلاری که آمریکا در حال حاضر دارد چاپ میکند هیچ پشتوانه ای ندارد و در اصل فدرال رزرو آمریکا دستگاه چاپ پول گذاشته و فقط فقط برگه های بی ارزشی به نام دلار میدهد دست مردم تا افرادی مانند ایشان دلخوش باشند که پول دارند آن هم دلار.
 
ایشان یادش رفت بگوید.....
 
ایشان خیلی چیزها یادش رفت بگوید ولی مثل همان کسانی که تحقیرشان میکرد ومیگفت حق اظهار نظر در مورد مسائل هسته ای ندارد و حتی تحلیلی کمتر از آن از دلایل توسعه نیافتگی ایران ارائه کرد کاش حداقل به حرف های رانندگان تاکسی مراجعه می کرد کمی تحلیل اقتصادی یاد میگرفت. ایشان فقط به فکر سرپا نگهداشتن کدخدا هستند مثل اینکه......
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


داوودی
اولا دکتر سریع القلم یکی از مفاخر علمی کشور می باشد واینطور قضاوت کردن راجع به ایشان صحیح نیست. در ثانی شما صحبت از اسکناس بی ارزش آمریکا کردید ، خب راست میگیم ماهم اینکار رو بکنیم و واحد پولی خودمون رو به دنیا تحمیل کنیم . ثالثا این همه رفاه که در کشورهای خلیج فارس و در بین اعراب وجود داره حاصل این ذخایر پول بی ارزش از نگاه شماست رابعا شما پاسپورت یک اماراتی ، کویتی ، عربستانی و.. رو با پاسپورت یک ایرانی قیاس کن با هردو برو مسافرت برو کانادا ، استرالیا ، مالزی ، ترکیه ، اروپا حتی لبنان ببین کدوم شون اعتبار داره ؟
در مورد حوادث تاثرانگیز غزه هم اشاره کنم که خالد مشعل رهبر حماس از دوحه قطرداره رهبری میکنه مبارزه با اسرائیل رو نه از جای دیگر
البته بله برخی از انتقادات شما وارده نظیر عدم حق رای (بجز کویت)، عدم رانندگی زنان (البته فقط در عربستان)
مهدی
مفاخر؟!!
بفرمایید چه افتخاری برای مردمش کسب کرده؟
سیاحی
با نطر داوودی موافقم من اهوازیم و فامیل هایم در کشورهای عربی خلیج فارس زندگی می کنند در مورد رفاه آنها و ارزش پاسپورتشان کاملا درست است.
یکبار از زنی عربستانی ساکن قم پرسیدم دلت برای خانوادت تنگ نمیشه سختت نیست ایران نمی خوای برگردی؟ گفت نه ترجیح میدم همیشه ایران بمونم حتی دور از خانواده