يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۱

آقای سریع‌القلم! بین‌المللی شویم یا غربی؟

چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 368291
توصیه ما به مشاور آقای رئیس جمهور آن است که همان طور که سریع القلم هستند، صریح القلم نیز باشند و به جای بازی با الفاظ به خواسته های قلبی شان پرداخته و آنها را صریحا بیان کنند.
به گزارش جهان به نقل از گیلان خبر، محمود سریع القلم، مشاور رئیس جمهور و استاد غرب گرای علوم سیاسی در نخستین گردهمایی تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در تهران برگزار شد در سخنانی بین المللی شدن را تنها راه پیشرفت عنوان کرد و گفت: «هر کشوری که در دنیا پیشرفت کرده، بین المللی شدن را مبنا قرار داده است. چرا که همه مسائل از جمله سلامت، بهداشت و حتی رانندگی اصول بین المللی دارد.»

مشاور رئیس جمهور در ادامه این سخنرانی تاکید کرد که ایران باید در ساالهای آینده جهت گیری خارجی خودش را تغییر دهد و در مدارهای غربی قرار گیرد.

آقای سریع القلم که هیچ ابایی از بروز علایق غرب خواهانه اش ندارد در این سخنان مسیر پیشرفت را تنها در آنچه که او بین المللی شدن – شما بخوانید غربی شدن- خوانده، می داند بلکه معتقد است که سیاست ها باید در مدار غرب قرار گیرد و این نکته نیز حایز اهمیت است که غرب زدگانی همچون جناب مشاور، اصولا مفهومی جز غرب از جهان در ذهن نداشته و ندارند و از این رو بین المللی شدن را تنها مترادف با غربی شدن دانسته و ارزش های غرب را ارزش های جهانی می دانند. سریع القلم که پیشتر نیز با اظهارات این چنینی راه درب سبز غرب را نشانمان داده بود، به عنوان یکی از تئورسین های دولت یازدهم، این چنین مسیر پیشرفت را تعریف می کند.

قرار گرفتن جهت گیری خارجی در مدارهای غربی موضوعی است که از روی کارآمدن دولت یازدهم شاهد اجرای آن هستیم. موضوعی که سریع القلم در این سخنرانی نیز به آن اشاره می کند. به نظر می رسد استفاده از الفاظ پوششی به جای بیان واضح و روشن منویات قلبی جریان غرب زده نزدیک به دولت سیاست جدیدی است که پس از اعتراضات فراوان به روند ترویج غرب گرایی توسط این جریان برگزیده شده است.

توصیه ما به مشاور آقای رئیس جمهور آن است که همان طور که سریع القلم هستند، صریح القلم نیز باشند و به جای بازی با الفاظ به خواسته های قلبی شان پرداخته و آنها را صریحا بیان کنند.

جریان غرب زده در کشورمان بیش از دویست سال است با تکرار جملاتی این چنینی، پیشرفت را تنها در هیبت غربی شدن دانسته و راه رشد جامعه ایرانی را تنها در همسانی با جامعه غرب می دانند؛ غافل از آنکه جامعه ایران، با تکیه بر فرهنگ هزاران ساله ملی و مذهبی خویش تاکنون و در همه برهه تاریخی دست رد به سینه این خود فراموشان فرهنگی و سیاسی زده است. عدم توفیق سیاست های غرب گرایانه و غرب نمایانه خاندان پهلوی تنها یکی از نشانه های این ادعاست.

آقای سریع القلم باید بدانند که تلاش برای تئوریزه کردن غرب گرایی ونمایاندن آن به عنوان تنها راه پیشرفت کشور به سان دیگر تلاش های همپالگی های آقای مشاور، تلاشی عبس و ابتر خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
افکار آقای سریع القلم غربی است