جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

آیا سخنگوی وزارت خارجه یک زن می‌شود؟

سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 309006
پشت تریبون سخنگویی وزارت امور خارجه شاید دیگر مردی نایستاد. تریبونی که تاکنون ۷ مرد از مرتضی سرمدی تا سخنگوی فعلی سید عباس عراقچی پشت آن ایستاده اند.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، آن طور که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفته علاقه مند است ازمیان بانوان، سخنگویی برای دستگاه دیپلماسی انتخاب کند و در سخنان خود در روزهای رای اعتماد در مجلس بر آن تاکید کرد.

سید عباس عراقچی که باید به زودی جای خود را به انتخاب آینده وزیر خارجه بدهد می گوید: جناب آقای دکتر ظریف شخصاً علاقه مند بودند که اگر بشود یکی از خانمها سمت سخنگوی وزارت امور خارجه را بعهده بگیرد فکر می کنم ظرف دو سه روز آینده مشخص شود.

انتخاب سخنگوی زن شاید عمل به توصیه رئیس جمهور به وزرا در روز رای اعتماد باشد. رئیس جمهور : از وزرا خواسته ام حتی الامکان از بانوان شایسته در معاونت ها و مدیریت ها بهره گیری کنند.

انتخاب سخنگوی زن برای وزارت خارجه احتمالاً رضایت علاقمندان به حضور زنان در کابینه را جلب نخواهد کرد. اما شاید این دیپلماسی ظریف کلیدی باشد که درهای وزارت خارجه را به روی زنان دیپلمات بازخواهد کرد.

خبرنگار واحد مرکزی خبر در این زمینه مصاحبه ای با چند تن از هموطنان انجام داده است. به گفته یکی از شهروندان این سمت نیازمند تجربه ی فراوان است و یا به گفته یک شهروند خانم : آقا بودن یا خانم بودن مهم نیست کار آمدی مهم است . شهروند دیگری معتقد بود استفاده ازخانم تجربه خوبی است.

با همه این ها وزیر خارجه در مصاحبه اش درباره انتخاب سخنگوی زن گفته : باید دید در آخر چه می شود. و باید دید در ایران هم زنی پشت تریبون سخنگویی وزارت امور خارجه خواهد رفت؟ سخنگویی که اولین هنرش باید پاسخگوی سیاستمدارانه به سئوالات ریز و درشت ما خبرنگاران باشد.

بررسی معرفی دیپلمات زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه از بررسی و ارزیابی برای انتخاب دیپلمات خانم به عنوان سخنگوی این وزارتخانه خبر داد .

سید عباس عراقچی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت : حضور خانم ها در عرصه سیاست خارجی می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد ؛ البته ملاکهای وزارت امور خارجه در این باره کارشناسی و تخصصی است .

وی افزود : تعدادی خانم در سطوح مختلف اعم از کارشناسی و مدیریتی در وزارت امور خارجه اشتغال به کار دارند و نمود و بروز خوبی نیز از خود نشان داده اند .

عراقچی گفت : در داخل و خارج از کشور مانند نیویورک ، ژنو ، نمایندگیهای بین المللی و نمایندگیهایی که کار دو جانبه می کنند دیپلمات ها وکارشناسان خانم فعالند.

وی افزود : مدیران کل حقوق بشر و دیپلماسی عمومی نیز خانم هستند که از دیپلمات های قدیمی و برجسته محسوب می شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : آقای ظریف از آغاز به کار خود به استفاده از خانم ها در سطوح مدیریتی بالاتر توجه ویژه داشت و شخصاَ علاقمند بود که اگر ممکن باشد یکی از خانم ها سمت سخنگویی وزارت امور خارجه را به عهده بگیرد.

وی افزود : این موضوع اکنون در حال ارزیابی وبررسی است که امیدواریم نخستین بار یک خانم به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی انتخاب شود .

عراقچی همچنین گفت : بزودی نخستین بار یک سفیر خانم به محل ماموریتش به خارج از کشور اعزام خواهد شد .

وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از دیپلمات های خانم برای تصدی سخنگویی وزارت امور خارجه مطرح است گفت : اجازه دهید نام نبرم زیرا این موضوع در حال بررسی است و باید به تایید رئیس جمهور هم برسد اما فکر کنم تا دو سه روز آینده این مسئله مشخص شود .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ظاهرا اقای وزیر بطور افراطی از زنان حمایت می کند انتخاب زن بعنوان یک سخنگو و یا سفیر با اموزه های دینی همخوانی ندارد قرار گرفتن زن در برابر دوربین و چالش با نامحرمان کجای اسلام و انقلاب جای دارد انتخاب سفیر زن هم از اندیشه های غربی ناشی می شود کجای این طرز فکر تعادل است