جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
امیر عبداللهیان:

پیام رهبری فرصت مقابله باتهدیدهای مشترک

چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب: 626426
دستیار ارشد رئیس مجلس، پیام رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور روسیه را فرصت مناسب فراروی دو کشور برای ساماندهی مقابله با تهدیدها و تحریم‌های مشترک دانست.
پیام رهبری فرصت مقابله باتهدیدهای مشترک
به گزارش جهان نيوز به نقل از صداوسیما، حسین امیرعبداللهیان گفت: با توجه به تجربه حدود 6 سال مذاکره مستمر با روس ها معتقدم با آنکه اتحاد جماهیر شوروی از نظر تاریخی در اذهان مردم ما خاطرات خوشی بر جای نگذاشته است اما در دوره روسیه پوتین تجربه موفق همکاری در سوریه در مبارزه با تروریسم را داشته ایم.

وی تجربه موفق همکاری مشترک برای مقابله با تحریم های ظالمانه امریکا را از دیگر دستاوردهای تعامل با روسیه برشمرد.

امیرعبداللهیان گفت: به این علل و بر اساس تجربه، گفتگوی صریح با مقامات روسیه در عالی ترین سطح و تبادل دیدگاه ها می تواند به نزدیکی دیدگاه های دو کشور، یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت ثبات و امنیت منطقه و مقابله با سیاست های نادرست امریکا و متحدانش کمک کند.

وی افزود: پیام رهبر معظم انقلاب ­که ­­قرار است ساعت 12:30 دقیقه پنجشنبه­ از طریق آقای ولایتی در مسکو ابلاغ شود در شرایط کنونی می تواند به عنوان فرصتی برای مقابله دو کشور با تهدیدها و تحریم های مشترک استفاده شود.

تصمیم راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در عالی ترین سطوح بر توسعه همکاری هاست
این دیپلمات ارشد­ همچنین درباره نقش همکاری های ایران و روسیه در ناکامی امریکا­ و متحدانش در منطقه گفت: برخی اعم از بعضی جناح ها در داخل روسیه و نیز در سطوح منطقه و بین الملل تلاش می کنند که میان تهران - مسکو شکاف ایجاد شود.

امیرعبداللهیان­ افزود: این در حالی است که نگاه و تصمیم راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در عالی ترین سطوح بر توسعه همکاری ها و ادامه دادن به الگوهایی مانند الگوی همکاری مشترک در سوریه استوار است که می تواند در مسائل مربوط به امنیت، صلح و ثبات در منطقه و در حوزه مناسبات دوجانبه، کمک کننده باشد.

وی با اشاره به دیدار دیروز خود با سفیر روسیه در تهران تصریح کرد: در این دیدار به آقای جاگاریان گفتم که اخبار ناخوشایندی درباره همکاری روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت در چارچوب اقدام ترامپ برای برخورد با کشورمان منتشر شده است که به هیچ عنوان مقبول ما نیست.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: به سفیر روسیه گفتم توقع ما این است که دوستان ما در مسکو با طرح های ناجوانمردانه و نادرست امریکایی ها در این زمینه مقابله کنند.

وی همچنین با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر برنامه سفر نتانیاهو به مسکو گفت: بنا بر این خبرها ­در این سفر که قرار است امروز انجام شود و این مقام رژیم صهیونیستی با آقای پوتین دیدار می کند، در پی این است که به طور مشترک با روس ها تلاش کنند که مستشاران نظامی کشورمان از سوریه خارج شوند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در این باره به صراحت گفته شده است که این مسأله ای مرتبط با تهران - دمشق است که به امنیت ملی­ منطقه ای دو کشور مربوط می شود و هیچ طرفی حق مداخله در این موضوع را ندارد.

مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی افزود: البته مقامات رسمی روسیه به ویژه آقای باگدانف نماینده آقای پوتین در امور خاورمیانه به صراحت این مسأله را تکذیب کرد؛ به این علت باید از این شایعات و ابهامات فاصله بگیریم و با گفتگوهای صحیح و برنامه ریزی های مشترک، همکاری های دو طرف را در حوزه های دوجانبه، منطقه ای و بین الملل بیش از پیش تقویت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که همکاری های ایران با سازمان های منطقه ای مانند شانگهای چه دستاوردهایی برای ما خواهد داشت گفت: در سال های اخیر هم ­در حوزه ­دیپلماسی رسمی و هم­ در عرصه دیپلماسی پارلمانی، در نشست های بین المللی که یکی از پایه های اصلی آن روسیه است شرکت فعالی داشتیم.­

امیرعبداللهیان­ افزود:­ این نشست ها اعم از نشست های شانگهای یا رؤسای مجالس کشورهای عضو اوراسیا برای مقابله با رویکرد تهاجمی امریکا و رویکرد نادرست آقای ترامپ می تواند موثر باشد.
وی اضافه کرد: ­تقویت همکاری ها در حوزه اوراسیا و در چارچوب شانگهای می تواند رویه جدیدی برای رشد و توسعه رفاه در مناطق مورد بحث باشد که در نهایت برای پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی در این مناطق نیز کمک کننده است.­

سوریه در مسیر حل و فصل سیاسی و مقابله نهایی با مسأله تروریسم است
دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به شرایط میدانی سوریه گفت: خوشبختانه در این موضوع در مسیر حل و فصل سیاسی و مقابله نهایی با مسأله تروریسم قرار داریم.
امیرعبداللهیان افزود: نقش مستشاران نظامی کشورمان که در مبارزه با تروریسم متخصص هستند­ و نیز نقش حزب الله لبنان و روسیه در این عرصه در کمک به ارتش و نیروهای مسلح سوریه قابل توجه است.

وی گفت:­ همزمان با پیشرفت روند سیاسی در سوریه نیازمند این هستیم که­ عربستان در پرونده یمن نیز از تجاوز، جنگ و روحیه نظامی گری فاصله بگیرد و به همه گروه ها برای بازگشت به میز مذاکره کمک کند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: عربستان باید از نقش غیرسازنده در سیاست های جنگ افروزانه و سرکوب در منطقه به ویژه در یمن، ​بحرین، عراق، سوریه و بحرین که آشکارا از تروریست ها حمایت کرده و در قسمت بد تحولات قرار گرفته است، دست بردارد و به نقش سازنده بازگردد و مانع از بی ثباتی و ناامنی های بیشتر در منطقه شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همان زمانی که عربستان رابطه دیپلماتیکش را با کشورمان قطع کرد راه را برای بازگشت روابط عادی دو کشور باز گذاشته است.

مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: حاکمان عربستان در مسیر عقلانیت، برای ­ایفای نقش سازنده و دور شدن از ­­سیاست های جنگ افروزانه­ و نقش غیرسازنده تصمیم بگیرند که این به نفع امنیت این کشور و منطقه است.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *