يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱

سونامی در بخش اجاره مسکن

شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب: 294237
درحالی که بازار خرید و فروش مسکن این روزها ثبات را تجربه می‌کند رها کردن بازار اجاره‌بها از سوی متولی آن یعنی وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا سونامی قیمت در این بخش روی دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در حالی امروز اولین روز رسمی فصل نقل و انتقالات به شمار می‌آید که مستأجران ناامید از یافتن خانه‌ای متناسب با سطح درآمدی خود هستند.

رشد حداقل دوبرابری قیمت‌ها در مقایسه با تابستان سال گذشته از یک‌سو و عدم حضور وزارت راه و شهرسازی در این بازار، نابسامانی را به‌دنبال داشته که فعالان بخش مسکن از آن به‌عنوان یک سونامی یاد می‌کنند. نکته جالب این‌که وضعیت در بازار خرید و فروش کاملاً به‌عکس است و قیمت‌ها در این بخش چند وقتی است که ثبات را تجربه می‌کند.

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که اراده‌ای برای کنترل اجاره‌بها در دولت دیده نمی‌شود به تسنیم گفت: وزارت راه و شهرسازی باید بداند که طرحی مانند مسکن مهر نمی‌تواند بازار مسکن را کنترل کند، وزیر راه و شهرسازی همواره وعده افتتاح واحدهای این طرح را به‌صورت میلیونی می‌دهد، اما در شش سال سپری شده از طرح مهر تعداد کمی از واحدهای آن افتتاح شده است.

بیت‌الله ستاریان با بیان این‌که نباید به وعده کنترل بازار مسکن چندان خوشبین بود، افزود: در بازار اجاره‌بها وضعیت بغرنج‌تر است، چرا که دولت ابزاری برای کنترل آن ندارد. در دو سال گذشته وزارت راه و شهرسازی مصمم به کنترل این بازار بود، اما با توجه به این‌که ابزارهای قانونی آن را در اختیار نداشت در این حوزه نیز نتوانست کاری انجام دهد.

وی با بیان این‌که وزارت راه امسال اراده‌ای برای کنترل بازار اجاره ندارد، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که با دستور نمی‌توانیم بازارهای مهم اقتصادی از جمله مسکن را کنترل کنیم، برای این کار تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن با افزایش تولید برقرار شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر اجاره یک آپارتمان ۵۰متری در خیابان قصرالدشت ــ طوس، ۱۵ میلیون تومان رهن و ماهانه ۴۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که واحد دیگری با همین متراژ در اشرفی اصفهانی ــ ۲۲ بهمن با امکاناتی نظیر پارکینگ و انباری از سوی مالک ۳۵ میلیون تومان در فایل اجاره قرار گرفته است.

همچنین رهن یک آپارتمان با مساحت ۵۰ متر ۷ سال ساخت واقع در خیابان ستارخان ــ دریان‌نو ۵۳ میلیون تومان است و اجاره یک آپارتمان ۵۷متری در جمال‌زاده جنوبی با پارکینگ و انباری ۴۰ میلیون پول پیش و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان اعلام می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *