کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند نکته درباره تغییر رئیس دستگاه قضا

چقدر باید از رفتن آملی و آمدن رئیسی خوشحال بود؟

19 اسفند 1397 ساعت 12:03

دستگاه قضا باید ملجا همه مظلومان برای احقاق حقشان باشند اما تخریب گذشته قوه قضائیه و ایجاد یک تصور اصطلاحا سوپرمنی از رئیسی که وی برای قلع و قمع آمده است، قطعا نه به صلاح دستگاه قضایی خواهد بود و نه به سود شخص حجت الاسلام رئیسی.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: دوران ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر دستگاه قضایی با حکم انتصاب رهبر انقلاب برای حجت الاسلام رئیسی به پایان رسید. اما پیرامون پایان کار آملی و آغاز کار رئیسی می توان به چند نکته ذیل اشاره کرد:

1. دوران ریاست آیت الله آملی بر دستگاه قضا عملا چند ماه کوتاه تر شد و عمر خدمتی وی در راس دستگاه قضا حدود 9 ماه و نیم تقلیل یافت. هرچند این موضوع به علت ارتحال آیت الله شاهرودی و حکم ریاست مجمع تشخیص برای آملی قابل پیش بینی بود که کاستن از بار مسئولیتی وی کمی زودتر انجام پذیرد. چرا که اهمیت مجمع تشخیص با توجه به وظایف محوله جدید از سوی رهبر انقلاب به این نهاد، چند برابر شده و پیرو همین موضوع رهبرانقلاب بلافاصله بعد از ارتحال مرحوم شاهرودی علی رغم ریاست آملی بر دستگاه قضا، وی را برای ریاست مجمع هم برگزیدند.

2. در حدود 10 سال ریاست آیت الله آملی بر دستگاه قضا پرونده های مهم و کلانی همچون مجرمان فتنه 88، جاسوسان برجسته، فساد 3  هزار میلیاردی، شخصیت های سیاسی همچون مهدی هاشمی، رحیمی، مشایی، مرتضوی، بقایی، فریدون، جهانگیری، مفاسد اقتصادی سلاطین سکه، موبایل و... بررسی شدند و بسیاری از انها به مرحله صدور حکم و اجرا رسید و برخی از آنها هم در میانه راه است. با این حال هرچند بهتر بود که ایشان شبهه بررسی پرونده فاضل لاریجانی هم در دوره خودشان به پایان می رساندند.  پس از انتشار فیلم جلسه سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی در یکشنبه سیاه مجلس، مردم انتظار برخورد دیگری داشتند. اما سخنگوی قوه قضاییه در اینباره گفته بود: ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی آمده پیشنهاد کرده به آقای مرتضوی که اگر فلان اقدام را کنید من سفارش شما را می کنم و بابت این هم لابد پول می خواهد. آقای فاضل لاریجانی بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت و گفت مطلقا بحث این طور نیست. گفت آقای مرتضوی دو بار الی سه بار با واسطه از من خواسته بروم و کمک کنم، من رفتم و گفتم نمی توانم کمک کنم چون آقای فاضل اصلا با قوه قضاییه ارتباط ندارد. آقای مرتضوی خواسته شد، آقای مرتضوی با دسیسه چینی با یک جمعی خواستند برای این آقای بدبخت یا خوشبخت پرونده بسازند. آن آقا بدون تردید سهل انگاری کرده بود و بحثی نیست، اما قاضی به این رسید که جرمی واقع نشده است. اگر هم جرمی باشد، آقای مرتضوی و افرادی بودند که می خواستند این کار را بکنند، آقای مرتضوی یک تصویربرداری مخفی انجام داده بود. دو الی سه بار مونتاژ کردند و سی دی ها را مخفی کرده بود. بعدا این سی دی بدست آمد و کاملا مشخص بود که می‌خواستند پرونده سازی کنند، البته می گویم که این فرد نباید در آن جلسه شرکت می کرد. اما معتقدم اگر جرمی در آن پرونده اتفاق افتاده باشد، مربوط به مرتضوی و دو نفر از همدستانش بود. چنانچه از مرتضوی شکایت شود، قطعاً تحت تعقیب قرار می گیرد؛ بنابراین آن داستان در دو بخش رسیدگی شد. یک بخش درباره حرف هایی که زده شده چگونه است و جرمی برای فاضل در آن پرونده احراز نشد و شما می خواهید قبول بکنید یا نکنید. اقدام مرتضوی حتما مجرمانه بود، اما شکایت نشد. نمی گویم اگر شکایت می شد، محکوم می شد اما شکایتی نشد. در آن پرونده برای فاضل جرمی محرز نشد.

با این وجود این اظهارات هیچگاه به طور کامل افکار عمومی را نتوانست قانع کند و برخی شبهات به درستی و یا نادرستی در افکار عمومی باقی ماند. اما از این سو شاید جفا به 10 سال خدمت قاضی القضات سابق باشد که علی رغم خدمات گسترده وی که برخی از آنان در بالا احصا شد و رهبرانقلاب در پاسخ اخیرشان به نامه وی دوران آقای آملی را «یک دوره پر تلاش و سرشار از اقدام و ابتکار و مجاهدت» خواندند؛ برخی برای پایان کار آملی روزشماری کرده و پس از رفتن وی بگویند «صد شکر که این رفت»!

3. آغاز ریاست رئیسی بر دستگاه قضا و همزمانی آن با اجرای گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر انقلاب به صراحت از برگزیدن رئیسی برای اجرای اهداف گام دوم حوزه قضایی نام برده اند، فارغ از انکه افتخاری برای رئیسی محسوب می شود، سنگینی وظیفه رئیسی را دوچندان می کند؛ هرچند که سوابق وی نشان داده است نه این اعتماد بدون حساب به وی اعطا شده و نه رئیسی کسی است که توانایی اجرای این اهداف را نداشته باشد. خصوصا آنکه رئیسی را شاید بتوان محبوب ترین رئیس قوه هم دانست که در سال گذشته و در یک جریان انتخابات پر جنجال صبر، صداقت و اعتقاد خود به انقلاب را نشان داد. استقبال گسترده از حضور رئیسی و ایجاد یک موج امید در جامعه شاید بهترین کمک به رئیسی در ابتدای کار باشد.

4. از متن حکم پرمغز رهبرانقلاب برای رئیسی که در پس هر عبارت آن حکمتی نهفته است به نظر نگارنده عبارات «عدم ملاحظه این و آن» و یا «عدم عجله و مماطله» از همه مهم تر تلقی گردد. رئیسی باید تمام دقت خود را نیز به کار بندد تا از سمت دوستان که این روزها هرکدام به تصور بحرانی بودن وضع دستگاه قضا، پیشنهادهایی برای اقدام فوری ارسال می کنند، ضربه نخورد. دستگاه قضا باید ملجا همه مظلومان برای احقاق حقشان باشند اما تخریب ناخواسته گذشته قوه قضائیه و ایجاد یک تصور اصطلاحا سوپرمنی از رئیسی که وی برای قلع و قمع آمده است، قطعا نه به صلاح دستگاه قضایی خواهد بود و نه به سود شخص آیت الله رئیسی.

5. آن چیز که باید رئیسی بدان دقت دو چندان نماید اجرای دقیق و زمانبندی شده همان سند تحول قضایی است که به خدمت رهبری تقدیم کرد و مهر تائید آن را دریافت کرد. سندی که به شرط اجرای صحیح و دقیق، آثار آن به طور ملموس به جامعه انتقال خواهد یافت و در یک سیر منطقی، عموم جامعه و افراد درگیر با دستگاه قضا معنای تحول را عمیقا درک خواهند کرد.

6. از اولویت های رئیسی برای دوران مسئولیت خود باید تقویت تیم رسانه ای و ادامه گسترده تر ارتباطات مردمی باشد. عملا ارتباط آملی لاریجانی با مردم  یا تشکل های دانشجویی و یا حتی رابطه دوطرفه با رسانه ها و پاسخگویی به افکار عمومی در دوران ریاستش ملموس و جدی نبود. خلایی که گرچه آقای اژه ای به خوبی آن را جبران می کرد ولی برای شخص آملی لاریجانی به عنوان ضعف باقی ماند.  اما نیاز رئیسی به یک تیم رسانه‌ای و ارتباطات مردمی قوی‌تر دو چندان است؛ جدای از آنکه اقدامات دستگاه قضا نیاز به تببین جدی برای مردم و اقناع افکار عمومی دارد، سابقه حضور رئیس جدید دستگاه قضا در انتخابات گذشته و رقابت وی با رئیس جمهور فعلی در انتخابات سال 96 است. هرچند که رئیسی همان طور که نشان داد در اردیبهشت سال 96 نمانده و هدف او والاتر بود، اما به احتمال زیاد برخی جریانات خاص و رسانه های زنجیره ای در بزنگاه هایی به سراغ رئیسی خواهند آمد تا اقدامات بدون ملاحظه وی در برخورد با فساد را به عرصه تقابل قوا بکشانند. از واکنش های ضدانقلاب و برخی کشورهای غربی نیز به خوبی می‌توان فهمید که رئیسی مورد تهاجم رسانه ای ویژه‌ای قرار خواهد گرفت و در این شرایط مستحکم کردن ارتباط بیشتر با عموم مردم بیش از پیش ضروری است.

7. در یک جمع بندی کلی عادلانه دوران آملی لاریجانی دورانی قابل قبول و دارای نقاط قوت خاص خود در قیاس با گذشته بوده و ضعف های مهمی هم وجود دارد که طبیعی است در دوران آقای رئیسی باید جبران گردد تا دستگاه قضا در یک سیر منطقی روبه جلو حرکت کند. اما آمدن رئیسی با توجه به شرایط خاصی که در این سالها چه به لحاظ کسب تجارب گسترده قضایی و چه به لحاظ پختگی سیاسی و صدالبته آنچه در دوران خاص و موفق مدیریت آستان قدس بر او گذشته، بسیار  امیدوارکننده است. به صورت طبیعی و با وضعیت گفته شده، آمدن رئیسی و رفتن آملی لاریجانی - برای خدمت به جایگاه مهمی دیگر در جمهوری اسلامی- در ذات خود یک خوشحالی منطقی نهفته دارد. و آن خوشحالی است که از باب امیدواری و  انتظار تحول بزرگتر و محتمل در یکی از مهمترین ستون های جمهوری اسلامی و پیشران های انقلاب  بعنی قوه قضاییه است.


کد مطلب: 676870

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/676870/چقدر-باید-رفتن-آملی-آمدن-رئیسی-خوشحال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com