يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

شورشی که در آغاز راه است/ برگزیت، ترامپ و اکنون فرگزیت

سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 501670
رویای تشکیل ايالات متحده اروپا با شکست مواجه شده است، فرانسوی ها این روزها سخنان دوگل، رئيس‌جمهور پيشين این کشور را که گفته بود «دولت‌ها را هرگز نمي‌توان از ميان برد» بیش از آرزوهای ایده آلیست های چپ و راست می پسندند. مارین لوپِن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، نامزدی اش را برای انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کرده است. انتخاباتی که کمتر از سه ماه دیگر برگزار می شود.
شورشی که در آغاز راه است/ برگزیت، ترامپ و اکنون فرگزیت
به گزارش سرویس بین الملل جهان نيوز: رویای تشکیل ايالات متحده اروپا با شکست مواجه شده است، فرانسوی ها این روزها سخنان دوگل، رئيس‌جمهور پيشين این کشور را که گفته بود «دولت‌ها را هرگز نمي‌توان از ميان برد» بیش از آرزوهای ایده آلیست های چپ و راست می پسندند. اگر تا چند سال پیش بسیاری از ایده آلیست های اروپایی همچون "بروس راست" ، نظريه‌پرداز روابط بين‌الملل معتقد بودند که «همانطور كه آگاهي طبقاتي باعث همبستگي يك طبقه مي‌شود، آگاهي منطقه‌اي نيز مي‌تواند به همبستگي منطقه‌اي و جمع شدن كشورهاي منطقه در يك سازمان منجر شود.»  اما این
پدیده ترامپ مانند نفت بر روی آتش شده است. رای آوردن یک پوپولیست نژاد پرست در آمریکا شده است کاتالیزوری برای جنبش های راست افراطی در اروپا.
روزها نظر و سخن هانس مورگنتا پدر رئاليسم در روابط بين‌الملل‌ است  كه "نظام بين‌الملل را راه گريزي از بازيگران ملي و دولت ملت‌ها نيست حتي اگر بازيگراني مثل سازمان‌هاي منطقه‌اي بخواهند پا جاي پاي آنها بگذارند" طرفدار بیشتری یافته است.

ترامپ همچون نفت روی آتش
همه پرسی خروج بریتانیا از اروپا روند واگرایی در اروپا را تسریع کرده است. . بحران های اجتماعی، امنیتی و اقتصادی نیز به شعله ور تر شدن اختلافات سیاسی در اروپا کمک می کند.  بحران مهاجرت باعث توقف پیمان شینگن به عنوان یکی از مهمترین روندهای همگرایی اروپایی شده است، همزمان بحران امنیتی و مسئله تروریسم باعث قدرت گیری احزاب منتقد اتحادیه و جریان های تجزیه طلب شده است. در این میان پدیده ترامپ مانند نفت بر روی آتش شده است. رای آوردن یک پوپولیست نژاد پرست در آمریکا شده است کاتالیزوری برای جنبش های راست افراطی در اروپا. بی جهت نیست که چند روز بعد از پیروزی
بر اساس برنامه لوپن، فرانسه خود می‌تواند از مرزهایش محافظت کند، از پول فرانک به جای یورو استفاده کرده و تحت برنامه رهبر جبهه ملی فرانسه از خود دفاع کند. لوپن مدل اقتصاد لیبرال، مرزهای باز و مهاجرت گسترده را در مقوله جهانی سازی رد می‌کند. به نظر او، مهاجران شغل‌ها را از فرانسوی‌ها می‌گیرند و خطر تروریسم را در این کشور افزایش داده و هویت فرانسه را می‌دزدند.
ترامپ ژان ماری لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه، به برج ترامپ در نیویورک رفت تا با او دیدار کند. حالا ظاهرا قرار است شاهد تکرار پدیده ترامپ در فرانسه باشیم. مارین لوپِن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، نامزدی اش را برای انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کرده است. انتخاباتی که کمتر از سه ماه دیگر برگزار می شود و به نظر می آید که انتخاباتی دو قطبی خواهد بود بین خانم لوپن که راست گرایی افراطی و طرفدار خروج از اتحادیه اروپاست و امانوئل ماکرون، نامزد مستقل که طرفدار نزدیکی به اتحادیه اروپا و معتقد به تغییر در فضای سیاسی است.

نسخه اروپایی ترامپ
لوپن همان نسخه اروپایی ترامپ است با همان و با همان استرتژی. ترامپ در حوزه استراتژی بر انزوا گرایی و ملی گرایی افراطی تاکید داشت، در حوزه تاکتیکی بر خشم و نارضایتی مردم سوار شد و از رسانه های غیر رسمی بهره برد و در حوزه شعار از شعارهای  انتخاباتی چون "بازگرداندن عظمت به آمریکا" Make America Great Again و "آمریکا  در اولویت" America First بود، استفاده می کرد. رصد فعالیت های لوپن در فرانسه نشان می دهد الگوی ترامپ در حال تکرار است. لوپن با آگاهی از افزایش احساسات ضد یورو در کشورهای اروپایی در اظهاراتی از واژه فرگزیت استفاده کرده و صحبت از جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا می کند. وی با شعار "ساخت فرانسه" (Made in France) شهروندان فرانسوی را در خط مقدم برای دریافت خدمات دولتی قرار داد و وعده داد که این کشور را از قوانین دست و پاگیر اتحادیه اروپا رها کند.

سوار
آرای پوپولیست‌ها افزایش یافته است و مبنای آن ترس از رکود است، رکود اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. دنیا به سرعت در حال تغییر است و مردم مضطرب‌اند.
بر موج شبکه های مجازی

بر اساس برنامه لوپن، فرانسه خود می‌تواند از مرزهایش محافظت کند، از پول فرانک به جای یورو استفاده کرده و تحت برنامه رهبر جبهه ملی فرانسه از خود دفاع کند. لوپن مدل اقتصاد لیبرال، مرزهای باز و مهاجرت گسترده را در مقوله جهانی سازی رد می‌کند. به نظر او، مهاجران شغل‌ها را از فرانسوی‌ها می‌گیرند و خطر تروریسم را در این کشور افزایش داده و هویت فرانسه را می‌دزدند. لوپن در برنامه خود تحت عنوان اولویت ملی بر خروج فرانسه از ناتو تاکید کرده و دیگر نمی‌خواهد در این کشور پول رایج یورو باشد و در اتحادیه اروپا حضور داشته باشد.لوپن نه تنها ایده ها بلکه روش کار خود را هم از ترامپ به عاریت گرفته او این روزها بیش از هر چیزی بر روی شبکه های اجتماعی مجازی سرمایه گذاری کرده و در حال حاضر بیش از یک میلیون دنبال کننده در "توئیتر" و "فیس‌بوک" دارد و نسبت به دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری در فرانسه از اقبال بیشتری
ترامپ، برگزیت و احتمالا فرگزیت نشانه ای بر شورش مردم بر نظم مسلط جهانی است، شورشی که احتمالا هنوز در آغاز راه است.
در رسانه‌های اجتماعی برخوردار است. لوپن امیدوار است که تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا باعث تقویت روحیه رای دهندگان پوپولیستی در فرانسه شود.

شورشی که در آغاز راه است
اولیویه کاستا، متخصص سیاست اروپا از مرکز ملی تحقیقات علمی می‌گوید: آرای پوپولیست‌ها افزایش یافته است و مبنای آن ترس از رکود است، رکود اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. دنیا به سرعت در حال تغییر است و مردم مضطرب‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند که احزاب سنتی نمی‌توانند مشکل را حل کنند، و می‌ارزد که چیز تازه‌ای را امتحان کنند. او می گوید: همیشه شکافی بین طبقه‌ سیاسی و "مردم واقعی" وجود داشته است، اما این مسئله به یک بحران جهانی تبدیل شده است. ترامپ، برگزیت و احتمالا فرگزیت نشانه ای بر شورش مردم بر نظم مسلط جهانی است، شورشی که احتمالا هنوز در آغاز راه است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *