شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۱
۶۶
چند نکته درباره تغییر رئیس دستگاه قضا

چقدر باید از رفتن آملی و آمدن رئیسی خوشحال بود؟/ آملی چه کرد و رئیسی چه باید بکند؟

يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 676870
دستگاه قضا باید ملجا همه مظلومان برای احقاق حقشان باشند اما تخریب گذشته قوه قضائیه و ایجاد یک تصور اصطلاحا سوپرمنی از رئیسی که وی برای قلع و قمع آمده است، قطعا نه به صلاح دستگاه قضایی خواهد بود و نه به سود شخص حجت الاسلام رئیسی.
چقدر باید از رفتن آملی و آمدن رئیسی خوشحال بود؟
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان بابازاده: دوران ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر دستگاه قضایی با حکم انتصاب رهبر انقلاب برای حجت الاسلام رئیسی به پایان رسید. اما پیرامون پایان کار آملی و آغاز کار رئیسی می توان به چند نکته ذیل اشاره کرد:

1. دوران ریاست آیت الله آملی بر دستگاه قضا عملا چند ماه کوتاه تر شد و عمر خدمتی وی در راس دستگاه قضا حدود 9 ماه و نیم تقلیل یافت. هرچند این موضوع به علت ارتحال آیت الله شاهرودی و حکم ریاست مجمع تشخیص برای آملی قابل پیش بینی بود که کاستن از بار مسئولیتی وی کمی زودتر انجام پذیرد. چرا که اهمیت مجمع تشخیص با توجه به وظایف محوله جدید از سوی رهبر انقلاب به این نهاد، چند برابر شده و پیرو همین موضوع رهبرانقلاب بلافاصله بعد از ارتحال مرحوم شاهرودی علی رغم ریاست آملی بر دستگاه قضا، وی را برای ریاست مجمع هم برگزیدند.

2. در حدود 10 سال ریاست آیت الله آملی بر دستگاه قضا پرونده های مهم و کلانی همچون مجرمان فتنه 88، جاسوسان برجسته، فساد 3  هزار میلیاردی، شخصیت های سیاسی همچون مهدی هاشمی، رحیمی، مشایی، مرتضوی، بقایی، فریدون، جهانگیری، مفاسد اقتصادی سلاطین سکه، موبایل و... بررسی شدند و بسیاری از انها به مرحله صدور حکم و اجرا رسید و برخی از آنها هم در میانه راه است. با این حال هرچند بهتر بود که ایشان شبهه بررسی پرونده فاضل لاریجانی هم در دوره خودشان به پایان می رساندند.  پس از انتشار فیلم جلسه سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی در یکشنبه سیاه مجلس، مردم انتظار برخورد دیگری داشتند. اما سخنگوی قوه قضاییه در اینباره گفته بود: ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی آمده پیشنهاد کرده به آقای مرتضوی که اگر فلان اقدام را کنید من سفارش شما را می کنم و بابت این هم لابد پول می خواهد. آقای فاضل لاریجانی بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت و گفت مطلقا بحث این طور نیست. گفت آقای مرتضوی دو بار الی سه بار با واسطه از من خواسته بروم و کمک کنم، من رفتم و گفتم نمی توانم کمک کنم چون آقای فاضل اصلا با قوه قضاییه ارتباط ندارد. آقای مرتضوی خواسته شد، آقای مرتضوی با دسیسه چینی با یک جمعی خواستند برای این آقای بدبخت یا خوشبخت پرونده بسازند. آن آقا بدون تردید سهل انگاری کرده بود و بحثی نیست، اما قاضی به این رسید که جرمی واقع نشده است. اگر هم جرمی باشد، آقای مرتضوی و افرادی بودند که می خواستند این کار را بکنند، آقای مرتضوی یک تصویربرداری مخفی انجام داده بود. دو الی سه بار مونتاژ کردند و سی دی ها را مخفی کرده بود. بعدا این سی دی بدست آمد و کاملا مشخص بود که می‌خواستند پرونده سازی کنند، البته می گویم که این فرد نباید در آن جلسه شرکت می کرد. اما معتقدم اگر جرمی در آن پرونده اتفاق افتاده باشد، مربوط به مرتضوی و دو نفر از همدستانش بود. چنانچه از مرتضوی شکایت شود، قطعاً تحت تعقیب قرار می گیرد؛ بنابراین آن داستان در دو بخش رسیدگی شد. یک بخش درباره حرف هایی که زده شده چگونه است و جرمی برای فاضل در آن پرونده احراز نشد و شما می خواهید قبول بکنید یا نکنید. اقدام مرتضوی حتما مجرمانه بود، اما شکایت نشد. نمی گویم اگر شکایت می شد، محکوم می شد اما شکایتی نشد. در آن پرونده برای فاضل جرمی محرز نشد.

با این وجود این اظهارات هیچگاه به طور کامل افکار عمومی را نتوانست قانع کند و برخی شبهات به درستی و یا نادرستی در افکار عمومی باقی ماند. اما از این سو شاید جفا به 10 سال خدمت قاضی القضات سابق باشد که علی رغم خدمات گسترده وی که برخی از آنان در بالا احصا شد و رهبرانقلاب در پاسخ اخیرشان به نامه وی دوران آقای آملی را «یک دوره پر تلاش و سرشار از اقدام و ابتکار و مجاهدت» خواندند؛ برخی برای پایان کار آملی روزشماری کرده و پس از رفتن وی بگویند «صد شکر که این رفت»!

3. آغاز ریاست رئیسی بر دستگاه قضا و همزمانی آن با اجرای گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر انقلاب به صراحت از برگزیدن رئیسی برای اجرای اهداف گام دوم حوزه قضایی نام برده اند، فارغ از انکه افتخاری برای رئیسی محسوب می شود، سنگینی وظیفه رئیسی را دوچندان می کند؛ هرچند که سوابق وی نشان داده است نه این اعتماد بدون حساب به وی اعطا شده و نه رئیسی کسی است که توانایی اجرای این اهداف را نداشته باشد. خصوصا آنکه رئیسی را شاید بتوان محبوب ترین رئیس قوه هم دانست که در سال گذشته و در یک جریان انتخابات پر جنجال صبر، صداقت و اعتقاد خود به انقلاب را نشان داد. استقبال گسترده از حضور رئیسی و ایجاد یک موج امید در جامعه شاید بهترین کمک به رئیسی در ابتدای کار باشد.

4. از متن حکم پرمغز رهبرانقلاب برای رئیسی که در پس هر عبارت آن حکمتی نهفته است به نظر نگارنده عبارات «عدم ملاحظه این و آن» و یا «عدم عجله و مماطله» از همه مهم تر تلقی گردد. رئیسی باید تمام دقت خود را نیز به کار بندد تا از سمت دوستان که این روزها هرکدام به تصور بحرانی بودن وضع دستگاه قضا، پیشنهادهایی برای اقدام فوری ارسال می کنند، ضربه نخورد. دستگاه قضا باید ملجا همه مظلومان برای احقاق حقشان باشند اما تخریب ناخواسته گذشته قوه قضائیه و ایجاد یک تصور اصطلاحا سوپرمنی از رئیسی که وی برای قلع و قمع آمده است، قطعا نه به صلاح دستگاه قضایی خواهد بود و نه به سود شخص آیت الله رئیسی.

5. آن چیز که باید رئیسی بدان دقت دو چندان نماید اجرای دقیق و زمانبندی شده همان سند تحول قضایی است که به خدمت رهبری تقدیم کرد و مهر تائید آن را دریافت کرد. سندی که به شرط اجرای صحیح و دقیق، آثار آن به طور ملموس به جامعه انتقال خواهد یافت و در یک سیر منطقی، عموم جامعه و افراد درگیر با دستگاه قضا معنای تحول را عمیقا درک خواهند کرد.

6. از اولویت های رئیسی برای دوران مسئولیت خود باید تقویت تیم رسانه ای و ادامه گسترده تر ارتباطات مردمی باشد. عملا ارتباط آملی لاریجانی با مردم  یا تشکل های دانشجویی و یا حتی رابطه دوطرفه با رسانه ها و پاسخگویی به افکار عمومی در دوران ریاستش ملموس و جدی نبود. خلایی که گرچه آقای اژه ای به خوبی آن را جبران می کرد ولی برای شخص آملی لاریجانی به عنوان ضعف باقی ماند.  اما نیاز رئیسی به یک تیم رسانه‌ای و ارتباطات مردمی قوی‌تر دو چندان است؛ جدای از آنکه اقدامات دستگاه قضا نیاز به تببین جدی برای مردم و اقناع افکار عمومی دارد، سابقه حضور رئیس جدید دستگاه قضا در انتخابات گذشته و رقابت وی با رئیس جمهور فعلی در انتخابات سال 96 است. هرچند که رئیسی همان طور که نشان داد در اردیبهشت سال 96 نمانده و هدف او والاتر بود، اما به احتمال زیاد برخی جریانات خاص و رسانه های زنجیره ای در بزنگاه هایی به سراغ رئیسی خواهند آمد تا اقدامات بدون ملاحظه وی در برخورد با فساد را به عرصه تقابل قوا بکشانند. از واکنش های ضدانقلاب و برخی کشورهای غربی نیز به خوبی می‌توان فهمید که رئیسی مورد تهاجم رسانه ای ویژه‌ای قرار خواهد گرفت و در این شرایط مستحکم کردن ارتباط بیشتر با عموم مردم بیش از پیش ضروری است.

7. در یک جمع بندی کلی عادلانه دوران آملی لاریجانی دورانی قابل قبول و دارای نقاط قوت خاص خود در قیاس با گذشته بوده و ضعف های مهمی هم وجود دارد که طبیعی است در دوران آقای رئیسی باید جبران گردد تا دستگاه قضا در یک سیر منطقی روبه جلو حرکت کند. اما آمدن رئیسی با توجه به شرایط خاصی که در این سالها چه به لحاظ کسب تجارب گسترده قضایی و چه به لحاظ پختگی سیاسی و صدالبته آنچه در دوران خاص و موفق مدیریت آستان قدس بر او گذشته، بسیار  امیدوارکننده است. به صورت طبیعی و با وضعیت گفته شده، آمدن رئیسی و رفتن آملی لاریجانی - برای خدمت به جایگاه مهمی دیگر در جمهوری اسلامی- در ذات خود یک خوشحالی منطقی نهفته دارد. و آن خوشحالی است که از باب امیدواری و  انتظار تحول بزرگتر و محتمل در یکی از مهمترین ستون های جمهوری اسلامی و پیشران های انقلاب  بعنی قوه قضاییه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تنها راه حل کشور اینه که 1000 مدیر فاسد رو بازداشت و اموالشون رو مصادره کنن...از وزرای حال و مستعفی این دولت اگه آمار بگیرین اسامیشون معلوم میشه...
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار باشد مدیران فاسد را بگیرند فکر می کنید کسی برای گرفتن وبازداشت وجود خواهد داشت
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
اسامی بعضیها مشخصه مانند رحیمی بقائی مشائی و...
United States
...
Iran, Islamic Republic of
...
قمی
Romania
بسم الله
نهیب عدالت!
مردم‌ منتظرند برنامه آیت الله رییسی برای استقرار عدالت اجتماعی که تاکید همیشگی رهبر عزیز انقلاب میباشد را بشنوند....
Iran, Islamic Republic of
از جهان نیوز یک خواهشی دارم.لطفا بنویسید نظرات مخالف سلیقه ما و یا انتقاد از کسانی که با سلیقه سیاسی ما یکی هستند ممنوع و وقت مردم هم تلف نکنید.
Iran, Islamic Republic of
مدیریت آملی بر قوه قضاییه فاجعه بار بود.
مطمئن هستم که منتشر نمی کنی ولی یه سر به دادگاهها و دادسراها بزنید...
همه مردم ناراضی همه ناله و نفرین می کنند. کمتر کسی است که شکایت کنه و چشم امید داشته باشه که به حقش می رسه.
طرف شاکی میره دادگاه با کلی سند و مدرک و ادله محکوم میاد بیرون.
عکسش هم هست طرف متهم میره بیرون هزار تا کار خلاف ریز و درشت هم کرده بعد هم میاد بیرون به ریش قانون و دادگاه و قاضی و مملکت و نظام ریشخند می زنه.
بنده خودم به دهها مورد از این ها برخورد کرده ام.
امین آبادی
Iran, Islamic Republic of
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
هردو بزرگوار نماد بارز تحقق عدالت علوی در جامعه بوده و خواهند بود. این که مردم در جمهوری اسلامی و تحت لوای امیرالمومنین(ع) و جانشین خلفش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از این همه عدالت و مساوات بهره مندند جای شکر و سپاس فراوان دارد. یقینا حضرت آیت الله رئیسی هم به تداوم گسترش عدالت در جامعه بی طبقه توحیدی ما کمک خواهد کرد و مردم نیز مثل همیشه پشتیبان این قوه قضاییه پاک و پرصلابت خواهند بود. خدا این انقلاب را همچنان پاینده و جاوید نگه دارد تا به دست صاحب اصلیش برسد. انشاءالله تعالی فرجه الشریف
Iran, Islamic Republic of
امین آباد کجاست؟
Iran, Islamic Republic of
...
Netherlands
با سلام و عرض ادب .
سئول این بود که چقدر باید با آمدن ایشان خوشحال شد؟
پاسخ می توانست این باشد که: بهمان اندازه که از رفتن احمدی نژاد و آمدن روحانی باید ناراحت بود.
ب
Iran, Islamic Republic of
صد شکر که این آمد و هزار شکر که آن رفت.
Iran, Islamic Republic of
شما بهتره که این نظراتت رو تو همون جا مطرح کنی!
Iran, Islamic Republic of
افرین/ چه ادم با معرفتی هستی تو/ کارمند اونجایی؟
Iran, Islamic Republic of
دم املی گرم که هرکی رو نگرفت این مشایی و بقایی رو اندخت زندان/ خود احمدی نژادم میگرفت عالی میشد
Iran, Islamic Republic of
مشایی به چه جرنی زندانی شد؟ بقایی به چه جرمی؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا نمی دونی؟؟ اون عینک بهاریتو بردار متوجه میشی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
موضوع انشاء چی بود؟!
Iran, Islamic Republic of
اولویت اول ایشان این است که این قوه را از سیاست دور کند و خود ایشان هم با توجه به انتخابات سال 96 و آلوده شدن به سیاست باید خیلی مواظب اظهار نظرهایش باشد و از سخنرانی های سیاسی به پرهیزد زیرا متاسفانه قوه قضائیه به شدت به سیاست آلوده است و آقای آملی هم بسیار سیاسی بود و نتوانست خود را را از سیاست کنار بکشد.
فاضل
Iran, Islamic Republic of
رئیسی باید بسیار جدی وارد عمل شده و برادران مقامات را بدون ملاحظه محاکمه کند. اگر کسی در خانواده اش جاسوس پرورش داده باید محاکمه شود و در کل به هیچ یک از بستگان مقامات نباید رحم کند
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد که خودش را تبرئه کرد و گفت: من بچه هایم جاسوس نیستند. برادرانم کارچاق کن نیستند.
حالا باید آقای رئیسی بررسی کند ببیند بچه های کی جاسوسن. برادر کی کارچاق کنه
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد با مشارکت در فساد بقایی خود را تبرئه کرد!؟
احمدی نژاد با تبدیل کردن ایران به بهشت مفسدان و غارتگران خود را تبرئه کرد!؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اما روحانی بود که گفت سال 97 سال رونق اقتصادیست ....بله برای بروبچ واقعا رونقی روغنی بود با یه وجب چربی اختلاس ...
سرور
Iran, Islamic Republic of
کسی از آقای رییسی انتظار- به قول شما- سوپرمن بودن را ندارد.
اما با توجه به متنی که از احمدی نژاد در زمان استیضاح وزیر کار محمود درج کردید انتظار از صادق لاریجانی بیشتر از این بود.
بیایید با خودمان روراست باشیم. عملکرد لاریجانی در قوه قضاییه آنچه نبود که باید می بود. شما را به حکم رهبر معظم انقلاب در دور اول انتخاب وی به ریاست قوه قضاییه ارجاع می دهم.
ضمن آنکه رهبری عزیز همیشه در پایان دوره تشکر از افرادی کرده اند اما این دلیل بر تایید تام آنها نیست.
Iran, Islamic Republic of
خیلیییییییییی
Iran, Islamic Republic of
واقعا صد شکر که این رفت
Iran, Islamic Republic of
واقعا بی انصافی
Iran, Islamic Republic of
احتمالا در دوره مدیریت ایشون با قوه قضاییه سروکارنداشته اید
Iran, Islamic Republic of
بعد 10 سال با این نگاهی که تو داری درباره رئییسی هم همینو میگی
ب
Iran, Islamic Republic of
احسنت.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ابراهیم بت شکن بت فساد را بشکن
Iran, Islamic Republic of
رمبو نیست که/ رئیس شده
Iran, Islamic Republic of
به شرطی که خود ش بت نشه نشود انتقاد کرد...
رر
Switzerland
تجربه نشان داده كه رفته رفته وضع ما بدو بدتر مي شود و كشور مثل يك هواپيماي در حال سقوط است
Iran, Islamic Republic of
براي شماكه فرق نميكنه. شما درسوئيس مشغول حرص خوردن براي سقوط مملكت همراه با راسلت وسيب زميني باشيد.
Iran, Islamic Republic of
حلقه بسته مدیران رده بالا در ایران همیشه معضلی بوده.چه تفاوتی داره که یک مسئول چند سال در مسئولیت الف باشد و بعد به سراغ مسئولیت دیگه ای بره
فرانک
United States
رئیسی انسان مثبتی است...... پس ریاست ایشان بر قوه ی قضاییه حتما سرمنشا خیر و برکت خواهد بود انشالله.
Iran, Islamic Republic of
قطعا
Greece
ما یا شما ؟ ما برای چی باید خوشحال باشیم مردم این و میخواستن پارسال اونجوری مفتضحش نمیکردن
Iran, Islamic Republic of
بابا این کاره/ الان تو صف گوشتی این اراجیفو میگی یا تو صف خرید پراید 50 میلیونی؟
Iran, Islamic Republic of
صد حيف كه اين آمد و صد شكر كه او رفت
Iran, Islamic Republic of
انصافا مطلب خوب و بدون غرضی بود/ خداقوت
Iran, Islamic Republic of
...
دانا
Romania
همیشه می شه از همه انتقاد کرد ولی فراموش نکنیم از کسی که تلاش کرده حتما تشکر کنیم من ضمن تبریک به آقای رئیسی از آقای آملی لاریجانی تشکر می کنم که تونسته در جنگ اقتصادی با اراده تر از قوه مجریه و مقننه اقدام کنه که نتیجه اخیر به دادگاه کشوندن عوامل فساد در پتروشیمی از آن جمله است، همچنین از آقای رئیسی می خوام در شاخه ها و زیرشاخه های قضایی تحول ایجاد کنه و لایه های بازرسی ایجاد کنه تا زمینه های فساد از بین بره تا شبکه های عجیب وغریب تشکیل نشه اتصالات عجیب و غریب صورت نگیره در کل پیشگیری بهتر از درمانه ٭
Iran, Islamic Republic of
مهم اقتدار در دستگاه قوه قضائیه و اجرای عدالت می باشد، که به واسطه ی آن افراد فاسد که مانند غده ی سرطانی چنبره بر جامعه انداخته اند ، و مخل امنیت ، آسایش و رفاه مردم شده اند هر چه زودتر بر چیده شوند .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
در مورد قوه قضائیه و آقای رئیسی سخنان فراوانی می توان گفت ولی شاید مهمترین مطلب این باشد که با توجه به حساسیت سیاسی در کشور، گام به گام ایشان ضمن قاطعیت و صلابت باید با شفافیت و دقت و منطق قوی باشد تا هیچکس نتواند بهانه بی جا بگیرد و این خود موجب فخر و زینت برای نظام و مقام معظم رهبری خواهد بود؛ البته خود ایشان بهتر از هر کس می داند ولی شاید یکی از کارهای مهمی که ایشان می تواند انجام دهد تعامل دقیق و عالمانه و منطقی با حقوقدانان و وکلای دادگستری است که تا حدود زیادی مانع از جو سازی و تخریب می شود و می تواند صلابت و استواری نظام قضائی را نمایان سازد. با آرزوی توفیق برای ایشان و طول عمر فراوان همراه با سلامتی و نشاط برای مقام معظم رهبری.
منصور
Iran, Islamic Republic of
هر زمانی در یک کشوری بی عدالتی طبقاتی زیاد شود، سرمایه های هنگفت ملی از این کشور خارج شود، این همه فساد در سانه ها و مقامات دلسوز افشا شود، این همه کالای قاچاق و نابودی زیر ساختار تولیدی کشور تحدید و نابود شود، این همه آقازاده ها و حقوق های آنچنانی و پاداشها در کشور افشا شود، شاخصه چه چیزیست، بطور قطع بدانیم عدالت و مجری قانون مشکل دارد. آقای رئیسی وظیفه سنگینی به عهده گرفته، مبارزه با فساد و رانت و خروجی این مبارزه، بزرگترین شاخص برای مقایسه ایشان با آقای لاریجانی می باشد. بطور قطع اختلاف زیادی را شاهد خواهیم بود.
Denmark
آنکه رفت مردم و تاریخ قضاوتشان را کرده و یا خواهند کرد و این فرد جدید هم بستگی به اعمالش دارد
مردی
Iran, Islamic Republic of
در قوه قضائیه نیز باید کار ها جهادی انجام بشه تا مردم به آرامش برسن. پس از آرامش رسیدگیها قطعا صبورانه تر خواهد شد. فرق داد گاههای انقلاب با دادگاههای معمولی در این بود که دادگاههای انقلاب جهادی اداره میشد.تا انقلاب به خواسته های خود زود تر برسه . تا آنموقع همه کارها باید انقلابی صورت بگیره .انشااله.
Iran, Islamic Republic of
اوضاع بدتر میشود چون به مردم بها داده نمیشود .
Iran, Islamic Republic of
اینقدر نا امید نباش/ لاریجانی هم سال بعد میره
Iran, Islamic Republic of
آیا پایان سلطه لاریجانی ها رو به پایان است !!
Iran, Islamic Republic of
امدن ناگهانی رئیسی اول بعنوان تولیت استان قدس و الان رئیس قوه قضائیه اتفاقی نیست اینده این گفته را نشان خواهد داد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
درزمان ریاست سابق قوه قضائیه ، چند نفربه بنده گفتند وقتی تابلوی دادگستری را می بینیم در ذهنمان ظلم گستری تداعی میگردد