جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
در هفتمین قسمت برنامه "راز" مطرح شد

وضعیت سیاه‌پوستان آمریکایی مثل مسلمانان میانمار است

چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب: 300019
ادامه بحث در مورد تحریم ماهواره‌ای شبکه‌های بین‌المللی ایرانی در هفتمین قسمت راز دنبال شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، قسمت هفتم برنامه"راز" با موضوع حصر رسانه‌های برون مرزی در ایران با حضور مجدد حمیدرضا عمادی مدیراتاق خبر پرس تی وی و علی اجاره دار مدیراتاق خبر هیسپان تی وی ادامه یافت.

درابتدای این برنامه حمیدرضا عمادی مدیراتاق خبر پرس تی‌وی درباره نقش رسانه در دنیای امروز گفت: در دنیای امروز هم مخاطب و هم رسانه نقش متفاوتی پیدا کرده است. با قویتر شدن رسانه‌ها فناوری گسترده‌تر و جدیدتر و نوع خبررسانی تغییر کرده است. مخاطب امروز هوشمندتر شده و نمی‌شود چیزی را به مخاطب تزریق کنیم و او به راحتی آن را بپذیرد. رسانه‌ای که به مخاطب دروغ می‌گوید بازنده است.

عمادی ادامه داد: امروز رسانه‌ای برنده است که حقیقت را به مخاطب ارائه می‌دهد اما حقیقت زاویه‌ای پیدا می کند که زاویه آن رسانه است. شهروند خبرنگار اجازه نمی‌دهد رسانه‌ای خلاف حقایق مسأله‌ای را مطرح کند. در حال حاضر رسانه درکنار نیروی نظامی قرار گرفته است؛ مثلا کشوری مثل قطر با جمعیت منطقه‌ای ۸ هزارنفره شرایط خاصی را در لیبی با رفتارهای رسانه‌ای خودش رقم می زند. همچنین قطر با کار رسانه‌ای خود آتشی در سوریه به راه می اندازد.

این فعال حوزه خبر و رسانه افزود: الجزیره این خلأ را به نفع جبهه غربی و ترکیه پر می‌کند و کاری را انجام می‌دهد که شاید نیروی نظامی به راحتی نتواند عهده دار شود. ما درباره ارتشی در سوریه صحبت می‌کنیم که خوب آموزش دیده و جزو معدود ارتش‌های دنیاست که همه در آن جلیقه ضد گلوله دارند. یکی از دلایل تقلای دو ساله این ارتش رسانه است؛ یعنی آن رسانه در کنار تکفیری‌های تروریست با ارتش سوریه می‌جنگد.

مدیراتاق خبر پرس تی‌وی درباره اهمیت تأثیرگذاری رسانه و خبر خاطرنشان کرد: گاهی رسانه تصویری پخش کرده که شاید اثرش از گلوله‌های تکفیری‌ها بیشتراست. دنیای امروز به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند مثل گذشته با رسانه برخورد کند. یکی از دلایل حمله به پرس تی‌وی این است که ما مخاطب را شناختیم و آنها می‌ترسند. ما به شعور و سلیقه مخاطب احترام گذاشتیم و این باعث موفقیت ما شده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000300/nf00300019-1.jpg

اجاره‌دار: هیسپان‌تی‌وی منبع اطلاع حقایق مردم بویژه آمریکای لاتین

علی اجاره دار در پاسخ به اینکه هیسپان تی‌وی چه خلأیی از مردم آمریکایی جنوبی را پرمی کند عنوان کرد: تاریخ آمریکای جنوبی و آمریکا پر از درد و رنج مردمان بومی آن کشور است و این جریان از کشف قاره آمریکا آغاز و در دوران معاصر ادامه پیدا کرد و حکومت‌های دیکتاتوری روی کار آمدند. همه حکومت‌های دیکتاتوری از جمله شیلی، آرژانتین و ونزوئلا از طریق کودتای آمریکایی به قدرت رسیدند.

مدیراتاق خبر هیسپان تی ادامه داد: در پس زمینه تاریخی مردم آمریکای جنوبی این نفرت نسبت به آمریکا وجود دارد؛ چون جنایات بسیار بزرگی صورت گرفته و هنوز جایگاهش در اذهان این مردم باقی مانده است. از طرف دیگر آمریکای جنوبی به عنوان حیات خلوت آمریکا محسوب می‌شد و مصرف کننده آمریکا بود.

اجاره دار درخصوص بیداری مردم آمریکای جنوبی تشریح کرد: الفاظ و تفکری که مردم آمریکای جنوبی از آن سود می‌برند، به نوعی نشان دهنده بیداری آمریکای جنوبی است. همین لفظ توانستن درانقلاب اسلامی به وسیله رهبر و مردم آمریکای جنوبی به کار گرفته شد.

وی همچنین درباره سانسور آمریکای جنوبی اظهار کرد: در آمریکای جنوبی سانسور رسانه‌ای کامل وجود دارد. ارائه خبر دو شکل دارد: یا دروغ بگویید و یا اصلا نگویید.

این فعال حوزه رسانه با اشاره به مالکیت رسانه ای آمریکای جنوبی گفت: اکثر شبکه‌های مختلف آمریکای لاتین به دست صهیونیسم است. آنها خبرهایی که باید بگویند را نمی‌گویند؛ یعنی ذهن مردم را به سمتی نمی برند که تفکری شکل گیرد. کار آنها انتشار اخبار روزمره و زرد است و این باعث می‌شود ذهن مردم از واقعیت‌های جامعه خالی بماند.

مدیراتاق خبر هیسپان تی‌وی یادآور شد: هیسپان تی‌وی واقعیت متفاوتی را ارائه نمی‌کند و سعی می‌کند در تمام زمینه‌ها بی طرف باشد. پوشش اخبار خاورمیانه و آمریکای لاتین به کمک خبرنگارانی که در سراسر دنیا داریم صورت می گیرد.

وی افزود: واقعیت چیزی نیست که رسانه ها می گویند بلکه اتفاقاتی است که مردم آن را تجربه می کنند و هیسپان تی وی فقط آن را منتشر می کند. هیسپان به عنوان منبعی برای مردم آمریکای لاتین برای اطلاع از حقایق شده است. خبری درباره ونزوئلا داشتیم که به وسیله رئیس مجلس آن کشور استفاده شد و بازتاب بسیاری داشت.

رادنی شکسپیر: پرس‌تی‌وی صدای حیقتی است که دولت‌های غربی از آن می‌ترسند

رادنی شکسپیر اقتصاددان،استاد دانشگاه و از اعضای کمیته دفاع از مردم بحرین از لندن به صورت مجازی با«راز» ارتباط برقرار کرد و درباره اقدامات پرس تی‌وی و حساس شدن دولت‌های غربی نسبت به عملکرد این شبکه گفت: پرس تی‌وی صدای حقیقت است و دولت‌های غربی به شدت می‌ترسند چون اطلاعاتی درباره نسل‌کشی خزنده در فلسطین، فرقه گرایی وجنگ‌های فرقه‌ای که عربستان سعودی و ترکیه به آن دامن می زنند، مسأله سوریه، سقوط اقتصادی ، ضعف فیزیکی و فروپاشی موقعیت غرب منتشر می کند. وقتی این پیام‌ها وجود داشته باشد، معمولا پیام رسان این واقعیت‌ها را خفه می کنند.

وی درباره چگونگی تأثیرگزاری برنامه‌های پخش شده پرس تی‌وی در لندن تصریح کرد: در بریتانیا شبکه‌های مستهجنی هستند که پایگاه اصلی آنها در کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده است. سانسور پرس تی‌وی تنها یک بهانه است اما پرس تی‌وی و شبکه‌های العالم و هیسپان در حال انتشار واقعیت هستند و اطلاعاتی منتشر می‌کنند که دولت‌های تحت سلطه صهیونیست به آن علاقه‌ای ندارند. تمام رسانه‌های غربی از جمله بی‌بی‌سی در کنترل صهیونیست‌ها هستند.

این استاد دانشگاه درباره شکاف خزنده بین حقیقت و دستکاری رسانه‌ای توضیح داد: حقیقت یک مسأله مسجل است. آن‌ها تلاش می‌کنند با اینترنت برخورد کنند چون نوعی جنگ تمدنی بین جبهه‌ای که دیدگاه عقلایی ندارد و جبهه‌ای که براساس حقیقت است به وجود آمده است. جبهه نخست بیشتر به سمت جنگ و کنترل اینترنت می‌آید و این وضعیت بسیار جدی است.

شکسپیر افزود: ایران وارد این حوزه شده و شاهدیم که جهان به سمت ایران و برنامه‌های پرس تی‌وی آمده‌اند. بسیاری از جهانیان از ایران حمایت می‌کنند چون ایران و رسانه‌های ایرانی واقعیت‌ها را منتشر می‌کنند و شما در بلندمدت می‌توانید به اهداف خود برسید.

حمیدرضا عمادی مدیراتاق خبر پرس تی وی درپاسخ به اینکه چه مقدار ازجدیت کاری شبکه به دلیل فناوری و چه مقدار به خاطر محتواست عنوان کرد: بخش زیادی از این جدیت به دلیل مدیریت کار است. مدل مدیریت پرس تی‌وی بین المللی است؛ یعنی اگر نیرو خوب کار کرد کنار ماست و اگر خوب کار نکرد دیگر کنارمان نیست و ماشین دنبال او نمی‌آید.

عمادی اظهارکرد: در سیستم بین المللی ۸ ساعت کار واقعا ۸ ساعت کار است و بازدهی را بالا بردیم و یک نفر کار سه نفر را می‌کند. اگر می‌خواستیم سیستم شرقی و تنبلی را به کار می‌بردیم، تا ۳۰ سال آینده هم به جایی نمی‌رسیدیم. تلاش کردیم از افراد خبره در فضای مجازی و فناوری اطلاعات استفاده کنیم.

مدیراتاق خبر پرس تی‌وی افزود: افرادی که از خارج برای بازدید می‌آیند، وقتی فناوری ما را می‌بینند، معتقدند هیچ تفاوتی بین رسانه‌های جریان اصلی و پرس تی‌وی از لحاظ فناوری وجود ندارد. از طرف دیگر محتوا را براساس دیدگاهی که داشتیم منتشر کردیم. این پرس تی‌وی را تبدیل به شبکه‌ای کرده که حمله کنندگان به آن جبهه دروغ و مبارزه با حقیقت را تشکیل داده‌اند.

کین اکیف: هیسپان‌تی‌وی و پرس‌تی‌وی حصارهای القای رسانه‌ای را شکستند

کین اکیف فعال صلح از مهمانان مجازی دیگری بود که در بحث‌های"راز" شرکت کرد و درباره پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی و قطع آنها از ماهواره گفت: من به جمع تفنگداران غربی پیوستم چون فکر می‌کردم کشورم خوب است اما تحت تلقین قرار گرفته بودم و جهلم ناشی از بازی‌های رسانه‌ای بود.

این فعال حوزه صلح خاطرنشان کرد: پرس تی وی، هیسپان تی وی و راشا تودی توانسته‌اند حصارهای القای رسانه‌ای را بشکند. رسانه‌ها تهدیدی جدی برای دستگاه ظلم و امپریالیسم جهانی هستند و پخش پرس تی‌وی به همین دلیل ممنوع شد. کار شبکه‌هایی مثل پرس تی‌وی بسیار مهم است چون حرکت جریان‌های اصلی رسانه‌ای را برای رسیدن به منافع مادی نشان می‌دهد. رسانه‌های غربی باید بدانند کارشان نتیجه نمی‌دهد و هر روز مردم با واقعیت آشنا می‌شوند.

اکیف درباره دستاورد بزرگ خود در سفر به ایران گفت: ما در غرب رهبری خاصی در عرصه سیاسی نداریم و در هیچ کشوری به جز ایسلند این رهبری وجود ندارد. البته در برخی کشورهای غربی رهبران محبوب وجود دارند اما در اکثر افراد مطرح هنرپیشگان و بازیگران سیاسی هستند. آنها برای رسیدن هرچه از آنها خواسته شود، انجام می‌دهند و فرقی نمی‌کند آزادی خواه و یا محافظه کار باشند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000300/nf00300019-2.jpg

وی ادامه داد: آنها وقتی به قدرت می‌رسند در جهت منافع افرادی که به آنها قدرت بخشیده‌اند، حرکت می‌کنند. در ایران ما رهبری مثل آیت الله خمینی داشتیم که صادق و راستگو بودند اما در کشورهای غربی چنین رهبری وجود ندارد. در کشورهای غربی داشتن رهبر عجیب به نظر می‌رسد.

اکیف یادآورشد: در غرب هرچه بیشتر منابع مالی داشته باشید، قدرت دارید و می‌توانید سیاستمداران را از این طریق کنترل کنید. نظام حاکم بر غرب براساس غصب و چپاول فرصت‌ها از دیگران است.

وضعیت سیاه‌پوستان آمریکایی مثل مسلمانان میانمار است

دکتر رندی شرت روحانی مسیحی و فعال حقوق بشرنیز از افراد شرکت کننده در بحث "راز" بود و درباره خبر نقض حقوق سیاه پوستان و حکم تبرئه زیمرمن به عنوان یک سفید پوست گفت: این حکم نشان داد که آمریکا به شدت نژادپرست و غیردموکراتیک است و حقوق رنگین پوستان در آمریکا نقض می‌شود و آنها قربانی عدالت آنجا می‌شوند و سیاه پوستان باید این شرایط را تحمل کنند.

این فعال حقوق بشر افزود: با اینکه یک سیاه‌پوست در آمریکاست اما همچنان نظام امپریالیستی وحشی وجود دارد. این کشور به لیبی حمله کرده و درسوریه هم همین کار را انجام می‌دهد. این حکم تازه نیست بلکه در گذشته هم حقوق سیاه پوستان نقض شده است.

رندی شرت در پایان گفت: فکر می‌کنم زیر لایه‌های ظاهری آمریکا واقعیت‌های دیگری وجود دارد و به سیاه پوستان نگاه انسانی کمتری دارند. وضعیت سیاه پوستان آمریکایی با تفاوت‌هایی مثل مسلمانان روهینگا در میانمار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *