جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱
با توجه به سخنان ترامپ در مراسم تحلیف

اقتصاد مقاومتی در آمریکا!!

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 498946
متن اولین توییت دونالد ترامپ پس از تحلیف ریاست جمهوری که برگرفته از سخنانش در مراسم تحلیفش بود، قابل توجه است: "ما دو قانون ساده رو پیروی می‌کنیم: جنس آمریکایی بخر، آمریکایی استخدام کن."
اقتصاد مقاومتی در آمریکا!!
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری جهان نيوز، عملکرد روسای گذشته آمریکا باعث آن شده بود که کم کم آمریکا سلطه اقتصادی خود بر اقتصاد جهانی را از دست بدهد و جایگاه موثر خود را به چین و ژاپن و برخی کشور دیگر واگذار بکند و آن دلیلی بر عدم توجه به اقتصاد درون زا و شرکت های دانش بنیان و تولید داخلی بود.
متن اولین توییت دونالد ترامپ پس از تحلیف ریاست جمهوری که برگرفته از سخنانش در مراسم تحلیفش بود، قابل توجه است: "ما دو قانون ساده رو پیروی می‌کنیم: جنس آمریکایی بخر، آمریکایی استخدام کن." شاید بتوان نام این برنامه ترامپ را فاقد از اجرایی کردن یا اجرایی نکردن آن، اقتصاد مقاومتی البته در آمریکا خواند. ترامپ از زمانی که به عنوان ریاست جمهوری منتخب معرفی شد مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران جهان و حتی ایران قرار گرفت. در ایران بسیاری از کارشناسان وی را فردی پوپولیست و فاقد تفکر سیاسی معرفی کردند و سعی در اعلام این موضوع داشتند که قبای ریاست جمهوری بر تن ترامپ نمی نشیند. ولی نکته مهم آن است که اینگونه سخنان ترامپ قطعا برآمده از گروه مشاوران وی نیز می باشد.
ارزیابی ترامپ در قامت ریاست جمهوری به زمان نیاز دارد ولی می توان سخنان وی را تحلیل کرد زیرا این سخنان نشان دهنده فکر و اندیشه حاکم بر ساختار سیاسی ایالات متحده آمریکا می باشد. ترامپ در بازه زمانی تبلیغات ریاست جمهوری بارها از اینکه کشورش به یک وارد کننده قوی از چین تبدیل شده است گلایه کرد. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود بارها خواستار افزایش تعرفه‌های تجاری بر روی محصولات چینی شد و اعلام کرد که برنامه‌های خاصی برای چین در حوزه اقتصادی در نظر گرفته است. وی پیشتر نیز با انتقاد از سیاست تجاری چین، این کشور را متهم به «تجاوز» به آمریکا کرده بود. ترامپ در بخشی از سخنانش گفته بود: «ما نمی‌توانیم به چین اجازه دهیم که همچنان کشور ما را مورد تجاوز قرار دهد. ما این مسئله را تغییر می‌دهیم. فراموش نکنید که ما می‌توانیم این کار را بکنیم.»
ترامپ اعلام کرده بود،  چنانچه به ریاست جمهوری برسد به نمایندگی‌های تجاری آمریکا از جمله در سازمان تجارت جهانی دستور خواهد داد، پرونده‌هایی بر ضد چین تشکیل دهند.  او در اظهارات دیگر خود اشاره کرده بود که با افزایش تعرفه‌ها، کاری می‌کند که صادرات چین به آمریکا که معایب زیادی برای کشور داشته است، کاهش یابد.
اینگونه دیدگاه فارغ از تندروی هایی که ممکن است در آن وجود داشته باشد حامل یک نکته است و آن اینکه ترامپ دیوانه ( به تعبیر اولیور استون) نیز این نکته مهم را که راه حل مشکلات اقتصادی در حمایت از تولید و کارگر آمریکایی است، را درک کرده است. متاسفانه در کشورمان با وجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی شاهد واردات بی رویه از قلوه سنگ گرفته تا هواپیما هستیم، روندی که نتیجه اش تعطیلی بیش از پیش کارگاه های کوچک و افت کارخانه های بزرگ و بیکاری روزافزون در کشور خواهد بود.
حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در سخنانی پس از خرید ایرباس گفت: " ما اکنون به یک خریدار حرفه‌ای تبدیل شدیم." تفاوت اندیشه حاکم در تیم ترامپ و دولت یازدهم قابل تامل  است. تیم ترامپ از حمایت از تولید و کارگر آمریکایی سخن می گوید ولی مشاور رئیس جمهور کشورمان از تبدیل شدن کشورمان به یک خریدار استقبال می کند. یکی از گام هایی که می بایست در راستای بهبود اقتصادی کشور انجام گیرد حذف مشاورانی با اندیشه های لیبرال از بدنه اجرایی کشور است؛ کسانی که تفکر اقتصاد مقاومتی در دیدگاهشان به نوعی دچار غربت است.
به امید آنکه روزی در ایران شعار جنس ایرانی بخر، ایرانی استخدام کن جامه عمل پوشیده باشد و دولت به حمایت از آن در عمل بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


-
Iran, Islamic Republic of
آره جالبه انگار ترامپ رو آوردن اقتصاد مقاومتی رو پیاده کنه!
...