پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

سند حقانيت جنبش تسخير وال استريت

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 263484
سرمايه داري حاكم خواهد بود.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: بن بست دولت و كنگره آمريكا بر سر نحوه عبور از پرتگاه مالي، تشديدكننده بي اعتمادي عمومي نسبت به نظام نشريه فارين پاليسي درباره پرشدن سقف كسري بودجه آمريكا و عدم تفاهم دولت و كنگره در اين زمينه نوشت: سياستمداران آمريكايي در حال پيگيري يك بازي خطرناك با اقتصاد جهاني و نيز اقتصاد اين كشور هستند. با اين حال به نظر مي رسد كه آنها با اين بازي در واقع در حال لطمه زدن به خود و نظام آمريكا هستند. با توجه به اينكه تنها چند روز به سقوط اقتصاد آمريكا به پرتگاه مالي باقي مانده و اقتصاد آمريكا تنها چند روز تا افزايش شديد ماليات هاي مردم آمريكا و نيز كاهش شديد بودجه فاصله دارد، بدون شك مسئله پرتگاه مالي تبديل به يك مشكل عمده شده است.

اين نشريه مي افزايد: ممكن است كنگره و كاخ سفيد در آخرين لحظه به توافق دست يابند با اين حال محتمل ترين پيامد اين است كه كنگره و كاخ سفيد به بازي كنوني خود ادامه دهند و پس از آنكه اقتصاد آمريكا ضربه خورد آنگاه خواهند نشست و براي ترميم آن چاره انديشي خواهند كرد. همانطور كه شمار زيادي از تحليلگران پيش از اين اشاره كرده اند، مذاكره ميان باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و جمهوريخواهان در كنگره براي دو طرف تبديل به بازي برد و باخت شده است به طوري كه اگر هر يك از طرف ها يك گام عقب بردارد چيزهاي زيادي از دست خواهد داد. با اين حال اگر هيچ يك از طرف ها عقب نشيني نكند پيام براي هر دو بد خواهد بود.

فارين پاليسي خاطرنشان كرد: نكته متناقض اين است كه دو حزب اصلي آمريكا به نقطه اي رسيده اند كه تلاش دارند هر كاري كه يك طرف انجام مي دهد، بهتر آن را انجام دهند. با اين حال پيش بيني هاي تئوريك دال بر اين مسئله است كه هيچ يك از طرف ها به طرف مقابل امتياز نخواهد داد و مذاكرات در نهايت با شكست روبه رو مي شود. اين دقيقا پيش بيني هري ريد رهبر اكثريت سناي آمريكا در اواسط هفته گذشته است.

به هر صورت، هر دو طرف در اين نبرد سياسي به شدت به دنبال تامين منافع خود هستند. جمهوريخواهان نمي خواهند كه ضعيف ديده شوند با اين حال همزمان به شدت شاهد آن هستند كه تعهداتشان درباره عدم افزايش ماليات ها به شدت دست و پايشان را بسته است. از سوي ديگر اوباما به شدت به دنبال زير پا نگذاشتن قول انتخاباتي خود مبني بر افزايش ماليات اقشار ثروتمند است و دموكرات ها اميدوارند كه قدرت خود را افزايش دهند.

نشريه آمريكايي تاكيد كرد: با اين حال متاسفانه به نظر مي رسد كه هيچ كس به فكر اقتصاد آمريكا و ميليون ها آمريكايي نيست كه همچنان بيكارند. با اين حال به نظر مي رسد كه سياستمداران آمريكا حتي به دلايل خودخواهانه نيز بايد چنين باشند. در واقع اوضاع تبديل به يك بازي پيچيده و تو درتو شده است. بازي بزرگتر و البته مهمتر بازي ميان سياستمداران و مردم آمريكا است. در اين بازي حركت نخست با سياستمداران است. آنها مي توانند درباره مسئله پرتگاه مالي به توافق برسند يا نه. اگر به توافق نرسيدند اين مردم آمريكا هستند كه درست مانند بحران بدهي اخير دچار بحران خواهند شد. شاخص هاي بازارهاي مالي به شدت سقوط خواهند كرد، هزينه هاي بخش خصوصي كاهش مي يابد و فرايند احياي اقتصاد آمريكا متوقف خواهد شد يا حتي با پيامدهاي وخيم تري روبرو خواهد شد.

اين نشريه خاطرنشان كرده است: حتي اگر سياستمداران آمريكايي موفق شوند كه طي چند هفته آتي در اين باره به توافق دست يابند، طي همين مدت كم، آسيب هاي جدي به اقتصاد آمريكا وارد خواهد شد. بي ثباتي و خريد و فروش هاي واكنشي آسيب هايي غيرضروري اما جدي به اقتصاد آمريكا وارد خواهد كرد و سرمايه گذاران در سراسر جهان آمريكا را محلي پرريسك براي تجارت خواهند ديد. حركت دوم با مردم آمريكا خواهد بود. آنها هستند كه تصميم مي گيرند به سران سياسي خود و كل نظام اعتماد كنند. مسئله اي كه مشخص است اين است كه اعتماد مردم آمريكا به دولت آمريكا روندي نزولي را طي مي كند و رويدادهايي شبيه به اين مي تواند اين روند را تسريع كند. از آنجا كه اعتماد مردمي به دولت يك مسئله حياتي به شمار مي رود، اين يك رسوايي براي دولت آمريكا خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *