چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

ایران فقط یک کارگردان ندارد

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 316925
یک کارگردان سینما گفت: نشان دادن کسی که در دوره گذشته هم در اسکار نماینده ایران بوده برای جهانیان این درک را ایجاد می‌کند که ایران فقط و فقط یک کارگردان دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، معرفی فیلم «گذشته» به عنوان نماینده ایران در اسکار صدای اهالی سینما را بلند کرد و هر کدام ناراحتی خود از این موضوع را به گونه ای ابراز کردند.

پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم «روزهای زندگی» در گفت و گو با سایت آوینی فیلم، ملی نبودن فیلم گذشته را یکی از علل مخالفت خود بیان کرد و افزود: فیلمی که متعلق به کشور ایران نیست، چگونه طبق مقررات اسکار می تواند به عنوان نماینده ایران شرکت کند؟ فیلم گذشته ساخته و تولید شده ایران نیست.

وی در ادامه گفت: اگر فیلم «گذشته» را ملی و ایرانی نیز خطاب کنیم نباید به نمایندگی ایران معرفی می شد زیرا نشان دادن کسی که در دوره گذشته هم در اسکار نماینده ایران بوده برای جهانیان این درک ایجاد می شود که ایران فقط و فقط یک کارگردان دارد و هیچ فیلم دیگری نیز تولید نمی کند. باید برای ایجاد تنوع هم که شده فیلمی دیگر به اسکار معرفی می شد، برای کشوری با تمدن غنی فرهنگی و این همه کارگردان کاربلد پسندیده نیست اینگونه در افکار جهانیان قرار بگیرد، که تنها یک کارگردان در حال فیلم سازی است و یا او فقط فیلم خوب تولید می کند دنیا نباید این نگاه را به کشور ما داشته باشد.

شیخ طادی، مدیر کانون کارگردانان در پاسخ به سوالی درباره معیار انتخاب این فیلم در نظرمدیران فرهنگی گفت: ما در کشور مدیر فرهنگی نداریم. یعنی مدیرانی داریم که از فرهنگ اطلاعات کمی دارند ولی مدیر متخصص نداریم. کشورهای اروپا و آمریکا مدیر فرهنگی را تربیت می کنند و شخص تربیت شده، در تشکل ها کسب تجربه می کند تا به مرحله مدیریت فرهنگی برسد. ولی در ایران هر کسی که در کودکی کمی با تئاتر یا نقاشی درگیر بوده و یا از اقوام و دوستان افراد فرهنگی باشد می تواند به مدیریت برسد.

وی ادامه داد: مدیر فرهنگی شدن نیاز به برنامه ریزی و فکر تخصصی دارد، یعنی مدیر باید بنشیند برای فیلم هایی که در ده سال آینده قرار است به اسکار فرستاده شود برنامه ریزی کند، باید استعداد یابی شود و نیاز های جامعه را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد تا بتواند اهداف فرهنگی یک کشور را محقق کند واین با مدیران کم تجربه و گاها بی تجربه هرگز رخ نمی دهد. مدیریت فرهنگی تخصصی است ویژه، که مورد ضرورت یک کشور است. متاسفانه ما جز کشورهایی هستیم که از این بهره نمی بریم و اگر ما به حوزه مدیریت فرهنگی بیشتر بها میدادیم امروز با این چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم نمی کردیم.

کارگردان «شکارچی شنبه» موقعیت کشور را در فضای خسارت فرهنگی توصیف کرد و اظهار داشت: ما امروز در موقعیت خسارت به سر می بریم کشور در حوزه فرهنگی دچار خسارت دیدن است. اگر کسی می گوید که در فضای فرهنگی شرایط خوبی داریم مشخص است که درک درستی از فرهنگ ندارد، نتیجه کار فرهنگی همین افراد، در سالهای گذشته رواج اشتباهات اخلاقی و فرهنگی در سطح جامعه است. ما با کار فرهنگی می توانیم جلوی بروز مصیبت ها را بگیریم و اگر تا امروز درست عمل شده بود تغییرات اخلاقی در جامعه پدید نمی آمد.

شیخ طادی در پایان از بروز بی اخلاقی ها در سطح جامعه به علت کم کاری مدیران فرهنگی گفت و افزود: چطور عمل کرده ایم که موضوعات اخلاقی مثل دروغ و خیانت اینگونه رواج پیدا کرده است و مردم به خیلی از ارزشها به اصطلاح سرد شده اند و اهمیتی به رعایت آن ها نمی دهند. مدیر فرهنگی باید برای تحقق ارزشهای اخلاقی و فرهنگی حرکت کند و برای رساندن کشور به شرایط مطلوب کار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *