پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

ایده آتش بس در سوریه به خاطر ماه رمضان

سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 294862
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایده هایی برای آتش بس در ماه رمضان در سوریه وجود دارد اما هنوز درباره آن رایزنی صورت نگرفته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در این باره که سال گذشته در آستانه ماه مبارک رمضان تلاش هایی برای ایجاد آتش بس در سوریه انجام گرفت و آیا امسال نیز چنین تلاش هایی صورت خواهد گرفت، گفت: سال گذشته به مناسبت ماه رمضان تلاش هایی برای آتش بس در سوریه صورت گرفت که مقداری هم جلو رفت اما از طرف گروه های معارض به آن احترام گذاشته نشد.

عراقچی با اشاره به اینکه توقع است که گروه های معارض در سوریه نیز به عنوان مسلمان در ماه رمضان به آتش بس احترام بگذارند، بیان کرد: از اینکه این طرح در سال گذشته موفق نبود متاسف هستیم.

وی ادامه داد: امسال نیز ایده هایی وجود دارد ولی هنوز در مورد آن رایزنی صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره کناره گیری امیر قطر گفت: شایعاتی در خصوص تحولات قطر وجود داشت که از دیشب رسمیت پیدا کرده و تغییر و تحولات در حاکمیت قطر اعلام شده است.

وی افزود: تحولات قطر را از نزدیک دنبال می کنیم و منتظر جزئیات بیشتر از طریق سخنرانی ها هستیم. قطر همسایه نزدیک ما در خلیج فارس است و هر گونه آرامش و ثبات در این کشور و هر کشور همسایه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارات لاوروف در این باره که جمهوری اسلامی ایران پیش از انتخابات برای بررسی تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد اعلام آمادگی کرده است، گفت: غنی سازی ۲۰ درصد یکی از موضوعات مذاکره بین ایران و ۱+۵ بوده و هست و چیز جدیدی نیست. این مسئله در آینده نیز از موضوعات مذاکره خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به سئوالی درباره تغییر رویکردهای ایران در حوزه سیاست خارجی بعد از انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در خصوص اینکه چه تغییری در رویکردها، روش ها و منش های سیاست خارجی صورت خواهد گرفت بهترین مرجع شخص رئیس جمهور است که به صورت شفاف در نشست خبری خود در این باره صحبت کرد.

وی ادامه داد: مسلما اصول، اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی و همچنین حقوق مردم ایران تغییر ناپذیر است البته سلایق و روش های هر دولتی بر روند سیاست خارجی تاثیرگذار است که حتما رئیس جمهور منتخب و گروه سیاست خارجی وی این موضوع را در آینده بازتر خواهد کرد.

عراقچی در پاسخ به سئوالی درباره تحولات ترکیه نیز گفت: تحولات در ترکیه همان طور که بارها گفته ایم یک موضوع داخلی ترکیه است و کماکان اعتقاد داریم با درایت و هوشمندی رهبران ترکیه با آرامش حل و فصل خواهد شد و ما امیدواریم آرامش و ثبات به ساختار سیاسی ترکیه باز گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره برگزاری راهپیمایی علیه مرسی در روز ۹ تیر و اینکه آیا این مسئله ارتباطی با قطع روابط دیپلماتیک ایران و مصر دارد، بیان کرد: مسائل داخلی مصر را نظاره گر هستیم و ثبات و آرامش در مصر را به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی و به عنوان محور در جهان اسلام حائز اهمیت می دانیم.

وی ادامه داد: امیدواریم مردم مصر که انقلاب خود را به ثمر نشاندند و دیکتاتور را از کشور خود بیرون کردند بتوانند تحولات بعدی را نیز کنترل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در خصوص سوریه نیز به مشورت ها با دولت مصر ادامه می دهیم. آقای صالحی دیروز با وزیر امور خارجه مصر گفتگوی تلفنی داشتند و هم مسئله سوریه و هم مسئله قتل فجیع رهبر شیعه در مصر را مورد گفتگو قرار دادند.

وی ادامه داد: ما علاقه مند به همکاری با دولت مصر در رابطه با سوریه هستیم و دولت مصر را مانند ترکیه و عربستان تاثیرگذار می دانیم و به همین دلیل پیشبرد گفتگوهای چهارجانبه از نظر ما اهمیت دارد.

عراقچی همچنین در خصوص قتل رهبر شیعه در مصر گفت: وزارت امور خارجه این اتفاق را محکوم کرده و طی بیانیه ای این قتل و هر گونه حرکت تفرقه انگیز در جهان اسلام را محکوم کردیم و آن را توطئه دشمنان خارجی می دانیم.

وی با بیان اینکه وحدت طوایف در مصر اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: دشمنان مصر از انقلاب این کشور صدمه دیده اند و برای جبران ضرر به دنبال فتنه هستند. این فتنه در گذشته به شکل اختلاف بین مسلمانان و مسیحیان بود و امروز شکل جدیدی پیدا کرده و همان طور که الازهر این اقدام را محکوم کرد ما نیز آن را محکوم می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که در صورت حضور ایران در نشست ژنو ۲ آیا ایران طرح جامعی خواهد داشت، اظهار داشت: کنفرانس ژنو ۲ متاسفانه با موانع مختلفی مواجه است. اصل ایده قراردادن دولت و گروه های مخالف در یک نشست و برقراری گفتگو و رسیدن به راه حل مناسب و همچنین اینکه به دنبال ابتکار سیاسی برای تحقق خواستار مردم سوریه باشیم، درست است اما متاسفانه این ایده با موانع بسیاری مواجه شده است.

عراقچی ادامه داد: مانع اول اختلاف بین معارضین است که در تعیین نماینده برای شرکت در این اجلاس با اختلاف روبرو هستند همچنین دستور کار و زمان اجرا معلوم نشده و تلاش هایی که برای این ایده صورت می گیرد مضر است به طور مثال کنفرانس حامیان سوریه در دوحه و جلساتی که داشته اند و تلاش آنها برای تسلیح گروه های مخالف به تشنج ها در سوریه دامن می زند.

وی اظهار داشت: ما از اینکه کسانی که مدعی حل و فصل موضوع سوریه هستند به سمت دادن سلاح به گروه های تکفیری حرکت می کنند تعجب می کنیم اگر این کنفرانس (ژنو۲) شکل بگیرد و از ایران دعوت شود ما نیز با ایده های خودمان در کنفرانس شرکت می کنیم که ایده های ما از همان ابتدا تلاش برای ایجاد گفتگوهای ملی و فراگیر برای تامین آرامش در سوریه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمود احمدی نژاد به روسیه در تاریخ ۱۰ و ۱۱ تیرماه گفت: رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران تولید کننده گاز به روسیه سفر می کند و ملاقاتی با پوتین نیز خواهد داشت.

وی افزود: موضوعات متعددی بین ایران و روسیه وجود دارد در بحث همکاری های دو جانبه مسائل منطقه ای موضوع سوریه آسیا مرکزی قفقاز و دریای خزر و همچنین موضوعات بین المللی تبادل نظر و رایزنی با روسیه وجود دارد و مشورت ها بین دو کشور مستمر و سازنده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *