شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

ماموریت خلع سلاح سوریه آغاز شد

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 316938
هیئت خلع سلاح شیمیایی سازمان ملل امروز سه شنبه برای آغاز ماموریت خود از بیروت وارد دمشق پایتخت سوریه شدند.
به گزارش جهان به نقل از العالم، این هیئت که ماموریت اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص خلع سلاح شیمیایی سوریه را بر عهده دارد، متشکل از ۲۰ بازرس سازمان منع تسلیحات شیمیایی است. این هیئت ظهر امروز از طریق مرز زمینی لبنان وارد سوریه شد.

ورود این هیئت پس از پایان ماموریت کارشناسان سازمان ملل به ریاست آکه سلستروم در سوریه صورت گرفته است. گروه سلستروم از محل حمله شیمیایی در غوطه شرقی حومه دمشق تحقیق کرد.

روسيه و آمريکا در تاريخ ۱۴ سپتامبر توافقي حاصل کردند که بر مبناي آن سوريه بايد ذخاير شيميايي خود را در طول يک هفته اعلام کند و تا اواسط سال ۲۰۱۴ تسلیحات شیمیایی خود را نابود کند. سوريه اين توافق را پذيرفته است و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در این مسیر فعالیت می کند.

شوراي امنيت سازمان ملل در تاريخ ۲۷ سپتامبر با اتفاق آرا قطعنامه خلع سلاح سوریه را تصويب کرد. اين قطعنامه الزام آور است، اما باعث حمله به سوریه نخواهد شد.

سوريه در حال حاضر فهرستي از تسليحات و تاسيسات شيميايي خود تهيه کرده و قرار است تا تاريخ ۴ اکتبر جزئيات بيشتري ارائه کند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه رای نیوز ایتالیا با اشاره به قطعنامه شورای امنیت، گفت: ما متعهد خواهیم بود و تاریخ نشان می دهد که به همه معاهداتی که امضا کرده ایم، پایبندیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *