دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۱

میوه فروشی به جای فروش سوخت قاچاق

چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 278651
با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و کاهش چشمگیر قاچاق سوخت، برخی از کسانی که با وسایل نقلیه خود مشغول قاچاق سوخت به مرزها بودند اکنون به دست‌فروشی روی آورده‌اند.
میوه فروشی به جای فروش سوخت قاچاق
به گزارش جهان به نقل از فارس، وانت‌‌‌بارهای آبی‌رنگ روزگاری به عنوان یکه‌تازهای جاده کامیاران به مریوان، خودنمایی می‌کردند و از طریق قاچاق سرمایه‌های ملی نظیر سوخت‌ علاوه بر ضربه‌زدن به اقتصاد ملی، نفس ساکنان روستاهای همجوار این جاده و مسافران عبوری را با سرعت‌ سرسام‌آور و ایجاد آلودگی‌های صوتی بند آورده بودند.
 
با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی صاحبان این وسایل نقلیه دیگر میل و رغبتی برای استفاده از خودروهای خود برای قاچاق نداشتند.
 
در شهرستان کامیاران با جمعیتی بالغ بر 110 هزار نفر و نبود فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار، رانندگان وانت‌های سایپا به دنبال یک راه‌حل برای امرار معاش خود و خانواده‌هایشان می‌گشتند؛ چه کاری بهتر از دست‌فروشی و میوه‌فروشی؟
 
رانندگان وانت‌های سایپا در شهر کامیاران شروع به خرید انواع میوه و مواد غذایی از شهرستان‌های مختلف کشور به ویژه از استان‌های شمالی کشور به صورتی غیراصولی کرده و اقدام به‌ فروش این مواد غذایی در داخل شهر نمودند.
 
علی یکی از شهروندان کامیارانی از وضع بسیار بد وانت‌بارها و دست‌فروشان بسیار ناراحت بود و به خبرنگار فارس گفت: همه این مشکلات ناشی از نبود فرصت‌های کاری در شهرستان است.
 
محمد یکی دیگر از رهگذران خیابان هم از نبود جا و فضای مناسب برای وانت‌بارهای میوه فروش در شهر گلایه می‌کرد.
 
شهروندی دیگر هم عدم قاطعیت نیروهای پیشگیری را دلیل این بی‌نظمی می‌دانست.
 
به سراغ رانندگان این خودروها رفتیم تا ببینیم درد دل آنها چیست.
 
یکی از آنها که احمد نام داشت، گفت: با بسته‌شدن مرزها و بالا رفتن هزینه‌ها به این کار روی آورده است.
 
هر کدام از رانندگان دلایل خاص خود را داشتند و دلیل بیشتر آنها برای روی‌آوردن به این کار نبود شغل مناسب بود.
 
شهردار کامیاران نیز در این ارتباط گفت: شهر کامیاران با جمعیتی نزدیک به 60 هزار نفر از شهرهای کردستان است که فرصت‌های شغلی مناسبی در آن وجود ندارد و عمده مردم به دست‌فروشی روی آورده‌اند و با رعایت نکردن حقوق شهروندی از سوی شهروندان متاسفانه امروز وضعیتی نامناسبی در سطح خیابان‌ها شاهد هستیم.
 
ناصر الماسپور افزود: هر چند عوامل سد معبر شهرداری به نحو احسن به وظایف خود عمل می‌کنند اما متاسفانه تمامی بی‌نظمی در سطح خیابان‌ها به کم‌توجهی مردم به این مقوله برمی‌گردد.
 
شهردار کامیاران خاطرنشان کرد: شهرداری برای ساماندهی دست‌فروشان در ابتدا طی یک برنامه‌ریزی هدفمند اقدام به سرشماری تمامی دست‌فروشان سطح خیابان‌ها کرد که در حال حاضر بالغ بر 200 نفر دست‌فروش و 100 وانت‌بار میوه‌فروش در سطح شهر کامیاران فعالیت می‌کنند.
 
الماسپور در پایان یادآور شد: شهرداری کامیاران با مصوبه اعضای شورای شهر کامیاران تعداد 7 محل را برای ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌بارهای میوه‌فروش شناسایی کرد اما متاسفانه باز هم شاهد حضور این افراد در سطح خیابان‌ها و معابر هستیم که برای شهروندان مشکلات و مسائلی را بوجود آورده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *