جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

لاریجانی: مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 269181
علی لاریجانی اعلام کرد: درباره اینکه مذاکره با آمریکا خط قرمز است، ما هیچ‌وقت این امر را خط قرمز اعلام نکرده بودیم.
به گزارش جهان به نقل از روزنامه شرق، رییس‌مجلس در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان توقع داشت در دوره جدید ریاست‌جمهوری آمریکا مذاکرات مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد، گفت: اینکه آیا تحولاتی که در آمریکا رخ داده، می‌تواند جهت‌گیری جدیدی را نشان دهد، در تحلیل‌های ژورنالیستی مطرح شده است.
 
اما آنچه ما می‌توانیم نظر دهیم رفتارهای آنها (آمریکایی‌ها) است؛ باید ببینیم که چه گام‌هایی برمی‌دارند.
 
«علی لاریجانی» نیز که با شبکه العالم گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد: «آمریکا به جای موضع تخریبی باید به پیشرفت مذاکرات کمک کند.» او ادامه داد: «رهبر معظم انقلاب چند سال قبل، در سخنرانی مشهد این نکته را فرمودند که ما رفتارهای آمریکایی‌ها را بررسی می‌کنیم. بنابراین باید دید که در دوره جدید رییس‌جمهوری آمریکا، چه رفتاری را از خود نشان می‌دهد.» «لاریجانی» افزود: «شاید اگر کسی بخواهد اطمینانی به این مساله پیدا کند، رفتار آنها در 1+5 خود یک نشانه باشد.
 
یعنی به جای موضع تخریبی کمک کنند که مذاکرات به پیش برود. اینکه می‌گویند شرایط تغییر کرده ما باید در عمل ببینیم، آنها می‌توانند در مذاکرات 1+5 حرکت مثبتی برای پیشرفت و حل و فصل مساله داشته باشند.»
 
«لاریجانی» درباره گزارش‌های غربی درباره تماس‌ها و روابط غیررسمی ایران و آمریکا، گفت: «اخیرا چنین اتفاقی روی نداده، ولی در زمان [حضور نظامیان آمریکایی در عراق] مذاکراتی داشتیم، که این مذاکرات روشن بود و تعریف مشخصی داشت.»
 
همچنین رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به علل تعویق در مذاکرات ایران با 1+5 اظهار کرد: «در نشست 1+5 طرف مقابل بود که زمان را به عقب انداختند و ایران برای مذاکره آمادگی داشته و دارد.
 
از نظر ما اصولا 1+5 می‌تواند مسایل را در شرایط فعلی حل کند، ولی به شرط آنکه با ابتکار عمل و با صداقت مذاکره کند. ایران پیشنهادهایی را داده و این پیشنهادها می‌توانست مورد مذاکره قرار بگیرد.»رییس مجلس تاکید کرد: «اشتون در این قضیه باید خیلی فعال‌تر و مبتکرانه‌تر عمل کند؛ مساله هسته‌ای ایران اگر در قالب ابتکاراتی باشد، قابل حل است و به نفع طرفین خواهد بود.»
 
«لاریجانی» درباره تصور غربی‌ها از تاثیر تحریم‌ها بر ایران گفت: «آمریکایی‌ها برداشت درستی از این موضوع نداشتند. تغییراتی که در وضعیت اقتصادی ایران رخ داده به دلیل چند عامل است. مقداری از دلایل گرانی و تورم به وجود آمده در ایران، نقدینگی زیاد در داخل کشور است؛ و تحریم‌ها‌ درصد کمی تاثیر در این موضوع دارد.»

لاریجانی ادامه داد: حجم نقدینگی در داخل افزایش یافته و این برمی‌گردد به مدیریت اقتصادی که باید این اشکال را دید و رفع کرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *