جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

روایت عابدینی از ابعاد جاسوسی آمریکا

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 306674
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر گوگل و ياهو اطلاعات امنيتي کاربران خود را در اختيار آمريکا قرار دهند، جاي تعجب نيست زيرا دولت آمريکا اين شبکه‌ها را نیز مجبور به تخليه اطلاعاتي خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسن عابدینی طي يادداشتي به بررسي افشاگری‌های جاسوس سابق سازمان سیا پرداخت که متن آن در ذیل آمده است.

موضوع جاسوسي در دولت آمريکا بحث تازه‌اي نيست و بيش از دو دهه است که از سيستم جاسوسي اشلون که يک سرويس جاسوسي الکترونيکي بسيار پيشرفته در زمينه‌هاي ثبت تمام مکالمات تلفني، ايميل‌ها و فکس‌هايي است که مستقيما به NSA مرکز امنيت ملي آمريکا منتقل مي‌کرد و آنها با استفاده از موتورهاي جستجوگري که دارند، مي‌توانند براساس شماره تلفن و يا يک واژه خاص که تلفظ آن را از قبل در سيستم وارد کرده‌اند، در چارچوب منافع ايالات متحده رصد و رديابي کنند.

افشاي جاسوسي در ايالات متحده آمريکا نيز به درون حزبي هم کشيده شده است و آن زماني بود که نيکسون به دليل جاسوسي از حزب رقيب خودش مجبور به استعفا شد.

بنابراين باید گفت؛ مسئله جاسوسي موضوع تازه‌اي نيست اما شيوه‌هاي آن امروزه تغيير کرده است و هرچه دانش بشر تکميل‌تر می‌شود، قدرت جاسوسي آمريکا هم نيز بالاتر خواهد رفت و اين زمينه فراهم شده است تا همه اطلاعاتي که از طريق سيستم‌هاي اطلاعاتي در سراسر جهان مبادله مي‌شود، مورد رصد لحظه‌اي دولت آمريکا قرار گيرد.

اتحاديه اروپا نيز در مورد جاسوسي‌هاي صنعتي که توسط اشلون صورت مي‌گرفت، به دولت آمريکا تذکر داد، اما اين تذکرات و افشاگري‌ها نتوانست مانع از جاسوسي‌هاي ايالات متحده شود.

علاوه بر دنياي کنوني که شبکه‌هاي مجازي و اينترنت کاربري گسترده‌اي دارند، طبعا آمريکا از اين زمينه استفاده خواهد کرد.

گفتني است؛ که شرکت گوگل نيز اعلام کرد هر فردي اگر حداقل ۶ مرتبه به گوگل مراجعه کند، ما متوجه مي‌شويم که او به چه چيزي فکر مي‌کند و داراي چه شخصيتي است، اگر به طور مثال دانشجويي براي انتخاب واحد به گوگل مراجعه کند، دانشگاه، ترم و تمامي مشخصات او معين مي‌شود و يا اينکه با توجه به سايت‌هايي که هر فرد مراجعه مي‌کند، تمايلات و گرايش‌هاي وي را مشخص خواهد کرد.

تمامي اين موارد نشان مي‌دهد که ارتباطات در شبکه‌هاي اينترنتي کاملا تحت رصد مستمر است و دولتي مانند آمريکا که به هيچ قانوني پايبند نيست و حقوق خصوصي افراد را به رسميت نمي‌شناسد، طبعا از اين ابزار براي پيشبرد اهداف خودش استفاده خواهد کرد و براي توجيه آن مسئله مبارزه با تروريسم را پيش مي‌کشد، در صورتي که موضوع جاسوسي به سال‌هاي قبل از تروريسم و ۱۱ سپتامبر بر مي‌گردد.

باید گفت؛ اگر گوگل و ياهو اطلاعات امنيتي کاربران خود را در اختيار آمريکا قرار دهند، جاي تعجب نيست زيرا دولت آمريکا آنقدر قدرت دارد که اين شبکه‌ها را مجبور به تخليه اطلاعاتي کند.

در نتيجه افشاي اين موضوعات صرفا باعث مي‌شود که پرده از کارهاي غيرقانوني دولت آمريکا برداشته شود که سال‌هاست به صورت پنهاني انجام مي‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *