چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۱

غنی‌سازی را از دیگران گدایی نکردیم

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 327986
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما غنی‌سازی اورانیوم را از دیگران گدایی نکردیم. در عهدنامه ان‌پی‌تی این حق به ما داده شده و از این حق استفاده کردیم و امروز با داشتن توانمندی غنی‌سازی ۲۰ درصد اما بر اساس منافع ملی عمل می‌کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علاالدین بروجردی در جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه) بعد استماع گزارش وزیر امور خارجه درباره توافقنامه ژنو، گفت: کار تیم مذاکره کننده ما در ژنو انصافا کار سخت و نفسگیری بود چرا که بدون تردید صحنه مذاکرات هسته‌ای یک میدان وزن تمام عیار است.

وی با بیان اینکه«این میدان عمل تازه در آغاز راه خود قرار دارد و ما نیازمند یک همبستگی و انسجام و وفاق در داخل کشور هستیم»، تاکید کرد: انسجام باید داشته باشیم تا دشمنانی که در مقابل ما صف آرایی کردند بدانند که حرف همه ملت یکی است و آن هم دفاع از حق مسلم هسته‌ای ملت ایران است.

وی افزود: فراموش نکنیم ۱۰ سال پیش که وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان برای مذاکره به تهران آمده بودند ما درخواست کردیم که اجازه بدهند تا برای فعالیت دانشمندان هسته‌ای خود بیست دستگاه سانتریفیوژ داشته باشیم. طرف مقابل با تفرعن و تکبر اعلام کردند ۲دستگاه را هم اجازه نمی‌دهیم که داشته باشید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: امروز به فضل الهی و از برکت پایمردی ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری ۱۹ هزار سانتریفیوژ در سایت‌های ما در حال فعالیت است بدون تردید در چالش بزرگ ۱۰ سال گذشته و در این مصاف نابرابر بر ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

بروجردی خاطر نشان کرد: تعبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه به این معناست که امروز بر دانشمندان هسته‌ای ما بر این حوزه مسلط هستند و در مقابل دشمن از همه ابزارهای خود برای مقابله با ملت ایران استفاده می‌کند.

وی افزود: هوشمندی مصالح ملی و منافع ملی ما حکم می‌کند که از فرصت پیش آمده استفاده کنیم. بر این اساس من معتقدم که کاری که صورت گرفت جدایی از کاستی‌ها ایران که توسط شبکه‌های غربی به عنوان سازنده بمب اتم معرفی می‌شد به عنوان کشوری که به دنبال بمب هسته‌ای نیست شناخته می‌شود. که این دستاورد بزرگی برای ما به شمار می‌رود.

بروجردی تصریح کرد: ما غنی سازی اورانیوم را از دیگران گدایی نکردیم. در ماده ۴ معاهده ان پی تی این حق به ما داده شده و از این حق استفاده کردیم و امروز توانمندی غنی سازی با غنای ۲۰ درصد را نیز داریم اما بر اساس منافع ملی عمل می‌کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: پایه اساسی قطعنامه‌های شورای امنیت منع غنی‌سازی بود و وقتی غنی سازی ما مورد تایید قرار گرفت این تایید به این معناست که پایه‌های قعطنامه‌ها امروز لرزان است، دیوار تحریم ترک خورده و منحنی تحریم‌ها سیر نزولی خود را آغاز کرده است. این کار کمی نیست و این همان نرمش قهرمانانه‌ای است که اتفاق افتاد.

وی افزود: مجلس نقش بسیار مهمی در همه مراحل بیست سال گذشته توانمندی هسته‌ای ایفا کرده است. مجلس بود که با گذراندن یک مصوبه قانونی از اجرای پرتکل الحاقی جلوگیری کرد.

نماینده مردم بروجرد در خانه ملت اظهار داشت: در آن مقطع که نیاز ما بود جاده همواره شد، دانشمندان سخت کوش ما توانستند به پیش روند و بر دانش هسته‌ای تسلط پیدا کنند.

بروجردی خاطر نشان کرد: امروز هم مجلس همان قدرت سابق را دارد، ما مصالح ملی را رصد می‌کنیم و بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیریم و در صورت نیاز هر اقدامی را که لازم باشد انجام می‌دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *