جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲

​رخنه غرب در اصول نظری تمدن نوین اسلامی از طریق مثلا برجام!

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 499141
در پرتو سیاست لیبرال است که وارد چرخه‌ای خواهیم شد که ورود به آن با سیاست حمایت از مظلوم و اقتصاد مقاومتی و به یک معنا فرهنگ انقلابی خوانش ندارد و بلکه تعارض درد.
​رخنه غرب در اصول نظری تمدن نوین اسلامی از طریق مثلا برجام!
اصولا تعاریف از فرهنگ بسیار متعدد است و صدا تعریف از آن ارائه شده است.  فرهنگ دربرگیرنده‌ی اعتقادات، ارزشها، اخلاق و رفتارهای متأثر از این سه، و همچنین آداب و رسوم و عرف یک جامعه معین تعریف می شود. در گونه ای دیگر از تعاریف، آداب و رسوم شالوده اصلی فرهنگ تلقی می شود و صرفاً ظواهر رفتارها، بدون در نظر گرفتن پایه های اعتقادی آن، به عنوان فرهنگ یک جامعه معرفی می گردد.

و بالاخره در پاره ای دیگر از تعاریف، فرهنگ به عنوان «عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد» شناخته می شود. به عبارت بهتر باید گفت که فرهنگ در جای جای زندگی بشری نقش دارد. و قس‌علیهذا

درمیان اهل علم این تعبیر به عنوان یک اصل مسلم است که : نظر بر عمل مقدم است. به واقع پیش از پدیدار شدن عینی فرهنگ یک جامعه در تمامی ابعاد این نگاه فرهنگی جامعه است که آن بعد عینی و عملی را به منصه ظهور می‌رساند. تا پیش از آنکه این نظر ساخته نشده باشد و به عبارتی نهادینه نشده باشد رخنه و تغییر جهت فرهنگی در تمامی ابعاد زندگی سهل الوصول خواهد بود.

لذا مناسب است که به جای آن‏كه بخواهیم در برابر تهاجمات غرب به صورت تدافعی عمل كنیم، از قبل ریشه‏های فرهنگی خود را قوی سازیم. چون علت اصلی ورود مظاهر فرهنگ غربی به كشور ما، عدم توسعه در زمینه‏های فنی، اقتصادی و سیاسی عنوان می‏شود، بكوشیم با نیروهای متخصص و استفاده‏ی مناسب از استعدادهای درونی، مقدمات پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی كشور را در تمام زمینه‏ها فراهم آوریم.

بنابراین به نظر نگارنده پیش از آنکه به بررسی راه‌های نفوذ فرهنگی بپردازیم لازم است که به شناخت شاخصه‌های فرهنگی اسلامی ایرانی خودمان بپردازیم و بدان عملا ایمان داشته باشیم.

به دیگر سخن باید ابتدائا به این درک برسیم که اولا، نفوذ فرهنگی هست و ثانیا، نفوذ ابتدا در تغییر سیاست‌های کلان و تغییر الگوی ذهنی جامعه علمی به سمت و سوی غرب است.

و در گام بعد به مقام نهادینه شدن فرهنگ اسلامی ایرانی و مبارزه با نفوذ همت گماریم.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب  فرهنگ دارای سه لایه 1-تصمیمم های کلان کشور به عنوان جهت دهنده به تصمیم های کلان کشور، حتّی تصمیم های اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و یا در تولید، نقش دارد 2-شکل دهنده به ذهن و رفتار عمومی جامعه است. حرکت جامعه، بر اساس فرهنگ آن جامعه است. 3-سیاست های کلان آموزشی و علمی دستگاه های موظف دولت است.

در رابطه به تصمیم گیران کلان به تعبیر رهبری نفوذ صورت میگیرد و عمده هدف همین جامعه هستند: "آماج نفوذ هم چه کسانی هستند؟ عمدتاً نخبگان، عمدتاً افراد مؤثّر، عمدتاً تصمیم‌گیران یا تصمیم‌سازان، اینها آماج نفوذند؛ اینها هستند که سعی میشود روی اینها نفوذ انجام بگیرد؛"بیانات در دیدار فرماندهان
اکنون متاسفانه در حوزه سیاست‌های کلان اجرایی شاهد نگاه لیبرال به مقوله فرهنگ هستیم که متاسفانه این نگاه در حوز‌ه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز رخنه کرده است.
گردان‌های بسیج۹۴/۰۹/۰۴

در رابطه با رفتار عمومی جامعه و سیاست های کلان رهبر معظم انقلاب نیز اشاره داشتند که : "الان هم شروع کرده‌اند و برنامه‌ریزی کرده‌اند برای نفوذ؛ انواع و اقسام طُرق را -من محاسبه میکردم با خودم، دیدم شاید حدود ده راه مهم را- برای نفوذ در کشور پیدا کرده‌اند و دارند عمل میکنند؛ همین حالا دارند عمل میکنند." ۹۴/۱۲/۲۰بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى

لذا این تنیدگی نیازمد نگاهی ژرف است که به اصول انقلاب اسلامی باور داشته باشد و ایمان داشته باشد که راهکار سعادت کشور استکبار ستیز که در راستای دست یابی به تمدن اسلامی است نگاه به درون و استعدادهای داخلی است.
لیکن اکنون متاسفانه در حوزه سیاست‌های کلان اجرایی شاهد نگاه لیبرال به مقوله فرهنگ هستیم (فرهنگ در این سطور  اشاره به فضای ذهنی دارد و این فضای ذهنی است که درمقام عمل نمود پیدا میکند) که متاسفانه این نگاه در حوز‌ه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز رخنه کرده است.

 به تعبیر استاد زرشناس: "ما در عرصه فرهنگی برای دشمن اتوبان ساخته ایم، یک جنگ نرم تمام عیار علیه همه هویت ما در جریان است اما گویا مسئولین وزارت ارشاد متوجه این ماجرا نیستند. میدانی که برای تحرک روشنفکری در این دو سال توسط وزارت ارشاد ایجاد شده بی نظیر است.

وی با بیان این که گویا جریان روشنفکری تمام تلاشش را به کار گرفته تا فضا را اشباع کند و ریشه انقلاب اسلامی را بزند، گفت: من انبوهی از کتاب هایی دارم که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دولت فعلی به آنها مجوز داده و مروج سبک زندگی سکولار، نئولیبرالیسم، آرمان زدایی و تا حدی الحاد است"

از سویی دیگر، زمانی که تلاش سیاست اقتصادی دولت در راستای اقتصاد جهانی حرکت می‌کند و حل بسیاری از مشکلات خود را در گرو حل مشکلات خویش با جامعه ببن‌الملل می‌داند- قبل از برجام :ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود.پسابرجام :می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ برجام را خدا آورد-. به تبع نیز فرهنگ سبک زندگی در تمامی حوزه‌ها نیز تابع اقتصاد جهانی است.(نمونه خرد آن الگوی مصرف)

مسلما اقتصادی که حاکمیت سرمایه را دراولویت قرار داده است با سیاست حمایت از مستضعف در تعارض خواهد بود. - عباس آخوندی در همایش  جامعه مهندسی و مدیریت اخلاق حرفه‌ای‌‌ در اسفند 94 اشاره به مشی لیبرال خود داشته است- به دیگر سخن در پرتو سیاست لیبرال است که وارد چرخه‌ای خواهیم شد که ورود به آن با سیاست حمایت از مظلوم و اقتصاد مقاومتی  و به یک معنا فرهنگ انقلابی خوانش ندارد و بلکه تعارض درد.

بنابراین زمانی که سیاست ما براساس سیاست‌های لیبرال و عملا عدم اتکا به درون است؛ چنین سیاستی درتعارض است با فرهنگ اسلامی که شاخصه های آن ولایت‌پذیری - شهادت طلبی است.و در یک کلمه معارض است با شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی-ایرانی.
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *