جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴
ادامه سریال رسوایی های سیاسی در فرانسه

آیا سایه پوپولیسم از روی سر اروپا کنار می رود؟

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 504547
با وجود رسوایی اصلی ترین نامزد جناح راست میانه فرانسه به نفع مارین لوپن، وی با شرایط خوبی مواجه نیست و به نظر می رسد قطار جهانی پوپولیستی در فرانسه متوقف خواهد شد.
آیا سایه پوپولیسم از روی سر اروپا کنار می رود؟
به گزارش جهان نيوز- این روزها پوپولیسم به مثابه یک قطار در حال عبور از پایتخت کشورهای غربی است. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از یک سو و موفقیت پوپولیست ها در همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت از سوی دیگر  باعث شد تا ترس از موفقیت نیروهای ضد ساختاری در غرب همه گیر شود. در همین حال درست یک روز بعد از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا در واشنگتن و ورود رسمی ترامپ به کاخ سفید برای اولین بار احزاب راست افراطی در اروپا در یک همایش فر ملی در آلمان شرکت کرده و از تغییر آینده اروپا خبر دادند.  اروپا در چند ماه پیش رو چند انتخابات مهم در فرانسه، هلند و آلمان و احتمالا لهستان پیش روی دارد.

هلند
هلند در مارس 2017 انتخابات پارلمانی برگزار می کند. براساس جدیدترین نظرسنجی حزب راست افراطی آزادی (PVV) متعلق به خیرت ویلدرز محبوبیتش در میان رای دهندگان این کشور را به بالاترین سطح خود رسانده و این حزب در انتخابات در صدر رقابت ها قرار دارد و 34 کرسی
این روزها پوپولیسم به مثابه یک قطار در حال عبور از پایتخت کشورهای غربی است. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از یک سو و موفقیت پوپولیست ها در همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت از سوی دیگر باعث شد تا ترس از موفقیت نیروهای ضد ساختاری در غرب همه گیر شو
را از مجموع 150 کرسی مجلس سفلای پارلمان هلند کسب خواهد کرد و این 10 کرسی بیشتر از نزدیکترین رقیب این حزب یعنی حزب لیبرال ها متعلق به مارک روته، نخست وزیر هلند خواهد بود. ناظران سیاسی می گویند، خیرت ویلدرز اسلام ستیز به این دلیل توانسته که جایگاه خود را در میان هلندی ها تقویت کند که به روی نگرانی آنها از مهاجران و همچنین احساسات ضد اروپایی مانور داده است.

آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در فوریه 2017 برگزار خواهد شد، با دورنمای انتخاب مجدد روبرو است. تصمیم مرکل در سال گذشته میلادی برای بازکردن مرزهای کشورش به روی پناهجویان  موجب تحسین کشورهای جهان از او شده است اما همچنین این باعث تشدید نگرانی های مردم آلمان نسبت به یکپارچه سازی این پناهجویان در این کشور گردیده است. این در حالی است که حزب متعلق به مرکل طی ماه های گذشته در انتخابات محلی در منطقه مکلنبرگ – وست پومرانیا و پس از آن در برلین نتایج چندان خوبی کسب نکرده و پشت سر حزب مهاجرستیز "آلترناتیو برای آلمان" در جایگاه سوم قرار گرفته است. مرکل که شدیداً در مقابل فشارها علیه سیاست درهای باز به منظور پذیرش پناهجویان مقاومت می کند، از کاهش شدید محبوبیت رنج می برد. 

ایتالیا
در ایتالیا نیز ماتئو رنتزی، بعد از رد شدن طرح اصلاحاتش در همه پرسی 4 دسامبر آن هم در حالی که سه سال در قدرت قرار داشت، از نخست وزیری استعفا کرد اما او خواهان بازگشت مجدد به عرصه سیاست شده و به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در بهار بعدی است.

فرانسه
انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه در دو دور در ماه های آوریل و مه سال جاری میلادی برگزار خواهد
تحلیل گران معتقدند شکست لوپن در انتخابات فرانسه سایه پوپولیسم را از روی سر قاره سبز دور می کند.
شد. مهاجرت و مخالفت با اتحادیه اروپا و منطقه یورو در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه مسائل محوری هستند. مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی می خواهد جلوی آنچه که مهاجرت انبوه را خوانده بگیرد و بر لزوم خروج از اتحادیه اروپا و منطقه یورو تاکید کرده است. در نظرسنجی ها مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی در جایگاه دوم قرار می گیرد، «فیون گیت» - رسوایی «فرانسوا فیون» اصلی ترین نامزد جناح راست میانه فرانسه به سوء استفاده از مقام خود در استخدام جعلی همسر و فرزندانش – باعث شده امیدها به تقویت جایگاه لوپن در انتخابات پیش رو افزایش یابد.

کشیده شدن ترمز قطار پوپولیسم در اروپا
اما تحولات اخیر این روزها در فرانسه باعث کشیده شدن ترمز قطار پوپولیسم در اروپا شده است. به گزارش یورونیوزدو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پلیس هفته گذشته محافظ و رئیس دفتر مارین لوپن را بازداشت و تحت بازجویی قرار داد. کاترین گریسِت، رئیس دفتر مارین لوپن متهم است که طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مبلغ ۲۹۸۰۰۰ یورو در ازای فعالیت در پست ساختگی و بعنوان دستیار پارلمان دریافت کرده است. تی یری لژیر، محافظ مارین لوپن هم متهم است که طی پاییز سال ۲۰۱۱ مبلغ
پیروزی مرکل و فیون می تواند منجر به افزایش احساس ثبات در قلب اروپا و فعال شدن مجدد شراکت آلمان-فرانسه به عنوان نیروی محرکه پروژه اروپا شود.
۴۱۵۰۰ یورو در ازای فعالیت در پست ساختگی مشابه دریافت کرده است. همچنین به گزارش اسپوتنیک، مقام های پلیس قضایی فرانسه در حال تحقیقاتی درباره این اتهام هستند که مارین لوپن به هنگام نمایندگی در پارلمان اتحادیه اروپا دوتن از کارمندانش یعنی رئیس‌ دفتر و محافظ خود را در عنوان شغلی غیر واقعی "دستیار پارلمانی" منصوب کرده و از بودجه اتحادیه اروپا حقوق آن ها را پرداخت کرده است. نامزد جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری موضوع «رسوایی مشاغل ساختگی» را «دسیسه سیاسی» توصیف کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: «برغم تمام تلاش هایی که انجام داده اید، فرانسوی ها به خوبی تفاوت بین رسوایی واقعی (مرتبط با فرانسوا فیون) و دسیسه سیاسی را می دانند." تحلیل گران معتقدند شکست لوپن در انتخابات فرانسه سایه پوپولیسم را از روی سر قاره سبز دور می کند. نظرسنجی ها نشان می دهد به عنوان فرانسوا فیون، کاندیدای حزب محافظه کار فرانسه رقابت شدیدی با کاندیدای راست افراطی جبهه ملی فرانسه یعنی ماری لوپن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد داشت و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان احتمالا در انتخابات ماه سپتامبر در این کشور پیروز خواهد شد. پیروزی مرکل و فیون می تواند منجر به افزایش احساس ثبات در قلب اروپا و فعال شدن مجدد شراکت آلمان-فرانسه به عنوان نیروی محرکه پروژه اروپا شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
گمان نکنم! نمیدانم چرا ما هرچرا کشف و ابداع میکنیم این غربیا تازه سالها بعد از رو دست ما کپی میزنن.
Iran, Islamic Republic of
پوپولیسمی این دوره تدبیر و امید که به مراتب از دولت قبلی شدیدتر و بدتر است.بلدم بلدم بلدم ... نزدیک 4 سال آزگار مردم و اقتصاد و تولیدکننده و بازاری و ... را با یه تیکه ورق پاره به اسم برجام سر کار گذاشتند و آخر سر هم طبق گفته خودشان نتیجه تقریبا "هیچ"
Iran, Islamic Republic of
آره خب انگار دو نوع پوپولیسم داریم:
پوپولسم راست و...دومی چی بود؟ چپ؟
نه راست و دروغ ! ! ! !
Germany
خوب نتیجه اخلاقی این که بریم به بقایی رای بدیم مشکل حل میشه