سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
۱

روحانی درحوزه اقتصاد کاری نکرده

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 328849
محمدجهرمی با اشاره به اینکه تنها بخشی از مشکلات اقتصادی کشور منتج از تحریم ها است گفت: دولت با مشکلات عمیق اقتصادی از جمله عدم بهره وری بالا مواجه است.
به گزارش جهان، وزیر کار محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار تراز که پرسید"آیا دولت می تواند تا پایان سال تورم را به ۳۵ درصد کاهش دهد" گفت: اگر دولت نقدینگی را کنترل کند؛ قیمت ارز را به سمت ثبات و روند کاهشی سوق دهد و هزینه های جاری را کاهش دهد، شاید بتواند تورم را تا ۳۵ درصد کاهش دهد."

محمدجهرمی با اشاره به اینکه تنها بخشی از مشکلات اقتصادی کشور منتج از تحریم ها است گفت: دولت با مشکلات عمیق اقتصادی از جمله عدم بهره وری بالا مواجه است.

وی اظهار داشت: حتی اگر تمام تحریم ها ظرف ۶ ماه الی ۱ سال آینده به طور کامل برداشته شود نیز همچنان با یک اقتصاد وابسته به نفت و دولت بزرگ و پرهزینه روبرو هستیم.

جهرمی به هزینه های دولت اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر هزینه های دولت اعم از جاری و عمرانی به دلیل بازدهی و بهره وری پایین در اقتصاد، خود تورم­زا است.

وزیر کار احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دولت می تواند تورم را تا پایان سال کاهش دهد به شرط آنکه اقدامات لازم را انجام دهد، خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات لازم این است که دولت باید به سرمایه گذاری به سمت بخش خصوصی سوق دهد و از رقابت با آن بپرهیزد.

وی ادامه داد: بایستی دولت امکانات را در اختیار بخش خصوصی توانمند قرار دهد و اگر توانمند نیستند، بستر را برای توانمندسازی آنان فراهم کند.

مدیرعامل سابق بانک صادرات لایحه بودجه را از دیگر مسائلی دانست که دولت باید به آن توجه کند و گفت: بودجه باید بر مبنای صفر نوشته شود. این روش بودجه ریزی حتی از بودجه ریزی عملیاتی مترقی تر است.

وی در خصوص تیم اقتصادی دولت یازدهم گفت: تیم اقتصادی دولت آقای روحانی از تجربه کافی برخوردارند ولی به دلیل تضاد منافع سازمانی باید بتوانند نقطه بهینه را تشخیص دهند.

جهرمی ادامه داد: اگر دولت نتواند بین سازمان ها و اهداف مختلف هماهنگی ایجاد کند، با شکست مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت در ۱۰۰ روز گذشته صرفا در حوزه سیاست خارجی خوب شروع کردگفت: آثار عملکرد سیاست خارجی دولت مشهود است و در آینده مشهودتر خواهد شد.

وی با اشاره به این مسئله که در حوزه عملکرد اقتصادی دولت هنوز آثار عملیاتی دیده نشده است، تصریح کرد: کاهش قیمت ارز و بالتبع مواد اولیه و خوراکی به دلیل آثار روانی حاصل از عملکرد مثبت دولت در سیاست خارجی است وگرنه این مسئله ربطی به عملکرد اقتصادی دولت ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایشان در چه زمینه ای کار کرده که اقتصاد دومیش باشه