شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نانو موفق به کنترل سکته مغزی و قلبی شد

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 340279
محققان مدرسه پزشکی Icahn منهتن آمریکا با استفاده از فناوری نانو به روشی دست یافتند که میزان سکته مغزی و قلبی را کاهش می دهد.
به گزارش جهان، ایرنا به نقل از پایگاه نیچر نوشت: ۳۰ درصد از حملات قلبی به این دلیل اتفاق می افتد که قلب قادر به کنترل التهاب داخل عروق نیست، این فرآیند منجر به لخته شدن خون و پارگی عروق می شود و در نهایت سکته قلبی یا مغزی اتفاق می افتد.

در این روش یک نانوذره به نام HDL ( مخفف high-density lipoprotein) طراحی و ساخته شده است که حاوی داروی استاتین است.

این نانوذرات وارد جریان خون می شوند و برالتهابات عروق اثر می کنند. این شیوه نه تنها خطر بروز حمله قلبی را کاهش می دهد بلکه از تشکیل لخته خون و سکته مغزی نیز جلوگیری می کند.

مدیر این پروژه تحقیقاتی در مصاحبه خود گفته است که این روش بیشتر در افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی داشته باشند.ساختار این نانوذرات شبیه کلسترول HDL است.

در حال حاضر داروی خوراکی استاتین برای کاهش چربی های ناسالم در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از وظایف استاتین، تضعیف سلول های ماکروفاژ است که لابلای پلاک ها و در دیواره عروق پنهان شده اند.

به طور کلی می توان گفت که داروی استاتین خاصیت ضدالتهابی دارد. تنها دلیل ایجاد لخته های خونی، التهابات موجود در رگ های خونی است و لخته ها باعث انسداد رگ ها و بروز سکته می شود.

نانودرمانی روی موش ها مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مطلوبی در بر داشته است.

نتایج کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Communications منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *