چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۱
۱
یادداشتی درباره عملکرد شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی در آمریکای لاتین

هیسپان تی وی در آمریکای لاتین چه می‌کند؟

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 345962
در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به اسپانیایی صحبت می کنند. دومین جمعیت بزرگ اسپانیایی زبان دنیا در ایالات متحده است.
به گزارش جهان، میلاد ذوالفقاری در وبلاگ "شهاب 3" نوشت:
در دنیای امروز قدرت نرم از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است که رسانه هایی مانند تلویزیون و پایگاه های خبری، از مهمترین ارکان قدرت نرم در شکل گیری آرا و نظرات مردم و مسئولین می باشد.
 
 برای درک هرچه بیشتر این موضوع همین بس که ای بی سی نیوز [abc news] متعلق به شرکت والت دیزنی و ان بی سی [NBC] متعلق به جنرال موتور می باشد که شاید در ذهن بسیاری این سوال پیش می آید که این دو شبکه خبری چه ربطی به این دو شرکت تجاری دارند؟
 
دولت ها نیز برای بیان مواضع رسمی و غیر رسمی خود و نقش آفرینی در دیپلماسی عمومی از شبکه های خبری بهره می برند که می توان از بی بی سی دولت انگلستان، العربیه دولت عربستان،  فرانس۲۴ فرانسه و چندین شبکه خبری دیگر نام برد که در این میان جمهوری اسلامی نیز با چهار شبکه رسمی خود [Hispan tv – Press tv – Irinn - Alalam] به انگاره سازی ذهنی در سطح جهانی و داخلی می پردازد.

رسانه ملی برخلاف عملکرد ضعیف در سطح داخل اما در بخش بین الملل بسیار قوی و موثر عمل کرده است برای مثال پرس تی وی، رسانه خبری انگلیسی زبان، از زمان آغازش بعنوان یک رسانه تاثیر گذار در سطح جهانی ظاهر شد طوری که روزنامه گاردین، شبکه ایرانی پرس تی‌وی را چالشی برای بی‌بی‌سیو پادزهری در برابر شبکه خبری فاکس نیوز توصیف کرد.
 
از سال ۲۰۱۲ رسانه ملی از رویکرد جدیدی در عرصه  قدرت نرم رونمایی کرد که آن افتتاح شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی بود.
 
هیسپان تی وی در حالی عنوان اولین شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان ایران را با خود یدک می کشد که کشورهای هدف آن آمریکای لاتین و ایالت متحده آمریکا می باشد. از یک سو گستره کشورهای اسپانیایی زبان و از سوی دیگر اهمیت این زبان در ایالت متحده که برخی از تحلیل گران این ادعا را دارند که اسپانیایی زبانان تأثیرگذارترین افراد بر رأی ایالات آمریکا را دارند بر اهمیت هرچه بیشتر این شبکه تلویزیونی افزوده است.
 
«علی اجاره دار» مدیر اتاق خبر هیسپان تی وی، درباره دلایل گرایش ایران برای تأسیس شبکه اسپانیایی زبان اینگونه بیان کرده است که: در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به اسپانیایی صحبت می کنند. دومین جمعیت بزرگ اسپانیایی زبان دنیا در ایالات متحده است. در سرشماری ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۲ میلیون اسپانیایی تبارزندگی می کنند.

 
این شبکه با بهره گیری از تجربه موفقت آمیز شبکه پرس تی وی و طرح ریزی برنامه های ابتکاری چون برنامه‌های هفتگی نقد مسائل روز اروپا، برنامه مستند اندلس Al-Andalus ، برنامه مصاحبه با شخصیت‌های مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آمریکای لاتین، اسپانیا و ایران تحت عنوان Cara a Cara و برنامه ویژه تاکسی Taxi با رویکرد گفتمان با سیاستمداران، نویسندگان و فیلمسازان معروف جهان تاکنون توانسته توجه رسانه ها و نگاه های مردم را به خود جلب کند طوری که ADL [نهاد صهیونیستی] در یک مقاله ای ضمن ابراز نگرانی از نفوذ بالای هیسپان تی وی اینگونه هشدار می دهد که:
 
«شبکه هیسپان تی وی بازوی اطلاع رسانی ضد صهیونیستی ایران در آمریکای لاتین می باشد و باید  نسبت به نفوذ و گسترش آن در این منطقه مواظب بود».
 
در هر حال می دانیم که وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صدا زنیم که «ای خواب رفتگان! ای غفلت زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه های گرگ منزل گرفته اید…» [پیام امام برای پذیرش قطعنامه] که رسانه هایی چون هیسپان تی وی از ظرفیت بسیار بالایی برای ادای دین به این وظیفه جهانی انقلاب اسلامی دارند اگر بدانیم که مجموع افرادی که به این زبان سخن می‌گویند رتبه سوم را در جهان دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متشکرم