شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

مذاکراتی داغ در هوایی سرد

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 274113
آلماتی سرد و مه آلود امروز (سه‌شنبه) میزبان مذاکرات داغ ایران و گروه 1+5 است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، این شهر امروز (سه‌شنبه) میزبان مذاکرات ایران و 1+5 است.
 
این دور از مذاکرات ساعت 13 امروز به وقت محلی (10:30 به وقت تهران) در هتل ریکسوس آلماتی آغاز و به احتمال زیاد در روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد یافت.
 
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به منظور شرکت در این نشست یکشنبه شب در رأس هیئت ایرانی وارد آلماتی شد.
 
در حال حاضر هیئت‌های شرکت کننده در آلماتی حضور دارند. روسای هیئت‌های 1+5 همچون نشست‌های قبل هستند و تنها نماینده انگلیس در این دور از مذاکرات تغییر کرده و سایمون گس به جای جفری آدامز در آلماتی ریاست هیئت انگلیسی را عهده‌دار است.
 
سعید جلیلی دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی دیروز (دوشنبه) در دیدار نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان گفت که جامعه جهانی منتظر پاسخ‌های سازنده، منطقی و معتبر 1+5 به پیشنهادهای جامع ایران در نشست مسکو است.
 
جمهوری اسلامی ایران در نشست مسکو پیشنهادی 5 ماده‌ای را مطرح کرد که با گذشت حدود 9 ماه از مذاکرات مسکو هنوز 1+5 پاسخی به آن نداده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پیش از برگزاری نشست آلماتی اعلام کرد که 1+5 در این نشست قصد دارند پیشنهاد جدیدی ارائه دهند و این پیشنهاد جدید دارای عناصر قابل توجه‌ای خواهد بود.
 
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی عنوان کرد که پیشنهاد 1+5 در نشست آلماتی همان بسته سال 2008 است.
 
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه پنجم اسفند ماه و در آستانه مذاکرات آلماتی طی سخنانی در سازمان انرژی اتمی گفت که اگر کشورهای1+5 می‌خواهند وارد گفت‌وگوی سازنده شوند، باید با راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر وارد شوند.
 
تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو برگزار شده است.
 
تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه سال جاری نیز در مسکو برگزار شد و امروز نیز قرار است در آلماتی برگزار شود.
 
باید منتظر ماند و دید که آیا این دور از مذاکرات به نتیجه منجر خواهد شد یا مذاکرات در جایی دیگر ادامه خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *