شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

بیانیه ۵۰۰ نویسنده مشهور دنیا علیه آمریکا

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 330742
بیش از ۵۰۰ نفر از نویسندگان برجسته دنیا در بیانیه‌ای اعتراضی در واکنش به افشاگری‌های اسنودان، جاسوسی‌های آمریکا از شهروندان دیگر کشور‌ها را محکوم کردند.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، بیش از ۵۰۰ نفر از نویسندگان برجسته جهان، از جمله پنج نفر از برندگان جایزه نوبل، در واکنش به افشاگری‌های اسنودان، در بیانیه‌ای نظارت ضعیف دولت‌هایشان را محکوم کردند که منجر به جاسوسی دولت آمریکا از مردم این کشور‌‌ها شده است. همچنین این نویسندگان فعالیت سازمان‌های جاسوسی که وضعیت حقوق بشر و دموکراسی را در جهان تضعیف می‌کنند،‌ محکوم کردند و خواستار محدودشدن فعالیت‌های آن‌ها توسط یک منشور جدید بین‌المللی شدند.

امضاءکنندگان این بیانیه که از ۸۱ کشور مختلف هستند شامل افراد سرشناسی چون مارگارت اتوود، دان دلیو، اورهان پاموک، گونتر گراس و آرونداتی روی می‌شوند. آن‌ها در این متن از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که برای ایجاد یک منشور بین‌المللی برای حفاظت ازحقوق مدنی مردم در عرصه سایبری، ‌تلاش کند.

این بیانیه دقیقا یک روز پس از نشست سران شرکت‌های فن آوری پیشرو در جهان منتشر شد که آن‌ها نیز خواستار تغییرات گسترده در قوانین بین‌المللی بودند تا اعتماد عمومی را به فضای اینترنت و شرکت‌های دیجیتال برگرداند. این بیانیه به دنبال افشاگری ادوارد اسنودان تهیه و امضا شده است وقتی که اسنودان از سه ماه قبل و با افشای اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا و پرده برداشتن از جاسوسی‌های گسترده آمریکا از مقامات و شهروندان کشورهای مختلف تبدیل به یکی از تیترهای مهم رسانه‌های جهان شد.

جمع آوری امضا برای این بیانیه به طور همزمان در ۲۷ کشور راه اندازی شد و سازمان دهندگان آن امیدوارند نویسندگان بیشتری از سراسر دنیا از طریق ثبت نام در وب سایت change.org به امضای این بیانیه بپیوندند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *