جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۲
به یاد شهید وحدت نورعلی شوشتری

آنجا بر درب اتاقمان می نوشتیم :یا حسین فرماندهی از آن توست، الان می نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید/ فیلم +تصاویر

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب: 521353
جبهه بوی ایمان می داد و اینجا ایمانمان بومی دهد/ آنجا بر درب اتاقمان می نوشتیم : یا حسین فرماندهی از آن توست الان می نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید.
آنجا بر درب اتاقمان می نوشتیم :یا حسین فرماندهی از آن توست، الان می نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید/ فیلم +تصاویر
گروه فرهنگی جهان نيوز، حامد زبیراوی: نورعلی شوشتری (زادهٔ ۱۳۲۷ در نیشابور - شهادت ۲۶ مهر ۱۳۸۸ در پیشین) یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در انفجار انتحاری در پیشین کشته شد.

او در زمان این ترور جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه بود و درجهٔ سرتیپی داشت. نورعلی شوشتری مؤسس و عضو هیأت مدیره شرکت احیا صنایع خراسان بود.

نورعلی شوشتری در خانواده‌ای دهقان در سال ۱۳۲۷ در روستای ینگجه بخش سرولایت نیشابور به دنیا آمد. پیش از انقلاب اسلامی ایران با سيد علی خامنه‌ای(رهبر وقت ايران) در ارتباط بود و پس از انقلاب به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

در زمان جنگ ایران و عراق در جبههٔ خوزستان بود و در عملیات مرصاد که برضد حمله سازمان مجاهدین خلق ایران (در استان کرمانشاه) انجام شد نقش فرماندهی را برعهده داشت و آيت الله العظمي خمینی پس از این عملیات به او گفته بود: «در این دنیا که نمی‌توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد» نورعلی شوشتری از ۱ فروردین ۱۳۸۸ به فعالیت در استان سیستان و بلوچستان پرداخت. او به کار فرهنگی و سازندگی اعتقاد داشت و برای این منطقه راه‌حل نظامی قائل نبود. حضور وی در کارهای فرهنگی باعث نزدیکی و همدلی عشایر و مردم بلوچستان با او شده بود.

شوشتری به همبستگی میان عشایر و طوایف بلوچستان پرداخت و اقدامات فراوانی در اینباره کرد. ابراهیم شهریاری یکی از همراهان او گفته است:با توجه به حضور من در سال‌های متمادی در استان سیستان و بلوچستان در طول تاریخ انقلاب جایی ندیده بودیم که بزرگان طایفه‌ها به نظام خیانت کنند و این افراد از اقدامات سردار شوشتری در مدت حضورش در این استان استقبال بسیار خوبی کردند.

بحث همایش‌های سران طوایف و عشایر که پیش آمد، هدف ایجاد وحدت در منطقه بین سران مد نظر بود تا همه دور هم جمع و توانایی هر طایفه سنجیده شود و همه اینها هزینه‌بر بود. سردار شوشتری در این زمینه تاکید داشت که به همان رسم و رسوم خودتان چادرهایی را برپا کنید و دور هم جمع شوید. تمام افرادی [را] که از اوایل انقلاب با یکدیگر بودند و مشکلات داشتند، حتی قصد انتقام‌گیری از یکدیگر را در سر می‌پروراندند را دور هم جمع و نصیحت کرد و از آنها نسبت به یکدیگر رضایت گرفت و پس از ۲۰ سال در برخی روستاهای اطراف سراوان اختلافات خود را کنار گذاشتند و دوستی‌های جدید شکل گرفت.

فرماندهی لشکر ۵ قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه بخشی از مسئولیتهای این سردار سرتیپ است. وی از ۱ فروردین ۱۳۸۸ با حفظ سمت، فرماندهی قرارگاه قدس زاهدان را برعهده گرفت و سعی داشت با تلاش فرهنگی و عمرانی به پیشرفت و همبستگی در استان سیستان و بلوچستان بپردازد.

وی در صبح یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ در همایش وحدت اقوام و مذاهب سیستان و بلوچستان که با شرکت عشایر بلوچ در منطقهٔ پیشین جریان داشت در انفجاری انتحاری به همراه برخی از فرماندهان سپاه و عشایر بلوچستان به درجه رفيع شهادت رسید. عامل انتحاری انفجار عبدالواحد محمدزاده از اعضای گروهک تروریستی ريگي بود.

دریافت.mp4

سوابق اجرایی شهید شوشتری

در اکثر عملیات‌ها با مسئولیت‌های مختلف به ویژه فرماندهی محورهای عملیاتی حضوری فعال داشت که هفت بار جراحت شدید و تحمل رنج و درد ناشی از آن ماحصل این حضور فعال و مخلصانه بود و بدین‌ترتیب افتخار جانبازی را چون برگ زرین دیگری برای کتاب زندگی سراسر مجاهدت او به ارمغان آورد.

با وقوع عملیات مرصاد وی به توصیه مقام معظم رهبری مسئولیت این عملیات غرور آفرین را بر عهده گرفت و به نقل از شهید صیاد شیرازی فرماندهی خوبی از خود به نمایش گذاشت.

فرماندهی لشکر5 قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه بخشی از مسئولیت‌های این فرمانده بزرگ و شهید والا مقام است.

وی از اول فروردین 88 نیز با حفظ سمت، فرماندهی قرارگاه قدس زاهدان را عهده‌دار و موفق شد با تلاشی پیگیر و مجاهدتی خستگی‌ناپذیر ایجاد اتحاد بین طوایف شیعه و سنی را در این استان به افتخارات خود بیفزاید.

فیلم/ بوسه ی سردار شهید شوشتری بر دستان سربازان

دریافت.mp4

جمله مهم سردار شهید شوشتری
سردار شهید نورعلی شوشتری که سال‌های متمادی منصب خادمی افتخاری بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) را نیز عهده‌دار بود، بارها در جمع همرزمانش گفته بود:

آرزو دارم در میدان جنگ باشم و به شهادت برسم وجسم ناقابلم در راه خدا تکه تکه شود.

فیلم/روایت استاد رحیم پورازغدی از شهید شوشتری-عملیات والفجر8

دریافت.mp4


فیلم/ نحوه ترور شهید شوشتری توسط جند الشیطان

دریافت.mp4


فیلم/ چگونگی شهادت شهید شوشتری و خبر شهادت به همسرش

دریافت.mp4

بخش هایی از وصیت نامه شهید شوشتری

دیروز ازهرچه بود گذشتیم/ امروزازهر چه بودیم گذشتیم/آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز/ دیروزدنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود.

 جبهه بوی ایمان می داد و اینجا ایمانمان بومی دهد/ آنجا بر درب اتاقمان می نوشتیم : یا حسین فرماندهی از آن توست
 الان می نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید. الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم/بصیرمان کن تا ازمسیر برنگردیم/آزادمان کن تا اسیرنگردیم.

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شهید شوشتری
"گوارا باد این پایان باارزش برای این انسان مجاهد، این شهید عزیزمان، شهید شوشتری واقعاً جزو عناصر پاکیزه سپاه بود. بنده ایشان را از نزدیک می‌شناختم و می‌دانستم که جزو انسان‌های مؤمن، پاک، سالم، صمیمی، فعال، زحمتکش و حقیقتاً مظهری از همین ارزش‌هایی بود که متراکم می‌شود و یک شهید را به‌وجود می‌آورد."

حامدزبیراوی
سرود: شوشتری، شهید راه وحدت

دریافت.mp4


تصاویری از شهید شوشتری


















 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


افشین
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد باشه
Iran, Islamic Republic of
خضوع ایشان واقعا تحسین برانگیزه