شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲

​رابطه مسکو واشنگتن، خیلی دور خیلی نزدیک

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب: 502347
خبرگزاری ها به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نوشته اند که زادگاه ملانیا ترامپ،‌ بانوی اول آمریکا (اسلونی) می‌تواند جای خوبی برای ملاقات این دو رهبر در نخستین مذاکراتشان باشد. سخنانی که به اگر در دنبال تعریف های ترامپ از پوتین در مصاحبه با فاکس نیوز تفسیر شود نوید از نزدیک شدن روابط میان مسکو و واشنگتن در آینده ای نزدیک دارد. اما این تنها یک روی سکه رابطه دو کشور است. رقابت و حتی تخاصم میان کاخ سفید و کاخ کرملین در حوزه نظامی و امنیتی همچنان به روال قبل ادامه دارد، این تداوم به خصوص در سیاست های آمریکا در قبال ناتو در هفته گذشته قابل رصد است.
​رابطه مسکو واشنگتن، خیلی دور خیلی نزدیک
علی رغم خوش بینی هایی که مسکو نسبت به روی کارآمدن ترامپ داشت، ظاهرا تغییرات در کاخ سفید هم نتوانسته الویت بندی های ناتو برای افزایش حضور در شرق اروپا را تغییر دهد.

به گزارش جهان نيوز ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت ، الکساندر گروشکو، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) هفته گذشته اعلام کرد که این ائتلاف همچنان "تهدید روسیه" را به عنوان توجیهی ایدئولوژیک برای اقدامات خود در راستای فعالیت بیشتر در نزدیکی مرزهای این کشور به کار می‌گیرد و از این بهانه برای تحکیم حضور نظامی خود
علی رغم خوش بینی هایی که مسکو نسبت به روی کارآمدن ترامپ داشت، ظاهرا تغییرات در کاخ سفید هم نتوانسته الویت بندی های ناتو برای افزایش حضور در شرق اروپا را تغییر دهد.
در منطقه بهره می‌برد.

هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر برنامه ناتو وجود ندارد
نماینده روسیه در ناتو همچنین اعلام کرد: هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که ناتو به دنبال تغییر در برنامه‌های خود در خصوص افزایش حضور نظامی و توسعه به سمت شرق اروپا است، به چشم نمی‌خورد و این موضوع با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مانند گذشته است. وی در مصاحبه خود با شبکه خبری روسیه 24 تأکید کرد: ناتو تاکنون اقدامات متعددی را برای افزایش حضور در نزدیکی مرزهای روسیه داشته که این اقدامات شامل استقرار تانک‌ها و نیروهای نظامی در کشورهای بالتیک و لهستان می‌شود. وی تصریح کرد: ناتو از برنامه‌های خود برای تحکیم حضور در دریای سیاه خبر داده و ما تاکنون شاهد رویکردهایی برای تغییر در این برنامه‌ها نبوده‌ایم.
به گفته گروشکو، احتمال این که ناتو به استفاده از "افسانه تهدید روسیه" به عنوان توجیهی ایدئولوژیک
نماینده روسیه در ناتو می گوید: هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که ناتو به دنبال تغییر در برنامه‌های خود در خصوص افزایش حضور نظامی و توسعه به سمت شرق اروپا است، به چشم نمی‌خورد و این موضوع با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مانند گذشته است.
برای اقدامات خود ادامه دهد، پابرجاست. نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در پایان تأکید کرد که کشورش تمامی تدابیر لازم را برای مقابله با برنامه‌های توسعه‌طلبانه ناتو به کار خواهد بست که این تدابیر شامل تأمین امنیت مرزهای شرقی و به‌روزرسانی تجهیزات نظامی می‌شود.

تانک‌های آمریکا به روسیه نزدیک‌تر شدند
در همین حال ستاد کل نیروهای دفاعی استونی در بیانیه ای از ورود محموله بزرگی از تسلیحات و تجهیزات ارتش آمریکا خبر داد. بر اساس این بیانیه: جنگ افزارها و تجهیزات نظامی یک گروهان پیاده نظام ارتش آمریکا شامل چندین تانک و نفربر زرهی وارد ایستگاه راه آهن تاپ استونی شد تا عملیات بارگیری صورت گیرد. بر اساس گزارش های خبری، نظامیان این گروهان نیز جمعه گذشته وارد استونی شدند. پیش از این نیز سفارت آمریکا گزارش داده بود که این کشور برنامه ای برای استقرار یگان پیاده نظام در استونی دارد و به زودی گروهانی از گردان 68 زرهی اعزام خواهد شد. تسلیحات این گروهان شامل چهار تانک آبرامس M1A2 و 15 نفربر زرهی برادلی است. براساس برنامه اعلام شده، نظامیان آمریکایی تا بهار آینده در استونی می مانند تا با نیروهای
نتظار می رفت با پایان دوره حکومت اوباما که با سیاست های ضدروسی سبب شد، تقریبا بدترین تقابل سیاسی و نظامی بین روسیه با غرب به ویژه آمریکا شکل گیرد و روی کار آمدن دونالد ترامپ، روند کنونی کاهش یابد یا حداقل متوقف شود، ولی اقدام جدید واشنگتن در اعزام نیرو به استونی، نشان می دهد در زمان حاضر چنین افقی در دسترس نیست.
پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جایگزین شوند که در صدد است 1200 نظامی خود را در این کشور بالتیکی مستقر کند. همچنین چند صد سرباز از آلمان روز سه شنبه وارد پایگاه نظامی روکلا در لیتوانی شدند و انتظار می‌رود که در ۱۰۰ کیلومتری مرز روسیه مستقر شوند. این نیروها قرار است در کنار سایر نیروها از کشورهای بلژیک، هلند و فرانسه که بعدا وارد لیتوانی می‌شوند، قرار بگیرند.

تداوم سیاست های ضد روسی واشنگتن
آمریکا و ناتو از سال 2014 با اجرای راهبرد نفوذ نظامی در شرق اروپا، سامانه های موشکی در لهستان و رومانی مستقر کرده اند و همچنین برنامه استقرار نظامیان را به صورت موقت یا دائمی در سه کشور بالتیکی استونی و لتونی (هم مرز روسیه)، لیتوانی و همزمان گرجستان و مولداوی پنج جمهوری شوروی سابق اجرا می کنند. روسیه اعلام کرده که از تمامی توان دفاعی و برنامه ریزی های راهبردی خود برای مقابله با تهدیدهای فزاینده فشار نظامی غرب استفاده خواهد کرد. انتظار می رفت با پایان دوره حکومت اوباما که با سیاست های ضدروسی سبب شد، تقریبا بدترین تقابل سیاسی و نظامی بین روسیه با غرب به ویژه آمریکا شکل گیرد و روی کار آمدن دونالد ترامپ، روند کنونی کاهش یابد یا حداقل متوقف شود، ولی اقدام جدید واشنگتن در اعزام نیرو به استونی، نشان می دهد در زمان حاضر چنین افقی در دسترس نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترامپ تلاش می کنه اشتباه اوباما رو در برابر روسیه جبران کنه
Iran, Islamic Republic of
از این سیاست پیروی میکند که دوستانت را نزدیک نگه دار دشمنانت را نزدیکتر.