سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

روایتی از شهید نشدن در کنار یک شهید

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 386326
فرمانده نیروی زمینی سپاه با تشریح ابعاد شخصیتی شهید شوشتری گفت: این شهید معمار طرح امنیت پایدار مردمی بود و توانست درصد بالایی از این طرح را به اجرا برساند.
به گزارش جهان به نقل از دفاع پرس، فرمانده نیروی زمینی سپاه وقتی از سردار شهید شوشتری می‌گوید اشک در چشمانش حلقه می‌زند. از نگاه سردار به شهادت پس از گذشت سال‌ها رزم و مجاهدت در دوران دفاع مقدس می‌پرسیم؛ لبخندی بر لبانش می‌نشیند و می‌گوید: «خدا کند اگر کاری انجام دادیم یا اگر قدمی برداشته باشیم برای رضای خدا باشد. خدا هم مزدی که برای این قدم‌ها و تلاش‌ها دارد حتماً در کسوت ما شهادت است. ان‌شاءالله شهادت را نصیب ما کند.»

در آستانه پنجمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر «نورعلی شوشتری» گروه امنیتی و دفاعی دفاع پرس بر آن شد تا با سردار سرتیپ محمد پاکپورفرمانده نیروی زمینی سپاه گفت‌وگویی راجع به خصوصیات فردی و اقدامات شهید شوشتری انجام دهد.

متن زیر حاصل گفت‌وگو با سردار پاکپور است.


* سردار! اقدامات شهید شوشتری در تأمین امنیت جنوب شرق تا چه میزان تأثیرگذار بود؟

یادگاری که از شهید شوشتری در جنوب شرق باقی مانده، همین طرح مهم «امنیت پایدار مردمی» است؛ طرحی که اساس آن سپردن مسئولیت امنیت به مردم عزیز سیستان و بلوچستان است.

شهید شوشتری با این راهبرد که ما باید امنیت را از طریق طوایف و عشایر منطقه در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کنیم، طرح را ارائه داد. بحمدالله این طرح به‌عنوان طرح اساسی نیروی زمینی سپاه و قرارگاه قدس در منطقه به اجرا گذاشته و از ظرفیت طوایف منطقه برای امنیت منطقه استفاده شد.

شکل جغرافیای انسانی و سیاسی منطقه سیستان و بلوچستان بر اساس نحوه استقرار طوایف است. ممکن است طایفه‌ای باشد که در چند نقطه از سیستان و بلوچستان اسکان داشته باشد، ممکن است برخی از طوایف باشند که در یک منطقه باشند، ولی در مجموع ما از این طریق برای ایجاد امنیت پایدار ورود پیدا کردیم.

معمار این طرح هم شهید شوشتری بود و خودش هم همان سال اول مأموریت سپاه، برای اینکه این طرح را عملیاتی کند به‌عنوان فرمانده قرارگاه قدس منصوب شد و به‌حمدالله در ماه‌های اول توانست درصد بالایی از این طرح را به اجرا برساند.


سردار شوشتری سرانجام جان خودش را هم در ارتباط با همین طرح فدای انقلاب کرد که البته خون شهید شوشتری و همراهان ایشان ضامن امنیت منطقه شده است. الحمدالله ما امروز از اشراف اطلاعاتی خوبی در جنوب شرق کشور برخورداریم و با تکیه بر این موضوع، تیم‌های عملیاتی متعددی که برای ترور و ایجاد ناامنی در منطقه به کشورمان وارد می‌شدند که همگی شناسایی و کشف و در نهایت یا منهدم و یا دستگیر شدند.

* ویژگی‌ بارز شهید شوشتری چه بود؟

شهید شوشتری یک سردار و فرمانده جامع بود؛ یعنی تمام خصوصیات یک سردار و فرمانده کامل در ایشان وجود داشت. شهید شوشتری فردی مردم‌دار، خوش‌فکر، واقع‌نگر، مهربان و متدّین بود. همه شاخصه‌ها و خصوصیات یک سردار کامل در این شهید وجود داشت.

* از زمان شهادت ایشان خاطره‌ای دارید؟

من هم قرار بود در همایش وحدت اقوام و طوایف به همراه شهید شوشتری حضور پیدا کنم و به ایشان هم موضوع را گفتم. شهید شوشتری هم به من گفت "شما هم تشریف بیاورید."

روز قبل از همایش، من در تهران برنامه‌ای داشتم و به تهران آمدم. قرار بود بعد از اتمام کارم با سردار شوشتری به همایش برویم. شهید شوشتری به من گفت "من پس‌فردا با حضرت آقا ملاقات دارم"؛ ایشان عضو هیأت مرکزی کنگره شهدای خراسان هم بود و به همین خاطر می‌بایست خدمت مقام معظم رهبری می‌رسید.


من گفتم من هم می‌خواهم در همایش حاضر باشم. شهید شوشتری گفت "من پس‌فردا برای ارائه گزارش به رهبری می‌بایست به تهران بیایم. اگر شما تشریف بیاورید من دیگر نمی‌توانم به تهران بیایم"؛ پرسیدم: چرا؟ شهید شوشتری گفت "بالاخره شما آن‌جا هستید و من هم باید با شما باشم و نمی‌توانم به جلسه حضرت آقا برسم"؛ این شد که من سفر خودم را لغو کردم.

فردای آن روز صبح زود برای شرکت در جلسه‌ای به سمت ستادکل رفتم؛ از ستاد نیروی زمینی که خارج شدم با سردار شوشتری تلفنی صحبت کردم. فکر کنم ساعت ۷:۱۵ تا ۷:۳۰ بود. به ستادکل نیروهای مسلح که رسیدم دوباره با من تماس گرفتند. گوشی را که برداشتم دیدم راننده و محافظ سردار شوشتری با اضطراب و استرس بسیار صحبت می‌کند. او گفت "یک اقدام انتحاری انجام شده و سردار شوشتری به شهادت رسیده‌اند"؛ گفتم پس گوشی را به سردار محمدزاده بده؛ گفت "ایشان هم به شهادت رسیدند..."


بله! ما هم جزو مدعوینی بودیم که باید در آن همایش شرکت می‌کردیم، اما انگار لایق شهادت نبودیم.

* آمادگی رزمندگان در مناطق عملیاتی جنوب شرق و شمالغرب چطور است؟

روحیه رزمندگان سپاه واقعاً در شمالغرب و جنوب شرق همانند دوران دفاع مقدس است. همان ازخودگذشتگی‌ها، ایثارگری‌ها و شهادت‌طلبی‌هایی که آن زمان بود را الان هم می‌بینیم. دقیقاً همان خصوصیات و همان وضعیتی را که در دوران مقدس شاهد بودیم، الان هم در این مناطق وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *