پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

جزئیات توافقنامه هسته ای از زبان بروجردی

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 327526
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، به تشریح جزئیاتی درباره توافق ایران و ۱+۵ پرداخت.
به گزارش جهان، "علاء الدین بروجردی" شامگاه یکشنبه با حضور در استودیوی شبکه خبری العالم، اظهار داشت: خود آمريكايي‌ها هم به اين نتيجه رسيده بودند كه ادامه دادن سیاست تقابل با جمهوری اسلامی ایران بيهوده است، زيرا در این سياست هيچ چيزي گير آنها نيامد؛ آنها مي‌خواستند ايران غني سازي نداشته باشد، اما الان داريم.

بروجردی خاطرنشان کرد: براي همين آمريكا قبول كرد كه سياست تقابل را با سياست تعامل جايگزين كند.
وی افزود: عملا ما وارد روند جديدي شديم كه در پايان اين سناريو بايد هم موضوع هسته‌اي ما بايد ازشوراي امنيت خارج شود و حق غني سازي ما را همانطور كه امروز رخ داد، به رسميت بشناسند، و تحريم ها به طور كامل برداشته شود.

سیر نزولی تحریم‌ها آغاز شد

بروجردی اظهار داشت: فعلا منحني تحريم‌ها سير نزولي خود را آغاز كرده است؛ كشتيراني و پتروشيمي و طلا از تحريم خارج شده و بايد بقيه موارد هم از تحريم خارج شود.

نشانه موفقیت ایران در توافق با ۱+۵

بروجردی تأکید کرد: دليل موفقيت ما در اين كار عصبانيت صهيونيست ها است. اين حرف را امروز وزير اطلاعات صهيونيست‌ها اعلام كرد كه در جشن جهاني توافق با ايران شركت نمي‌كند، چون معتقد است که ايران دنيا را فريب داد و اين نظر صهيونيست‌ها نشان مي دهد كه تا چه حد با ايران دشمني دارند.
بروجردی اظهار داشت: مهم ترين هدف ما دستيابي به حق خود براي غني سازي بود كه در معاهده ان پي تي هم آمده و مي‌بايست شوراي امنيت هم اين را قبول كند.

گام ایران در مذاکرات

بروجردی گفت: ما غني سازي ۲۰ درصد را فقط براي رآكتور تهران نياز داشتيم از اين رو با تعليق موقت آن موافقت كرديم. در حدود ۱۹ هزار سانتريفيوژ در سايت هايمان داريم و اين مقدار براي غني سازي كافي است، و اين امتياز را هم داديم كه سانتريفيوژ جديد ايجاد نكنيم، و در فوردو و نطنز و اراك هم كار جديدي انجام نشود.

وی افزود: اينها مجموعه نكاتي بود كه آنها به عنوان گام مثبت از سوي ايران پذيرفتند و درعوض حق ما را در غني سازي به رسميت شناختند، و تحريم‌ها رو به كاهش گذاشتند و قرار شد در پروسه ۶ ماهه اين موارد عملي شود، و براي دور جديد ما دوباره مذاكره كنيم.

معنای سخنان مسئولان آمریکایی

بروجردی تأکید کرد: اظهارات اوباما مبني بر اين كه حق غني سازي ايران به رسميت شناخته نشده، در واقع پاسخي است به گروههاي تندروي آمريكایی، كه تابع لابي صهيونيست ها هستند؛ وگرنه جان كري در سخنانش گفت كه اگر كنگره تحريم جديدي عليه ايران تصويب كند رئيس جمهور وتو خواهد كرد؛ این امر نشانگر جديت آنها در تصميم شان است، زيرا اگر امروز اين اتفاق بيفتد ما توافق را اجرا نخواهيم كرد.

نشانه به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران

بروجردی خاطرنشان کرد: وقتي اعلام مي شود كه بر اساس توافق قرار شد ايران بيش از ۵ درصد غني سازي نكند همين نشانگر به رسميت شناختن حق غني سازي براي ماست و اين يك پيروزي بزرگ براي ايران بود كه كشور ما را عضو باشگاه جهاني انرژي صلح آميز هسته‌اي قرار مي دهد.

بروجردی گفت: اساس كار ما غني سازي است كه اگر نباشد نه سانتريفيوژ معني پيدا مي‌كند و نه پروژه يو سي اف كه گاز هگزا فلورايد اورانيوم توليد مي كند، و نه فورد و نه نطنز. همه اينها براي غني سازي است و همه بحث ما با آمريكايي‌ها بر سر غني سازي بود و امروز كه توافقنامه را امضا كردند يعني غني سازي را به رسميت شناختند.

