پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
۲
همزمان با پیروزی های نظامی مشخص شد؛

تصمیم جديد روسیه و آمریكا درباره بشار اسد، پس از انتخابات پارلمانی سوريه

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 485671
سوریه بحران زده با برگزاری انتخابات پارلمانی نشان داد که در همین وضعیت نامتعارف نیز از بسیاری از کشورهای عربی و مدعی در حوزه حکومتی، پیشرفته تر و حکومتی مردم سالارانه تر دارد.
تصمیم جديد روسیه و آمریكا درباره بشار اسد، پس از انتخابات پارلمانی سوريه
گروه بین الملل جهان نيوز ـ دولت بشار اسد دومین انتخابات پارلمانی این کشور را بعد از شروع بحران در سال 2011 و همچنین تغییر قانون اساسی این کشور برگزار کرد و اینک مردم سوریه نمایندگان پارلمان جدید را انتخاب کرده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بر اساس نتایج، حدود هشت میلیون و 834 هزار و 994 نفر حق رای داشتند که از میان این پنج میلیون و 85 هزار و 444 نفر رای دادند که به این ترتیب میزان مشارکت در انتخابات به 57.56 درصد رسید.

بدین ترتیب این انتخابات یک بار دیگر اثبات مجدد مشروعیت و مردمی بودن دولت سوریه و داشتن پایگاه غیر قابل انکار مردمی بشار اسد است.

همچنین با وجود احتمال خرابکاری های امنیتی و شرایط جنگی سوریه، برگزاری انتخابات در شهرهای مختلف نشان می دهد که سوریه در شهرهایی که در تصرف خود دارد، توانسته امنیت قابل توجهی برقرار و تثبیت کند.

این انتخابات یک بار دیگر نشان داد بشار اسد به روند تغییرات سیاسی در سوریه پایبند بوده و در راستای خواست مردم این کشور حرکت می کند.

از سوی دیگر مردم در شهرهای در دسترس دولت سوریه می توانند در انتخابات شرکت کنند و این در حالی است که در شهرهای تحت تصرف مخالفان اسد، مردم حق هیچ انتخابی نداشته و باید شهروندان مطیعی باشند تا آسیبی به جان و اموالشان نرسد.

حضور مردم سوریه پای صندوق های رای نشان می دهد که مردم این کشور خواهان حل مشکلات کشورشان از طریق صندوق های رای و نه نظامی گری هستند.

انتخابات پارلمانی دوم در سوریه تمرین مجددی برای مردم سوریه در دوران چند حزبی بودن و تثبیت بیشتر دموکراسی در این کشور است. سوریه بحران زده با برگزاری انتخابات پارلمانی نشان داد که در همین وضعیت نامتعارف نیز از بسیاری از کشورهای عربی و مدعی در حوزه حکومتی، پیشرفته تر و حکومتی مردم سالارانه تر دارد.

پارلمان جدید سوریه احتمالا ترکیبی از موافقان ـ با وزن اکثریت ـ منتقدان و مخالفان دولت فعلی سوریه خواهد بود که البته در آینده این کشور نیز مهم ترین جریانی است که می تواند کشور را در مراحل آینده اداره کند و این به خاطر صلاحیتی است که از  آرا و اعتماد اکثریت مردم بدست آورده اند و نه با زور اسلحه و کمک های مالی بیگانگان.

اما این انتخابات همزمان با دور جدید مذاکرات صلح میان دولت سوریه با معارضان در ژنو است. این انتخابات نشان داد که دولت سوریه همچنان بر این نکته پافشاری دارد که تعیین تکلیف هر کسی در این کشور باید از طریق صندوق های رای باشد. این در حالی است که معارضان با فرار از صندوق رای همواره بر برکناری بشار اسد تاکید می کنند.

ترکیب پیروزی سیاسی و انتخاباتی اخیر با پیروزهای اخیر ارتش سوریه، وزن دولت این کشور را در مذاکرات ژنو بالاتر از قبل برده است. بشار اسد نشان داد که بهترین گزینه برای ادامه اصلاحات سیاسی سوریه و تحکیم مردم سالاری در این کشور در آینده نیز است. این انتخابات نشان داد که اگر قرار باشد که انتخاباتی در آینده و پس از توافق با معارضان نیز برگزار شود این بشار اسد که بهترین گزینه برای برگزاری انتخابات خواهد بود.

اما در حالی که جان کری از توافق با روسیه بر سر مراحل اجرایی شدن مرحله انتقالی در سوریه سخن گفته است، یك روزنامه سعودی نوشت: مسکو و واشنگتن بر سر حل بحران سوریه به توافق رسیده اند که بر اساس آن بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد شد.

روزنامه عربستانی «الشرق الأوسط» به نقل از منابع دیپلماتیک غربی که از نزدیک مذاکرات ژنو را پیگیری می‌کنند گزارش داد، طرف آمریکایی در راستای رسیدن به توافقی با روسیه بر سر مرحله انتقالی به طرح مسکو بر سر این مرحله، نوع حکومت، قانون اساسی و انتخاباتی که قرار است 18 ماه دیگر برگزار شود نزدیک شده است.

این منابع همچنین مدعی شدند، آمریکا و روسیه که توانسته‌اند از 17 فوریه در سوریه آتش‌بس برقرار کنند، احتمالا به دور از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهند توانست معامله جدیدی را انجام دهند.

به گزارش این روزنامه، این معامله بسیار به نظرات روسیه نزدیک است؛ به گونه‌ای که بر اساس آن بشار اسد در مدت زمان طولانی یا کوتاهی در قدرت باقی خواهد ماند یا اینکه به وی امکان داده خواهد شد که در انتخابات آتی به عنوان نامزد شرکت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس ایران چی؟
Iran, Islamic Republic of
بشار اسد با این انتخابات محکمتر از قبل می ماند