يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

اظهارات بی‌سابقه رئیس سازمان سینمایی

شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 312864
بازگشایی خانه سینما آغازگر دور تازه‌ای از تنش و بحران در سینمای ایران شده است.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم بازگشایی خانه سینما به انتقادات رسانه‌ها به خاطر احتمال انتصاب سازندگان برخی فیلم‌های موهن در مسئولیت‌های سازمان سینمایی واکنش نشان داد و در اظهار نظری تعجب‌برانگیز و بی‌سابقه با اشاره به جذب حداکثری گفت: «آیا اگر کسی فیلم ضد ایرانی ساخت نباید در جمهوری اسلامی مدیر شود؟»

وزیر ارشاد پیش از این تأکید کرده بود که خانه سینما متعلق به همه سینماگران است، اما رئیس سازمان سینمایی در عمل نشان داد که این تشکل را تنها متعلق به طیف شاه نشین سینما می‌داند. رفتاری که موجب ترک سخنرانی ایوبی در این مراسم توسط برخی سینماگران شد.

گویا برخلاف نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشت آرامش و اتحاد به سینمای کشور باید شاهد افزایش تنش و درگیری در این عرصه باشیم. همچنان که روز پنجشنبه جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و برخی صنوف دیگر در بیانیه‌ای اعلام کردند که حضور در مهمانی روز ملی سینما را تحریم می‌کنند. در این بیانیه آمده است:

«بوی تعفن دورویی تمام فضای سینما را برداشته است. تسخیرکنندگان بیست و چندساله سینما، چون اختاپوس بر ساختمان پوسیده «خانه سینما» چنگ انداخته‌اند. ظاهرا مدیران ناآگاه، گرسنگی مزمن اهالی سینما را به بازی گرفته‌اند. یاران بیکار و گرسنه سینمایی در مهمانی پرشکوه اما باطل جمعه شب، ۲۲ شهریور سازمان سینمایی، شرکت نمی‌کنند.پیوند رانت خواران با مدیران نابلد مبارک باد!»

همچنین گروهی از فیلمسازان روز گذشته در مصاحبه هایی از خط مشی اتخاذ شده از سوی رئیس سازمان سینمایی ابراز نگرانی کردند.

جمال شورجه در گفت وگو با سینماپرس با بیان اینکه ایوبی به قول و قرار‌ها پایبند نبود، اظهار داشت: اگر نگاه یک طرفه نباشد که فقط دوستان سابق خانه سینما دیده شوند، می‌توان امیدوار بود که وضعیت سینما بهتر شود.

حبیب‌الله کاسه‌ساز هم گفت: تصور ما بر این بود که این همدلی و همراهی که آقای ایوبی از آن صحبت می‌کردند و تأکید می‌کردند که همه گروه‌‌های سینمایی زیر یک سقف قرار بگیرند دو سویه است اما در عمل مشاهده کردیم که طیف مقابل هیچ علاقه و تمایلی به این کار نداشتند و وقتی هم که وارد سالن نشست شدیم دیدیم که همه چیز از قبل طراحی شده است و هیئت مدیره سابق خانه سینما در ردیف جلو و کنار رئیس سازمان سینمایی نشستند تا این‌گونه نشان داده شود که خانه سینما برای این آقایان انگار باز شده است.

مسعود اطیابی نیز در واکنش به تصمیم ایوبی گفت:انتظار ما از دولت یازدهم، تدبیری همگرایانه بود نه تشویق متخلفین.

حبیب کاووش نیز عنوان کرد: رفتار رئیس سازمان سینمایی همه قانون‌گریزی بود. دولتی که شعارش اعتدال است وزارت ارشادش قانون‌گریزی می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *