سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

حضور موثر شهردار تهران در جلسات دولت

يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 297710
زمزمه های بازگشت شهردار تهران به جلسات هیات دولت از سوی اعضای شورای چهارم به گوش می رسد. برخی معتقدند بازگشت شهردار تهران می تواند به حل مشکلات اساسی پایتخت کمک کند و برخی نیز این حضور را بی ثمر می دانند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مدت هاست صندلی شهردار تهران در جلسات هیات دولت خالی است. نه دولت اصلاحات حاضر بود از احمدی نژاد برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت کند و نه احمدی نژاد زمانی که ریاست هیات دولت را بر عهده گرفت از قالیباف که حتی حاضر نبود وزیر کابینه اش حکم او را رسمی کند میزبانی کرد. در این سالها مردم تنها شاهد چالشهای دولت و شهرداری تهران بودند. هر موضوع شهری که زمینه تقابل این دو نیرو را فراهم می کرد به ماجرایی کش دار و بی‌نتیجه تبدیل می شد که دود آن تنها به چشم مردم شهر می رفت. از حاشیه های گرانی تاکسی و اتوبوس گرفته تا ندادن اعتبارات توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی.

شورای دوم و سوم نیز تلاش چندانی برای حضور دوباره شهردار به هیات دولت نکرد. رئیس شورای شهر تهران که رابطه خوبی با رئیس جمهور داشت و زمانی نیز مشاور وی بود در بیشتر موضوعات میانداری می کرد و چالشها را ختم به خیر می کرد. اما بیشتر اعضای شورای چهارم معتقدند حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت می تواند توسعه پایتخت را شتاب بخشد و سطح تعامل میان دولت و شهرداری را افزایش دهد. هرچند این حضور مخالفانی نیز دارد. آنها حضور نمایشی و بی رای شهردار تهران در جلسات هیات دولت را بی ثمر و تلف کردن وقت می دانند.

حضور موثر شهردار تهران در جلسات هیات دولت

رحمت الله حافظی یکی از موافقان این طرح است. او می گوید زمزمه هایی نیز برای بازگشت دوباره شهردار به جلسات هیات دولت شنیده می شود. او درباره نیاز حضور شهردار در جلسات هیات دولت به مهر می گوید: با توجه به اهمیتی که مسائل شهر تهران دارد حضور شهردار در جلسات هیات دولت می تواند به رفع مشکلات شهر تهران بیانجامد. او با تاکید بر اینکه شهردار تهران می تواند نظرات و پیشنهادات و اصلاحات خود را در زمانی که تصمیم گیریها در حوزه مدیریت شهری است ارائه کند، ادامه می دهد: چنین اتفاقی برای حل مشکلات تهران بسیار موثر است.

مخالفان چه می گویند؟

در مقابل گفته‌های وی، حسن بیادی نائب ریس شورای شهر تهران یکی از مخالفان جدی این بازگشت است. او معتقد است عدم حضور شهردار در جلسات هیات دولت حرکت خوبی بود زیرا نیازی به این کار نیست.

بیادی در توضیح سخنانش می گوید: حضور شهردار تهران بدون حق رای در جلسات هیئت وزیران موثر نخواهد بود و هیئت دولت تماشاچی نمی خواهد. زمانی که شهرداران سابق در جلسات هیئت دولت شرکت می کردند شورا به قوت و تاثیر گذاری فعلی نبود و وزیر کشور نیز چندان بر مدیریت نوین اداره شهر آشنایی نداشت.

او ادامه می دهد: تصمیم گیریها در جلسات دولت در سطح ملی است و فراتر از یک شهر است. شهرداری برای تعامل و هماهنگی بیشتر با دولت می تواند در جلسات استانداری شرکت کند.

مرتضی طلایی عضو دیگر شورای شهر چهارم به اینده شورای چهارم و دولت یازدهم امیدوار است و می گوید: شوراها مظلوم واقع شده اند و از طرف دولت مورد بی توجهی قرار گرفته اند. یکی از ضرورتها این است که شورای عالی استانها بتواند جایگاه واقعی شوراها و مدیریت شهری را در طراز اصلی خود قرار دهد. شهردار تهران برحسب عرف ادوار گذشته می توانسته درهیات دولت شرکت کند، باید در شورای چهارم و دولت یازدهم به این موضوع دست پیدا کنیم.

بیکار نبودم در جلسات شرکت کنم

با وجود آنکه موافقان حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت این تعامل را به نفع شهر تهران می دانند محمد حسین مقیمی که در سال ۸۲ چند ماهی سرپرست شهرداری تهران بود چندان این حضور را موثر نمی داند و به مهر می گوید: من هرزمان که نیاز بود به جلسات هیات دولت می رفتیم، اما این حضور مستمر نبود و در چند ماهی که سرپرست شهرداری تهران بودم دو سه بار به جلسه هسات دولت رفتم.

مقیمی در پاسخ به این پرسش که برخی از شهرداران تهران امکان حضور در جلسات هیات وزیران را داشتند می گوید: احتمالا آنها وقت اضافه داشتند اما در دوره من نه من در جلسات شرکت کردم و نه آنها از من دعوت کردند. مسئولیت شهرداری تهران بسیار وقت گیر و زیاد است و شهردار تهران عملا وقت آن را که مانند یک عضو هیات دولت در این جلسات شرکت کند ندارد زیرا کاری هم در این جلسات ندارد. تصمیم گیریهای هیات دولت در سطح ملی و فعالیتهای شهرداری تهران در مقیاس محلی است.

چگونه شهردار تهران به جلسات هیات دولت رفت؟

احمد حکیمی پور عضو شورای اول شهر تهران و برگزیده مردم در شورای شهر چهارم با بیان اینکه حضور شهردار در هیات دولت یکی از عملکردهای مثبت شورای اول بود می گوید: پیگیریهای شورای اول سبب شد شهردار تهران در دولت حاضر شود. دولت در آن زمان تمایل داشت آقای عبدالله نوری که رئیس شورای شهر بود در جلسات شرکت کند اما خود وی اعتقاد داشت حضور شهردار می تواند به نفع پایتخت باشد. بعد از شورای اول دیگر شهردار در جلسات هیات دولت حاضر نشد و این موضوع در شورای دوم و سوم هم موضوع پیگیری نشد. درست است که شهردار در این جلسات حق رای نداشت اما حضور او می توانست مسائل تهران را که صرفا یک شهر نیست و مشکلات آن مشکلات ملی است کاهش دهد.

حکیمی پور تاکید می کند: خواسته شورای چهارم احیای این سنت حسنه است و امیدواریم باهمفکری و صحبت با رئیس جمهور منتخب این اتفاق دوباره بیفتد.


در جدول زیر اظهار نظر موافقان و مخالفان بازگشت شهردار به جلسات هیات دولت می آید:
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *