سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۴
۱۰

چگونه می شود با 820 هزار تومان زندگی کرد؟ / مسأله یازده میلیون نفر

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 505060
یکی از خوانندگان سایت در شرح حال خود گفته است چگونه باید با 820 هزار تومان، زندگی متأهلی خودم را اداره کنم؟ این یادداشت منبعث از دیدگاه های مخاطب است.
چگونه می شود با 820 هزار تومان زندگی کرد؟ / مسأله یازده میلیون نفر
گروه جامعه نیوز؛ سید مهدی سیدی: «من کارشناس ارشد فیزیک ماده چگال هستم. سابقه شاگرد اولی دانشکده دارم. فارغ التحصیل دانشگاه علم و صنعت هستم. برگزیده مرحله اول المپیاد فیزیک هستم. قاری و مربی قرآن هستم. دانشجوی ترم آخر دکتری فیزیک ماده چگال هستم. آشنا به به چندین زبان برنامه نویسی کامپیوتر هستم. در سطح پیشرفته آشنا به مکالمه انگلیسی هستم. آموزگار پایه ششم ابتدایی هستم! حقوق من یک میلیون و دویست هزار تومان است (کل درآمد من). 380 هزار تومان آن اقساط است! یعنی 820 هزار تومان باقی می ماند. متأهل هستم.

با 820  هزار تومان چگونه می شود زندگی کرد؟ آن هم برای کسی که چنین تحصیلاتی دارد؟ آیا این عادلانه است؟
اینجوری برای خرید میوه و پنیر هم مشکل داری؛ نمی توانی خانواده ات را شهر بازی هم ببری؛ عمرت در صف های اتوبوس هدر می رود؛ دندان ات می پوسد و نمی توانی ترمیم کنی؛ مریض می شوی و نمی توانی دکتر بروی و ...»

این پاسخ یکی از مخاطبان سایت جهان ذیل یادداشت «از پورشه خیابان شریعتی تا میوه فروشی کوچه ما» بود. به نظرم رسید انتشار عین عبارت های ایشان، خود یادداشتی کامل و مؤثر است.

نباید سکوت کرد!

منظور این یادداشت سیاه نمایی و بد نمایی شرایط نیست؛ صرفا می خواهد اشاره ای داشته باشد به مسائل و مصائب زندگی مردم! و اینکه نمی شود رسانه های گوناگون، در برابر گرفتاری های معیشتی بخش وسیعی از جامعه، سکوت پیشه کنند. گروهی از رسانه ها بیشتر از شناسایی اولویت های واقعی جامعه، به سمت پوشش دهی مسائل سیاسی و حزبی شتافته و یا در بسیاری از موارد برای پوشش دهی احوالات سلبریتی ها و یا انتشار اخبار زرد و کم مایه، انرژی می گذارند. اما رسانه هوشمند و انقلابی باید بیش از هرچیز درباره واقعیت های زندگی مردم بگوید و برای اصلاح آن دغدغه بیافریند.

مسأله میلیون ها نفر

به این تعریف ساده از «خط فقر» دقت کنید: خط فقر، حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود. جدیداً رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفته است: «نمی‌توانیم به طور مشخص اعلام کنیم که چه تعداد از افراد، زیر خط فقر هستند اما اگر حداقل حقوق امسال را ۸۱۲ هزار تومان در نظر بگیریم می‌توان گفت براساس آن ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند».

پس مسأله این یادداشت مسأله حداقل یازده میلیون نفر از جمعیت کشور است که در تأمین اولیه های زندگی خود دچار اختلال شده اند. وجدان رسانه ها باید بیدار شود؛ هر خبرنگار و نویسنده و سردبیر و مدیرمسؤول و تهیه کننده و مجری باید صبح به صبح که از خواب بر می خیزد با جدیت به خودش عتاب کند که من امروز چقدر دغدغه معیشت مردم را دارم؟ پس مدام در ساخت و ساز نظام اولویت های رسانه ای خود، به مسائل اصلی توجه کند. اینچنین خواهد بود که گام های جدی تری برای رفع گرفتاری های جامعه فراهم خواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این حرفا نزنید! مگه ندید رییس جمهور فرمودند دروغ نگید مردم رو مایوس نکنید و ...!؟
Iran, Islamic Republic of
خواهند گفت این مشکلات دوره های قبل هم بوده
میگویم پس راست گویان کلید کو .فرزندانم ازمن همین را می پرسند پس کلید کو
Iran, Islamic Republic of
تنها چیزی که میتونم بگم اینه که صبور باش، انشالله دکتری تو میگیری و هیات علمی میشی و وضعت کمی بهتر میشه. خود من هم چند سال پیش شرایطی مشابه شما داشتم البته با این تفاوت که مجرد بودم و الان کمی وضعم بهتر شده....اما از طرفی به مسوولانی که چنین شیب ملایمی!! در درامد ها ایجاد کردن هم باید تبریک گفت که یکی مجبوره با ماهی یک میلیون زندگی کنه و یکی هم فقط ماهی 10 میلیون تومان استهلاک خودروشه!! و به یقین میشه گفت اکثر قریب به اتفاق این خودروهای خارجی لوکسی که در خیابون مشاهده میکنین مال کسانیه که به نحوی از انحا از رانت دارن استفاده میکنن!!
Iran, Islamic Republic of
خب شماها وقتی برا اعتراض به پاستور میروید رو پلاکاردها به از ما بهترون بفرمایید که برای تشدید اختلاف طبقاتی انقلاب نکردیم شاید فراموش شده.
Iran, Islamic Republic of
نمی شود زندگی کرد.
Iran, Islamic Republic of
می شود زندگی کرد چون نون و با آب شور باید خورد نه مثل دولتی ها با مغز گردو و پنیر و خامه و عسل ما فقرا باید نون با آب شور (بقول طرف)بخوریم تو که میگی نمی شه چون مدیرت نمی دونی و ولخرجی میکنی
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی کشور حرفهای غیر کارشناسی است مثل همین امار یازده ملیون زیر حط فقر که اساسا اشتباه است زیرا حداقل حقوق رابرای فرد حقوق بگیر که عموما سر پرست خانوار هستند محاسبه می کنند نه برای فرد مگر اینکه عائله افراد در امار باشد که باید ذکر شود در غیر اینصورت امار غلط اندرغلط است ضمن اینکه محاسبه خط فقر فرمول خودش را دارد خط فقر منطقه ای و ملی قواعد محاسباتی علمی دارد هر عددی که نمی تواند مبنای محاسبه خط فقر باشد
Iran, Islamic Republic of
دریک محیط اکادمیک که زندگی نمی کنیم حتی استاد هم باشیم عصربه خانه برمیگردیم ودر راه به مبلغ موجودی جیب یا کارت ومشکلات پیش رو فکر می کنیم امارها هم مشخص است کارشناسی شده اما کارشناسی که نجومی بگیرد دیگر دهک پایین رانمیشناسد مساله این است
Iran, Islamic Republic of
بنظر من باید بر اساس روش های علمی و اکادمیک شناسنامه دار با تکیه بر واقعیتهای میدانی جامعه ،مسایل کشور را بررسی و تحلیل نمود و در اختیار جامعه قرار داد تا مبنای نقد ،قضاوت قرار گیرد در غیر اینصورت سر در گم میشویم ،میشود همین که هست ،نمی دونیم از کی میخوریم از دوست یا دشمن ،خودی یا غیر خودی و...ریشه هاوعلتها را گم کردیم به همدیگر غر می زنیم تهمت میزنیم و...وقتی معیارها سلیقه ها و احساسات باشد و از منطق فاصله بگیریم چه نتیجه ای می تواند منتظر ما باشد؟
احمد
من هم با كمتر از اين زندگي مي كنم.