بحث تأسیسات اراک و فوردو در توافقنامه

بروجردی در خصوص تأسیسات اراک و فردو و سانتریفیوژها در توافقنامه ایران و ۱+۵ گفت: ما در اراک یک کارخانه آب سنگین داریم که از سالها قبل درحال فعالیت است؛ آژانس هم مطلع است و اصلا درباره آن حرفی نیست؛ البته در کنار آن عمر راکتور تهران که داروی هشتصد هزار بیمار را تأمین می کند رو به پایان است.

وی افزود: این رآکتور ۵ مگاواتی را بیش از چهل سال قبل آمریکایی‌ها ساختند؛ ما در حال ساخت راکتوری با ظرفیت هشت برابر تهران یعنی چهل مگاوات هستیم؛ اتفاقی که می‌افتد این است که این رآکتور توسعه پیدا نمی‌کند، اما ساخت آن تکمیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: طبق توافقنامه نباید گام‌های جدید برداشته شود، به عنوان مثال ما نوزده هزار سانترفیوژ داریم، و نباید سانترفیوژ جدید نصب شود که البته ما اصلا نیازی (به افزایش تعداد سانترفیوژها) نداریم. کارخانه آب سنگین تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. آنها بازرسی کردند و دیدند و دوربین دارند و همه کارها تحت نظارت آژانس صورت می گیرد.

بروجردی درباره فردو، اظهار داشت: فردو فقط برای مصون نگه داشتن تاسیسات هسته‌ای ما از بمباران احتمالی آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها است؛ این تأسیسات در دل کوه واقع شده است و هر بمبی هم که داشته باشند اتفاقی نمی‌افتد؛ بخشی از نوزده هزار سانتریفیوژ ما در فردو قرار دارد. در آنجا (تعداد سانترفیوژها) افزایش پیدا نمی‌کند، اما این تعداد باقی خواهد ماند.

فشار صهیونیستها بر آمریکا و فرانسه

بروجردی در خصوص فشارهای رژیم صهیونیستی بر آمریکا و فرانسه گفت: صهیونیست ها به اوباما و جان کری فشار زیادی اعمال کردند تا نقش خود را از مثبت به منفی تغییر دهند؛ آنها بعد از اینکه از آمریکا ناامید شدند به سراغ فرانسه رفتند. لابی صهیونیست‌ها در غرب قوی است چه در آمریکا چه در فرانسه، به هر دلیلی اولاند در واقع این فشار را پذیرفت و نقش تخریبی خود را انجام داد، و با وجود اینکه ما نود درصد با آمریکا به توافق رسیده بودیم گفت که این بخش ها را قبول ندارد؛ از این رو کار متوقف شد اما در ژنو ۳ که منجر به توافق شد، مواضع فرانسوی‌ها هم تعدیل شده بود یعنی آمریکایی‌ها گفته بودند که ما تصمیم گرفتیم و شما هم حق مخالفت ندارید.

عربستان به جای مخالفت، حمایت کند

بروجردی درباره مواضع همسوی برخی کشورها در منطقه با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: تعجب می کنیم از اینکه یک کشور اسلامی و همسایه در منطقه خلیج فارس چنین موضعی را اتخاذ کند، به صورتیکه در دنیا اینگونه تلقی شود که همسو و همنوا با رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: به نظر من این نکته بسیار منفی و بدی است، بنابراین توصیه دوستانه ما به عربستان این است که اگر ابهام و مشکلی در بحث هسته ای دارد، می توانیم به آنها توضیح بدهیم؛ آنها می توانند هیات اعزام کنند و مراکز هسته ای ما را ببینند، و قضاوتی نکنند که برخلاف واقعیت های موجود در صحنه باشد.

بروجردی گفت: ما واقعا با بمب هسته‌ای مخالفیم و ایران بدون تردید هیچ خطری برای منطقه نیست؛ اما مقامات عربستان باید بدانند که کاربرد انرژی هسته‌ای علاوه بر تولید برق، در زمینه پزشکی، زمین شناسی، کشاورزی و دهها رشته مختلف است، و این بسیار مهم است که بتوانیم از این علم و دانش برای تحول علمی استفاده کنیم. این ظرفیت همه جهان اسلام را بالا می برد و انتظار این است که مقامات عربستان به جای مخالفت حمایت کنند.

اقتدار چیست؟

وي درباره اطلاعات درز كرده به رسانه‌ها مبنی بر تصميم عربستان براي خريد بمب از پاكستان، گفت: ما معتقديم كه اصلا بمب هسته اي موجب قدرت نيست. تنها كشور اسلامي كه بمب هسته اي دارد پاكستان است درحالیکه تقريبا هفته‌اي يك بار يا بيشتر آمريكايي‌ها از پايگاه خود در افغانستان هواپيماي بدون خلبان مي‌فرستند و پاكستان را بمباران مي كنند، خاصيت اين بمب چيست؟! همين هواپيما از پايگاه افغانستان وارد فضاي ما شد، آر كي يو، ما آن را فرونشانديم آمريكا اعتراض كرد و ما آن را پس نداديم اين يعني اقتدار.

بحث خرید بمب هسته‌ای !

بروجردی اظهار داشت: بحث خريد بمب هسته‌اي كاملا كودكانه است. زيرا این بمب قابل خريداري نيست و حتي در صورت وقوع چنين امري، براي خريدار آن، قدرت نيز نخواهد آورد. اين توهم كاملا اشتباه است كه بمب هسته‌اي باعث افزايش قدرت خواهد شد. دليل اين امر وجود نمونه پاكستان و ضعف آن در مقابل آمريكا با وجود داشتن بمب هسته اي مي باشد.

بروجردي درباره نارضايتي‌ برخي کشورها از توافق نامه هسته‌اي ايران و غرب گفت: ما نه تنها نگراني آنها را بي جهت مي‌دانيم بلكه از مقامات ذيربط اين كشورها دعوت مي‌‌كنيم تا از مراكز هسته‌اي آنها ديدار كنند؛ ما براي آنها توضيح خواهيم داد كه چه اتفاق علمي مهمي در كشور اتفاق مي‌افتد و اين امر باعث افزايش قدرت امت اسلامي البته از جنبه صلح آميز خواهد شد.

فتوای حرام بودن بمب هسته‌ای

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، ايران را تنها كشوري دانست كه علاوه بر تعهد در پيمان عدم گسترش سلاح هاي هسته اي، از يك فتواي مهم ديني درباره حرام بودن بمب هسته‌اي برخوردار است.

بروجردي افزود: آحاد مردم ايران از فتواي رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن اين امر تبعيت مي كنند، و حتي كسي حق مطرح كردن اين موضوع را ندارد.

علاء الدين بروجردي تأكيد كرد: ما به همه كشورهاي همسايه اطمينان مي‌دهيم كه جمهوري اسلامي ايران، هيچ گاه دنبال ساخت بمب هسته اي نخواهد بود و براي همسايگان خود نه تنها تهديد نيست، بلكه يك ظرفيت است. براي نمونه ما آمادگي داريم كاربرد دانش هسته‌اي در علوم پزشكي را به كشورهاي اسلامي انتقال دهيم تا آنها نيز از آن استفاده كنند.

بزرگترین تهدید هسته‌ای برای خاورمیانه

رئيس كميسيون امنيت ملي درباره ياوه گويي هاي سران رژيم صهيونيستي درباره توافق هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ گفت: رژيم صهيونيستي با داشتن بيش از ۲۰۰ كلاهك هسته‌اي و عدم تعهد به ان پي تي و اجازه ندادن براي بازرسي تأسيسات هسته‌اي خود، به عنوان بزرگترين تهديد براي صلح و امنيت خاورميانه به شمار مي‌آيد. از اين رو، سران تل آويو، براي اينكه افكار جهانيان را از تهديدات مذكور و جنايات بي شمارشان عليه ملت مظلوم فلسطين منحرف كنند، عليه اين توافق دست به تبليغات مي زنند. و همواره ادعاي خطر برنامه هسته‌اي ايران را به طور مداوم تكرار مي‌كنند تا خطر اصلي كه اين رژيم و اقدامات آن است در افكار عمومي به فراموشي سپرده شود.

به توافقنامه خوش بین هستیم

علاء الدين بروجردي تأكيد كرد: فارغ از عمل كردن يا نكردن گروه ۱+۵، به تعهدات خود در اين توافق نامه، ما صداقتمان را نشان داده‌ايم. اگر آنها به تعهداتشان عمل كنند، در حقيقت ما برنده خواهيم بود. زيرا تحريم ها سير نزولي طي خواهند كرد و مشكلات اقتصادي كمتر خواهد شد و به هر صورت ما خوش بين هستيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ماست مالیزاسیون کردید