سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱۲
بشار اسد:

آمریکا نفت سوریه را سرقت می‌کند و به ترکیه می‌فروشد

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب: 711340
رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه «روند بازسازی سوریه شروع شده اما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است»، مبارزه با تروریست‌ها را مقدمه مقابله با آمریکا دانست و گفت، آمریکا با ترکیه در حال سرقت نفت سوریه هستند.
آمریکا نفت سوریه را سرقت می‌کند و به ترکیه می‌فروشد
به گزارش جهان نيوز،  «بشار اسد»‌ رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه چینی «فونیکس»، اعلام کرد که روند بازسازی کشورش آغاز شده اما سوریه نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر داخل و خارج است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، اسد با ابراز امیدواری به اینکه شرکت‌های چینی بررسی سرمایه‌گذاری در بازار سوریه را بررسی کنند، گفت، سوریه با آزادسازی بیشتر مناطق از اشغال تروریسم، گفت‌وگو با شرکت‌های چینی را آغاز کرده تا تحریم‌ها را جبران کند و بتواند عملیات بازسازی کشور را پیش ببرد. 

رئیس جمهور سوریه با اشاره به حضور غیرقانونی آمریکایی‌ها در کشورش تصریح کرد که «حضور آمریکایی‌ها غیرقانونی است» و اولویت سوریه برای مقابله با این حضور غیرقانونی، «زدن تروریست‌هاست» چون این مسئله، حضور آمریکایی‌ها را تضعیف، و گروه‌های سوری که تحت کنترل آمریکا فعالیت می‌کنند، متقاعد خواهد کرد که به آغوش میهن بازگردند و به تلاش‌های دمشق برای آزادسازی کل خاک کشور بپیوندند و در این حالت، دیگر افقی برای ماندن آمریکایی‌ها در سوریه باقی نخواهد ماند. 

بشار اسد با اشاره به همکاری آمریکا و ترکیه در شمال سوریه نیز گفت، ایالات متحده آمریکا در حال سرقت نفت سوریه و فروش آن به ترکیه است؛ ترکیه‌ای که با همه گروه‌های تروریست در عملیات سرقت و فروش نفت سوریه همدست است. «رژیم ترکیه مستقیماً در فروش نفت (سوریه) قبلاً با جبهة النصره و بعد از آن با داعش و امروز با آمریکا همکاری می‌کند». 
 
بخشی از متن مصاحبه؛
فونیکس: جناب آقای رئیس جمهور می‌خواهیم درباره اوضاع در آمریکا از شما سؤال کنیم. آمریکا سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزاری می‌کند. اگر ترامپ در دور جدید شکست بخورد به نظر شما آیا این شکست به سود سوریه خواهد بود یا خیر؟
اسد: در یکی از مصاحبه‌ها درباره ترامپ صحبت کردم؛ گفتم که او بهترین است چون شفاف‌ترین است؛ البته بهترین به این معنا نیست که او خوب است منظورم این است که شفاف بودن چیز خوبی است بویژه آنکه ما در سیاست‌های غربی‌ها در ارتباط با خواسته و برنامه غرب در قبال جهان، عادت داریم، دائما با ماسک‌هایی روبه‌رو شویم که حقایق را پنهان می‌کنند. اما ما باید حتما بدانیم که سیستم سیاسی آمریکا سیستم یک کشور نیست بلکه این کشور متشکل از نظام لابی‌هاست.

حاکم آمریکا همان لابی‌های پول است؛ حالا می‌خواهد لابی نفتی باشد یا تسلیحاتی، بانکی یا... لابی‌ها هستند که تمام گلوگاه‌های سیاست آمریکا را کنترل می‌کنند. هنگامی که ترامپ خواست مستقل رفتار کند گرچه به صورت خیلی محدود، حمله‌ها‌ به او آغاز شد. اکنون شاهد فرایندی هستیم که آن را برکناری ترامپ می‌نامند. هدف از این اقدام بازگرداندن ترامپ به همان خط اولیه است، یعنی همان خط لابی‌ها؛ به همین سبب تمام رئیس‌جمهورهایی که تا کنون در سوریه با آنها برخورد داشتیم از زمان نیکسون، سال ۱۹۷۴ -که روابط با آمریکا از سر گرفته شد- تا زمان ترامپ محکوم به لابی‌گری است. هرچقدر هم رئیس جمهور قصد خوبی داشته باشد با این حال نمی‌تواند از این سیاست خارج شود؛ از این رو حساب باز کردن روی تغییر رئیس‌جمهورها[ی آمریکا] حساب درستی نیست و با حقیقت فاصله دارد. من فکر نمی‌کنم که سیاست آمریکا در سال‌های آینده تغییر کند و دقیقا به همین دلیل است که رئیس‌جمهور در کمپین‌های انتخاباتی خود  [در آمریکا] یک چیز می‌گوید و تنها چند هفته بعد از انتخابش اقدامی انجام می‌دهد که با گفته‌هایش در تناقض است و درست به همین دلیل ما در سوریه به رئیس جمهور‌ی‌هایی که می‌آیند و می‌روند فکر نمی‌کنیم.

فونیکس: پس از اینکه ترامپ اعلام کرد، قصد دارد نیروهای خود را از سوریه خارج کند ناگهان گفت که نیروهای آمریکا برای محافظت از چاه‌های نفت سوریه در منطقه شرق فرات باقی خواهند ماند او به یک باره اینگونه تصمیم‌گیری می‌کند و سپس نظرش را تغییر می‌دهد.
اسد: بله دقیقا همین طور است که گفتید. ترامپ با این کار نشان می‌دهد، آنچه بر سیاست آمریکا حکم می‌راند، همان لابی‌ها هستند. از سویی دیگر نشان می‌دهد که اصول بر این کشور حکمرفا نیست، بلکه منافع شرکت‌هاست که [بر سیاست آمریکا] حکمفرماست. از این رو اگر منافعش در اشغال چاه‌های نفت، دزدی و فروش آن باشد، این سیستم با چشم پوشی از قانون بین‌الملل و حتی قانون خود آمریکا، در راستای [منافع] این شرکت‌ها کار خواهد کرد. آنها حتی به سبب شرکت‌های یادشده قوانین خود آمریکا را نقض می‌کنند، شاید هم در صورت جلب نکردن رضایت این شرکت‌ها، ترامپ عزل شود.

فونیکس: جناب آقای رئیس‌‌جمهور تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه چقدر است؟
اسد: نکته جالب این است آمریکایی‌ها تعداد نیروهای خود را از چند صد نفر تا چند هزار نفر اعلام می‌کنند. هنگامی ‌که می‌گویند «چند هزار» در واقع می‌خواهند به لابی جنگ‌طلب و بویژه شرکت‌های تسلیحاتی بگویند که ما در حالت جنگی هستیم که این موضوع شرکت‌ها را راضی می‌کند و زمانی هم که می‌گویند «چند صد» در واقع با این کار خود می‌خواهند آن افراد ضدجنگ خطاب قرار دهند تا به آنها بگویند که ما چند صد نیرو در اختیار داریم. واقعیت این است که هر دو عدد اعلام شده نادرست است و آن هم تنها به یک دلیل ساده زیرا اگر این اعداد صحیح باشد، تنها به تعداد سربازان آمریکا اشاره دارد نه تعداد افرادی که در کنار ارتش آمریکا در حال جنگ هستند. نظام آمریکا تا حد زیادی در جنگ‌های خود به شرکت‌های خصوصی وابسته است مثل شرکت بلک واتر در عراق و... اگر آمریکایی‌ها در سوریه چند صد سرباز داشته باشند اکنون هزاران و شاید ده‌ها هزار نیرو دارند؛‌ این نیروها همان غیرنظامیانی هستند که در شرکت‌های یادشده کار می‌کنند. در واقع آنها هستند که در سوریه مشغول جنگ هستند. شمارش تعداد سربازان آمریکا بسیار دشوار است اما شکی نیست که تعداد آنها هزاران نفر است.

فونیکس: آمریکایی‌ها می‌گویند آمده‌اند از چاه‌های نفت سوریه در شرق فرات محافظت کنند. اما در نهایت آنها با نفت این چاه‌ها چه می‌کنند؟
اسد: قبل از اینکه آمریکا بیاید، جبهة النصره روی این چاه‌ها حساب کرده بود. بعد که داعش آمد، جبهة النصره کنار زده شد. عملا او [داعش] نبود که آن [النصره] را کنار زد. بلکه النصره و داعش ادغام شدند و اسمش شد داعش. داعش هم نفت سوریه را سرقت می‌کرد و می‌فروخت. کجا؟ فروش از طریق ترکیه انجام می‌شد. امروز آمریکا نفت سوریه را سرقت می‌کند و به ترکیه می‌فروشد. ترکیه با همه این گروه‌ها در عملیات فروش نفت، هم‌دست است. مشکلی نیست، ترکیه آماده است زیرا رژیم ترکیه مستقیما در فروش نفت، قبلاً با النصره، بعد با داعش و امروز با آمریکا، همکاری می‌کند.

فونیکس: در چنین وضعی، حجم درآمد سوریه از نفت چقدر است؟
اسد: در یک مرحله‌ای از اوایل جنگ، درآمد نفت تقریبا صفر شد. امروز بعد از پس‌گیری بخشی کوچک از چاه‌ها طی دو سال گذشته، چیز کمی از [درآمد] نفت دست ما را گرفته است. تا الان تأثیر مثبت نفت بر اقتصاد سوریه هنوز محدود است چون بیشتر چاه‌ها تحت کنترل گروه‌های تروریستی یا گروه‌های قانون‌شکن است که بیشترشان تحت فرمان آمریکا کار می‌کنند. بنابراین شرایط نفت تا این لحظه خیلی تغییر نکرده است.

فونیکس: پس دولت سوریه چطور با موضوع حضور آمریکا در منطقه حوزه‌های نفتی شرق فرات روبه‌رو می‌شود؟
اسد: آمریکا تکیه به تروریست‌ها دارد. پس باید تروریست‌ها را زد. این برای ما اولویت نخست است. زدن تروریست‌ها، حضور آمریکا را کم و بیش تضعیف می‌کند. بعد از این، گروه‌هایی هستند که تحت فرمان آمریکا کار می‌کنند. باید این گروه‌ها را نیز یک جوری متقاعد کرد بخصوص با گفت‌وگو، [مبنی بر این] که به نفع همه سوریه است که به آغوش وطن بازگردند و به تلاش سوریه برای آزادسازی کل خاک ملحق شوند. بعد از این دیگر برای حضور آمریکایی‌ها هیچ افقی باقی نمی‌ماند. اما اگر [آمریکا] بماند، تجربه عراق را دارد. مقاومت مردمی خواهد بود. باید تاوان بدهد. در نهایت، آمریکا خارج خواهد شد.  

فونیکس: اخیرا شاهد اعتراضات مردمی و اغتشاش‌هایی در برخی کشورهای همسایه از جمله عراق، لبنان و حتی ایران بودیم. به این اتفاقات چطور می‌نگرید؟
اسد: طبعا، کشورهای همسایه به شکل مستقیم بر ما اثر می‌گذارند. روابط مستقیم خانوادگی، اقتصادی و همه نوع روابط هست... اگر این تحرکات برای حل مشکلات باشد و به بهبود اوضاع اقتصادی... منجر شود، میتوانم بگویم مثبت است اما اگر منطقی باشیم، آیا دولت‌های غربی و آمریکا اجازه می دهند این تحرکات همانطور که هست باقی بماند؟ حتما مداخله می‌کنند و سوءاستفاده می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک باید نیروهای تروریست خود را از افغانستان، عراق، سوریه و منطقه خارج کند!
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به علت جنایات جنگی درافغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه خاورمیانه باید دردادگاه لاهه محاکمه شود.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و متحدانش به همراه دبیرکل بی ادب سازمان ملل، رئیس بی ادب شورای امنیت سازمان ملل و رئیس بی ادب رئیس حقوق سازمان ملل بخاطر قتل عام مسلمانان درسراسر منطقه خاورمیانه و جهان باید دادگاه لاهه به عنوان جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت باید محاکمه شوند.
Iran, Islamic Republic of
کشورهای که آمریکا و متحدانش دشمن درجه یک می دانند باید بمب اتمی و سلاح شیمیایی داشته باشند واجب است.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
افشای رسوایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در پرونده سوریه
Iran, Islamic Republic of
اردوغان ازسال 2011 تاکنون مقصر اروضاع سوریه، عراق و منطقه است.
آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون درسایه سکوت سازمان های بین المللی با همدستی داعش نفت سوریه وعراق را می‌دزدد!
آمریکا جنایتکار شماره یک به همراه داعش و هماهنگی، همدستی و همکاری ترکیه نفت سوریه و عراق را می‌دزدد و به اردوغان می‌فروشد.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک جایی در منطقه خاورمیانه ندارد.
Iran, Islamic Republic of
حالا که نمیتوانید از چاهها استفاده کنید برای بیرون راندن آنها چاهایتان را بمباران کنید انشاءالله پس از رفتن انها دوباره میسازید
Iran, Islamic Republic of
داعش ازسال 2011 تاکنون به سرکردگی آمریکا درسایه سکوت سازمان های بین المللی نفت سرقتی سوریه و عراق را به ترکیه، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی می‌فروشد و همچنان نیزادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
وزیر دفاع ترکیه:
ترکیه تروریسم را در شمال شرق سوریه هدف قرار می دهد
درپاسخ به وزیردفاع ترکیه
ترکیه در شمال شرق سوریه به دنبال جنگ با سوریه و نه مبارزه با تروریسم
ترکیه درحال سرقت نفت سوریه است و نه مبارزه با پ ک ک
ترکیه ازسال 2011 تاکنون یکی از حامیان اصلی تروریست ها درسوریه است.
محمد
Romania
....
Iran, Islamic Republic of
سرقت نفت سوریه نقض آشکار همه قوانین بین‌المللی و اخلاقی است ولی متاسفانه سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت ترکیه جنایتکار شماره یک درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.