يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

چه کسی یک خانواده محترم را ساخت؟

يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 258020
«بخشی» در آثار قبلی نیز عقایدش را به وضوح بازگو کرده است و هر دو اثر در زمان مدیریت آفریده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده و او به این نگاه کارگردان واقف بوده است
به گزارش جهان به نقل از فارس، این روزها از سوی کارشناسان و پایگاه های مختلف خبری درباره فیلم «یک خانواده محترم» صحبت می‌شود و به اهانت فیلم به ارزش های انقلاب و دفاع مقدس اشاره می شود خوشبختانه نمایندگان مجلس در روزهای اخیر موضع گیری کردند و قرار است پرونده فیلم در کمیسیون اصل 90 و کمیسیون فرهنگی مطرح شده و از مسئولین صدا و سیما و سازندگان اثر توضیح خواسته و به مجلس فراخوانده شوند. جالب است در این میان مدیران صدا و سیما در قبال این فیلم تنها سکوت اختیار کرده اند و هنوز هیچ اقدامی برای جمع آوری فیلم و پخش آن در سینماهای خارج از کشور که سرآغاز آن در فرانسه بوده است (و این روند ادامه خواهد داشت به دلیل حضور پخش خارجی فیلم) صورت نگرفته است.

نکته حایز اهمیت در این میان فیلمساز و تهیه کننده اثر هستند که نباید از عملکرد آن ها در ساخت فیلم غافل شد. مروری بر کارنامه فیلمسازی بخشی - کارگردان -و فعالیت او در مدتی که فیلمش را ساخته و به نمایش درآورده است نشان از آن دارد که فیلمساز به این فیلم علاقه دارد و پای اثرش ایستاده است. او برای نخستین تجربه با دوربین 35 میلیمتری با سرمایه گذاری مرکز گسترش فیلم کوتاهی با عنوان «آرایشگر بغداد» را می‌سازد. فیلمی که در خلاصه داستان آن آمده است: درگیری نیروهای آمریکایی و عراقی و انجام عملیات انتحاری و بمب گذاری توسط نظامیان در عراق. اما فیلم عراق پس از اشغال را نشان می‌دهد اما از بیان فیلمساز مخاطب (علی الخصوص مخاطب غیرایرانی ) این استنباط را از مسلمانان دارد که مسلمانان با دریافت پول حاضر به بریدن سر و کشتار هستند از سوی دیگر فیلم مستهجن هم می بینند و...
 
این فیلم در معتبرترین جشنواره فیلم های کوتاه یعنی جشنواره لوکارنو نماینده ایران بوده است. این فیلم در مدیریت محمد آفریده در مرکز گسترش و در زمانی که بخشی مدیریت بین الملل مرکز را داشته است ساخته شد و به جشنواره‌های مختلف ارایه شد، در حالی که بسیاری از فیلمسازان فیلم‌هایشان را با سخت‌ترین شرایط می‌ساختند و امکان ارایه فیلمشان در جشنواره‌های خارجی را نداشتند و تنها  امیدشان فعالیت‌ها و عملکرد مرکز بوده است.
 
فیلم بعدی مسعود بخشی با نام «تهران انار ندارد» نیز با دوربین 35 میلیمتری فیلمبرداری شده و با لحنی انتقادی، تحلیلی و طنزآلود به روایت حال و گذشته شهر تهران می‌پردازد و از ناهنجاری های تاریخی و اجتماعی با استفاده از سرپوش طنز ناگفته ها وعقایدش را بازگو می کند. این فیلم نیز در جشنواره های معتبر دنیا مطرح می شود
 
اگر نگاه دقیقی به کارنامه فیلمساز و فیلم اخیرش «یک خانواده محترم» بیاندازیم خواهیم دید بخشی در آثار قبلی نیز عقایدش را به وضوح بازگو کرده است و هر دو اثر در زمان مدیریت آفریده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده و او به این نگاه کارگردان واقف بوده است.
 
در فیلم اخیر کارگردان «یک خانواده محترم» همه صحنه‌ها حساب شده و از پیش تعیین شده  است در تمام سکانس‌ها «آرش» شخصیت اصلی داستان تحت فشار و مراقبت است و صحنه‌ها حساب شده در کنار هم قرار گرفته است که شاید در فیلمنامه اصلا وجود نداشته.  در بخشی از فیلم تصویر پدر را می‌بینیم که در حال تنبیه پسرانش است. این تصویر به تصویر امام خمینی (ره) برش می‌خورد که در حال سخنرانی برای رزمندگان است.  و بخشی از سخنرانی امام انتخاب شده است که کارگردان را به مقصود خود به خوبی می‌رساند.
 
نگاهی گذرا به فیلم نشان می‌دهد که عمق این فاجعه حساب شده صورت گرفته و سازنده اثر سه ماه در فرانسه با حضور تدوینگر پلان‌هایی که به آن‌ها اعتقاد داشته است را کنار هم چیده و فیلم آگاهانه خود را ساخته و ارایه کرده است. بخشی برای اولین نمایش فیلم‌اش در سالن‌های فرانسه به این کشور عزیمت می‌کند و برای اولین اکران در پاریس حضور دارد. در جشنواره ابوظبی وقتی فیلم توانست جایزه مروارید سیاه این جشنواره را از آن خود کند در زمان اهدای جایزه به این فیلم مسعود بخشی طی پیامی از برگزار‌کنندگان و عوامل فیلم خود تشکر کرد.
 
مسعود بخشی با ساخت فیلم و پشتیبانی از اثرش نشان داد که به فیلمی که ساخته اعتقاد دارد و هنوز هم بر مواضع خود استوار است . محمد آفریده تهیه‌کننده نیز بر خلاف ادعاهایی که در گفت و گوهای مختلف حضور و قول‌هایی که به مسئولین داده است هیچ گاه نسخه اصلی فیلم را به نمایش نگذاشت و در حال حاضر نیز به نمایش فیلم اصلاح شده در دفترش ادامه داده است. مدیران سیما فیلم نیز هیچ اقدامی برای جمع آوری فیلم از پخش آن در کشورهای خارجی صورت نداده اند و به اعتراضات نمایندگان مجلس و کارشناسان وقعی ننهادند .
 
فیلمی مملو از دروغ، توهین و تحقیر همچنان در کشورهای خارجی نمایش داده شده و توانسته  بلندگویی برای نیروهای ضد انقلاب باشد  و با تبلیغات و تشویقات گسترده مخاطبان را به سمت خود جذب کند.شاید اگر هالیوود قصد داشت فیلمی برعلیه انقلاب و دفاع مقدس بسازد و ارزش‌های ما را زیر سوال ببرد نمی‌توانست این گونه و با این نگاه فیلمی بر علیه نظام ما ساخته و موفق عمل کند. کاری که توسط محمد آفریده مدیر فرهنگی بیش از دو دهه انقلاب و مدیر بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته و در کشورهای غربی به نمایش گذاشته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *