شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲

خبرگزاری فرانسه: غرب در حال باور صداقت ایران در زمینه هدف غنی سازی ۲۰ درصد است

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 290124
دیپلمات های غربی تبدیل مستمر اورانیوم ۲۰ درصد غنا از سوی ایران به سوخت هسته ای را یک تحول مهم می دانند که می تواند نگرانی ها درباره برنامه ایران را کم کند.
خبرگزاری فرانسه: غرب در حال باور صداقت ایران در زمینه هدف غنی سازی ۲۰ درصد است
به گزارش جهان، دیپلمات های غربی گفته اند آرام آرام در حال باور کردن این موضوع هستند که ایران در اعلام هدف خود از غنی سازی ۲۰ درصد صادق بوده است.
 
هنگامی که ایران غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کرد اعلام کرد که هدف آن تولید سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران است اما کشورهای غربی از همان روز نخست اعلام کردند این موضوع را باور ندارند و تصور می کنند ایران با غنی سازی ۲۰ درصد، به دنبال پیدا کردن ظرفیت ساخت سلاح هسته ای است.

اکنون دیپلمات های غربی به سیمون استرودی خبرنگار خبرگزاری فرانسه در وین گفته اند که تبدیل مستمر اورانیوم ۲۰ درصد غنا از سوی ایران به سوخت هسته ای را یک تحول مهم می دانند که می تواند نگرانی ها درباره برنامه ایران را کم کند.

این خبرگزاری در تاریخ ۹ ازدیبهشت (۳۰ می) نوشته است: «دیپلماتها و تحلیلگران می گویند تحول مهمی که به تازگی در برنامه هسته ای ایران ایجاد شده است، در صورت تداوم می تواند به کاهش نگرانی بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران کمک کند، با این حال سئوالات جدی دیگر درباره برنامه هسته ای ایران همچنان به قوت خود باقی است. همانطور که در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است این اقدام بالقوه مثبت، تبدیل اورانیوم غنی شده ایران در سطح ۲۰ درصد به اکسید اورانیوم است».

این خبرگزاری ادامه می دهد: «براساس تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که هفته گذشته منتشر شد، ایران ۳۲۴ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در سطح ۲۰ درصد تولید کرده است که بسیار بیشتر از ۲۴۰ کیلوگرم لازم برای ساخت یک بمب هسته ای است. با این حال بیش از ۴۰ درصد از این اورانیوم غنی شده به اکسید اورانیوم یا دقیق تر به اکتاسید تری اورانیوم تبدیل شده است که به گفته کارشناسان تبدیل دوباره آن به هگزا فلوراید اورانیوم اگرچه غیرممکن نیست، اما بسیار دشوار است».

مارک هیبس تحلیلگر بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: « با این حال مشکل اینجاست که این میزان اکسید اورانیوم بسیار بیشتر از میزان اورانیوم مورد نیاز این کشور است و اجرای طرحهای ایران برای احداث چهار راکتور دیگر نیز در حال حاضر بعید به نظر می رسد».

با این حال خبرگزاری فرانسه گفته است، همنچنان ۳ نکته درباره غنی سازی ۲۰ درصد ایران وجود دارد که باعث نگرانی غربی هاست: « سرعت تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد ایران به اکسید اورانیوم کمتر از سرعت تولید اورانیوم۲۰ درصد است و این بدان معناست که میزان ذخایر کلی اورانیوم ۲۰ درصد ایران همچنان افزایش خواهد یافت. به علاوه تولید اورانیوم ۲۰ درصد ایران پس از نصب و راه اندازی تجهیزات جدید غنی سازی در تاسیسات فردو، سه برابر خواهد شد. ایران همچنین درحال نصب تجهیزات جدید در تاسیسات نطنز است که این کشور را قادر می سازد با سرعت بیشتر اورانیوم غنی شده تولید کند. ایران در سایت نطنز ، اورانیوم را برای استفاده در راکتور تولید برق تا سطح پنج درصد غنی سازی می کند».
مرجع : ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *