شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴
۲۰
با اعلام عدم تایید برجام از سوی ترامپ:

واقع بین باشیم/ از این فرصت بزرگ وحدت ملی درست علیه آمریکا استفاده کنیم/ مشخصات درست استفاده کردن از وحدت ملی در چنین شرایطی چگونه است؟

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب: 557193
با وجود همه این مسایل رصد مواضع ساعات ابتدایی که از طرف چهره ها سیاسی و اجتماعی و همچنین جناح های مختلف کشور به همراه مقامات ارشد دولتی در برابر ترامپ صادر شده نشان می دهد که کشور در شرایط فوق العاده ای از لحاظ وحدت و همدلی برای مقابله با آمریکا قرار گرفته است.
واقع بین باشیم/ از این فرصت بزرگ وحدت ملی درست علیه آمریکا استفاده کنیم/ مشخصات درست استفاده کردن از وحدت ملی در چنین شرایطی چگونه است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: برجام عملا توسط رئیس جمهور آمریکا پاره شد و با اعلام عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای به صورت یکجانبه از آن خارج شده هرچند این تصمیم دو ماه دیگر ظاهرا عملیاتی می شود.

به گزارش جهان نيوز، در اواخر دوران بارک اوباما، وی در ظاهر از برجام حمایت می کرد اما تحریم ها و فشارها ادامه داشت ولی در نهایت این دونالد ترامپ بود که سیاست های راهبری آمریکا علیه ملت ایران را علنا اعلام کرد و می توان گفت ترامپ مظهر راستین سیاست آمریکایی علیه کشور ایران و مردمش است.

چهل سال آمریکا بارها سیاست های خصمانه ای علیه ایران اعمال کرده بود ولی  در دوره هایی مانند دوره اوباما سعی کرد با سیاست نرم پیش برود و همین سیاست فریبکارانه بود که برخی را در داخل ایران به گمان کنار نهادن سیاست تغییر رژیم در کشور، در مدار ارتباط و کدخدامنشی واشنگتن قرار داد.

 با روی کار آمدن ترامپ همه هاله های بزک کننده آمریکا به کناری رفت و در سخنرانی خود علیه برجام و ایران هیچ جای شکی باقی نگذاشت که آمریکا تا زمان نابودی ایران هرگز دست از خصومت هایش برنخواهد داشت.

دونالد ترامپ، همانگونه که انتظار می رفت، جمعه شب، برجام را پاره کرد. وی بدون بیان ادله ای خاص، عدم پایبندی ایران به برجامی را تایید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی 8 بار در طول دو سال گذشته آن را تایید کرده و هیچ مورد مشکوکی را گزارش نداده است.

حجم نظارت ها و بازرسی هایی که در دو سال گذشته بر تاسیسات هسته ای ایران اعمال می شود در طول تاریخ بی سابقه بوده ولی با این حال، آمریکا به این حد نیز راضی نبوده و خواهان فشارهای بیشتر و دسترسی به سایت های موشکی، نظامی، دفاعی و محدود کردن توان منطقه ای و دفاعی کشور است.

ترامپ عملا مشخص کرد که درصورتیکه کنگره نیز به جمع بندی برای بازنگری در برجام نشود، آن را لغو خواهد کرد. وی در سخنانی گفته: "من روند دو مرحله‌اى را دوست دارم. هر وقت بخواهم مي‌توانم برجام را از بين ببرم. در مدت كوتاه خواهيم ديد كه آيا كنگره عمل مي‌كند يا نه. اگر نكند برجام را به هم ميزنم."

البته ایران به هیچ وجه با درخواست های آمریکا یا طرف های اروپایی برای بازنگری در برجام و ابدی کردن محدودیت هایی که قرار بود بعد از 8 سال راستی آزمایی لغو شوند، موافقت نخواهد کرد.

ضمن اینکه هرگونه بازنگری در برجام به معنای لغو آن است و خوشبینی در این زمینه می تواند همچون سمی مهلک هزینه هایی را که کشور در 4 سال گذشته بابت برجام متحمل شده، افزایش دهد. پیش از این نیز از سوی مقامات سیاست خارجی ایران قبل از سخنان ترامپ اعلام شده، لغو و خروج آمریکا از برجام به معنای خروج ایران از آن خواهد بود و این سیاست باید با صراحت بیشتری ادامه پیدا کند و از خوشبینی های افراط گونه جلوگیری شود.
از سوی دیگر متاسفانه برجام به محلی برای فشار به ملت ایران تبدیل شده تا آمریکا هرگونه خواهان آن باشد، آن را بازیچه قرار دهد. بنابراین هرگونه عقب نشینی و کوتاه آمدن در شرایط کنونی کشور ایران باعث طرح موضوعات جدیدتر برای فشار به ایران خواهد شد.

با وجود همه این مسایل رصد مواضع ساعات ابتدایی که از طرف چهره ها سیاسی و اجتماعی و همچنین جناح های مختلف کشور به همراه مقامات ارشد دولتی در برابر ترامپ صادر شده نشان می دهد که کشور در شرایط فوق العاده ای از لحاظ وحدت و همدلی برای مقابله با آمریکا قرار گرفته است.

به همین دلیل نباید این فرصت وحدت ملی را از دست داد و همین اظهارات و مواضع ضد ایرانی ترامپ را به محلی برای ضربه زدن به منافع آمریکا هم درباره برجام و هم در دیگر پرونده های منطقه ای و بین المللی تبدیل کرد.

باید تاکید کرد که همه مسئولین دولتی موظفند از این فرصت بزرگ وحدت، برای عقب راندن آمریکا و تثبیت منافع ایران نهایت استفاده را ببرند و به تعبییر درست تر، درست استفاده کنیم.

اما مشخصات درست استفاده کردن از وحدت ملی در چنین شرایطی چگونه است؟ در اینباره می شود مطالب تفصیلی بیشتر نوشت ولی می توان گفت اجمالا خروجی روزهای آینده مواضع و اقدامات دولتی ها و چهرهای دو جناح عمده سیاسی کشور باید این باشد که آمریکا یک دشمن قسم خورده است که ثابت کرد که مورد اعتماد نیست و بعد از این باید بیشتر از این نیز هم به آن بدبین بود و مهم تر اینکه کینه و دشمنی مقامات آمریکایی از ملت ایران ریشه چهل ساله دارد و نباید هیچ وقت فراموش شود.

به همین دلیل واقع بینی حکم می کند که امروز خواص نه فرصت طلبی سیاسی و نه لج بازی سیاسی داشته باشند و هدف که همان عقب راندن و به زمین زدن مقامات زورگوی آمریکا هست را لحظه ای فراموش نکنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وحدت حول محور استعفای کسانیکه چهار سال، با خوش بینی، راهبرد غلطی را در مقابل آمریکا، در پیش گرفتند، وحدت خیریست. اگر چنین وحدتی موضوع است، من با کفن، در صف اول هستم. اما اگر منظورتان، وحدت شرارت آمیز با افراد کذاییست، حاشا اصلا و ابدا!
همین الان، مواضعشان مشکوک است. در مقابل نقض برجام، واکنش عنلی ندارند. فقط الکی سر و صدا میکنند. حتی، نمیگویند فاتحه برجام رو خوندیم. عین کسی که نمیتونه از عزیزش دل بکنه. حالا چطوری وحدت کنیم با مقاماتی که صداقت مواضعشان، مشخص نیست؟!
بله وحدت با مردم، اون چیز خوبیست.
منتظر
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم ومن دومین فرد کفن پوش در صف اولم.
Iran, Islamic Republic of
شرایط استفاده از این موقعیت در نظر روحانی: الان به مردم می گم که یا سپاه یا اقتصاد! توپمان هم شلیک کند و جیبمان هم پول داشته باشد! و دوم مذاکره برای رسیدن به اقتصاد بنا به وصیت هاشمی و از دست دادن توان نظامی! برنامه همین است بدون روتوش!
حسین
Netherlands
یکی از شکافهای بزرگ بین احمدی نژاد و تقریبا بقیه( یا بقیه و احمدی نژاد ) است.
برای اثبات این یکپارچگی به دوست و دشمن بهتر است که راسای سه قوه ایشان را در کنار خود داشته باشند. این فرصتی استکه اشتباهات گذشته را جبران کرد و آشتی ملی را برخ دشمن کشید.
اگر چه ما در فرصت سوزی ید طلائی داریم.
پیروز
Iran, Islamic Republic of
اینکه برخیها میخواهند ، اشتباهات افراد سالوس و دوچهره ها را به دولت قبل و فرد نسبت دهند ، عبث و بیهوده است. دولت نهم و دهم باعث شد بسیاری از افرادی که خود را به جبهه انقلاب و نظام نسبت میدادند، عریان شوند و حقد وکینه آنان در دولت سابق برای مردم و نظام عیان شد و حتی مورد اعتراف خود اصلاح طلبان نیز واقع شد ، افرادی ... ثابت کردند که عامل شکاف نیروهای انقلاب هستند و هر زمان که بخواهند چرخش موضع کنند برایشان مانعی وجود ندارد ، مواضع این افراد در فتنه، در انتخابات سال ۹۲، در انتخاب وزرای دولت یازدهم، در تصویب برجام ، نوع رفتار مجلس با وزرا و استیضاح آنان و نشستن جناب فتنه گر در کنار یکی از سران فتنه ، گویای مواضع عیان این دسته از روبه صفتان است ، احمدی نژاد به شخصه دارای نکات مثبت و نکات منفی بود ، کسی منکر این نیست ولی برآیند عملکرد دولت نهم و دهم ، نسبت به دولتهای قبل از عملکرد بهتری برخوردار است ، البته همان نکات منفی دولت دهم نیز در اشتباه ایشان و عدم تبعیت و همراهی با جبهه انقلاب و عملکرد لیبرال مسلکان فعلی بود
حسین
Netherlands
فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّـهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ
تقریبا صد در صد با فرمایش شما موافقم و نظر فوق هم ناقض نیست اما بهر حال شرایط خاصی است و باید متناسب پاسخ داد (یکپارچگی). حتی افرادیکه سالم هستند اما نتیجه کارشان همین استکه می بینیم (ناتوانند) در حقیقت می باید صندلی و مقامات را به صالحان تحویل می دادند. اینکه در تلاش بالاتر رفتن است نشانه دوری از حق است. باز هم تشخیصم یکپارچگی در مقابل دشمن است.
با تشکر از باز کردن موضوع با مورد و نمونه. جهت تکمیل بازگشائی را هم به فهرست شما اضافه می کنم.
Netherlands
پیرو پیام قبلی ، نمی توان این حرکات را از مورد کره شمالی جدا دانست. چه بعد از آنهمه عربده کشی حرفها تمام و حرکتی نیست. لذا بمنظور وصله پینه کرددن چهره ... باید دنیا را به آشوب کشید.
بهر حال این فرصت آشتی ملی برخلاف میل و جدای از سرکردگان هشتاد و هشت می تواند مصداق وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ باشد.
Iran, Islamic Republic of
اشتباها منفی دادم نظر دوستمون درست درسته
Iran, Islamic Republic of
ما به آقای روحانی وهمه بزرگان نظام میگوئیم برای مقاومت در مقابل پررویی ترامپ ومبارزه با آمریکا آماده آماده ایم
United Kingdom
اقدام وعمل را آرزوست
حسن فریدون
Iran, Islamic Republic of
صرفا جهت مطالعه:
چرا هر وقت گند مواضع حضرات دیپلماسی چی و مذاکره زاده و برجام نژاد و ذلت منش و اعتدال پور و ... در می آید، همه را در مسیر وحدت ملی و الان وقت سرکوفت نیست سانسور می کنید؟
یعنی توقع دارید که یادمان برود چند سال مملکت را خواباندند تا دست گدایی پیش کدخدا دراز کنند تا دلاری را جلوی آنها پرت کند؟
یعنی توقع دارید یادمان برود که جلوی خلیج فلان گویان زانو زدید و یا بی خیال خون هم وطنانمان شدید دنبال واسطه می گشتید تا میانجی گری کنند؟
یعنی یادمان نماند که دولت با اسلحه را شما قبل از استکبار جهانی گفتید و هر چه فحش قابل پخش بود به مخالفانتان دادید؟
یادمان برود برای چهار تا رای بیشتر کشور را چه ویرانه ای ترسیم کردید و چه اتهاماتی به رقبایتان زدید؟
حالا که از قضا سرکنگبین صفرا فزوده یاد اتحاد ملی و خلیج همیشه فارس افتادید؟
نه قربان! شما حیثیت و ناموس وطن را معامله کردید. امشب تاریک است، اما نه به سیاهی رفتار شما
توقع دارید فراموش کنیم تا باز در کلاس های درس مسخره اساتید بشنویم مردم ایران حافظه تاریخی ندارند؟
اگر شما از عاشورا درس مذاکره گرفته اید، ما با خون پدرانمان درس شرافت را فرا گرفته ایم
امشب ترامپ ما را بر دو سر راهی ذلت و ایستادگی قرار داده است و هیهات من الذله
@saeedsadraeian313
amir
Iran, Islamic Republic of
احسنت. درود بر شما
هزار تا لایک داری.
Iran, Islamic Republic of
درود بر بصیرت شما
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی فراموش نمی کنیم برای چند روز ریاست در این دنیا فانی در مناظرهای سال 92و96 با رقبا خصوصا با دکتر جلیلی چه رفتاری داشتی
Iran, Islamic Republic of
فقط خدا کنه دولت تو دام پناه بردن به اروپا نیفته اروپا امتحانش و پس داده دوستی با آمریکا رو فدای ایران نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
نسبت به برجام منتقد بوده و هستم اما از حرف های زشت و نادرست رییس جمهور امریکا و اعلام چند باره بدعهدی اش در مورد برجام نیزخوشحال نشدم. با اطمینان و بنا به فرمایش امام«ره »می گویم:«امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند».امروز فرمایش رهبر معظم انقلاب بیش از پیش بر همگان اثبات شد که امریکا قابل اعتماد نیست.ازدولت ایران مصرانه می خواهم سیاست خود را در قبال شیطان بزرگ تغییر دهد و در ارتباط با اروپا محتاطانه عمل کند.
Iran, Islamic Republic of
چرا صدا وسیمابا مطهری عارف مولوی عبدالحمیدو... مصاحبه میکند چرا چهرههایی مثل زاکانی فدایی وحتی جلیلی ازشان خبری نیست؟
منتظر
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژادکه از طرف صدا وسیما ممنوع التصویره !رئیس جمهوری که دور دوم 25 میلیون رای داشت!قضاوتتان در این مورد چیه؟نکنه از نظر شماهم او راس فتنه هشتادوهشته!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا وقتی پای شمع تاریک می شه به یاد وحدت می افتیم فراموش کردید.اقای روحانی عملا ملت ایران را دوقسم کرد (24 میلیون واقلیت)چند روز پیش در دانشگاه هم با کنایه گفت دیوار بعضی جناح ها کوتاه است وده ها مورد دیگر ،خدایی اگررییس جمهور ودولت دست اصول گرایان بود واین افتضا پیش می امد.الان اصولگرایان چه وضعیتی داشته اند
amir
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز،
خدا خواست که مکر مکاران به خود آنها باز گردد.
یا علی