جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آمريكا از بحران جديد مصر چه مي خواهد؟

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب: 257702
مطبوعات آمريكايي معتقدند نفوذ واشنگتن در مصر پس از وقوع انقلاب كمرنگ شده و كاخ سفيد بايد از بحران اخير در اين كشور براي فشار به دولت مرسي و ايجاد نظامي سكولار استفاده كند.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: روزنامه واشنگتن پست دراين باره با اشاره به چالش ميان محمد مرسي و ديوان عالي مصر كه به آشوب سياسي منجر شده نوشت: منازعه جاري فرصتي مغتنم براي آمريكاست تا روابطش با قاهره را به تشكيل يك نظام سياسي سكولار مشروط كند.

واشنگتن پست نوشت: لازم است اخوان المسلمين در تدوين قانون اساسي جديد مصر اين اصل را مدنظر قرار دهد كه فضاي لازم و كافي براي برقراري يك جامعه سكولار فراهم شود و اينجا است كه آمريكا بايد در مصر وارد ميدان عمل شود. نظر به اينكه مصر سخت محتاج وام صندوق بين المللي پول است و همزمان هم مذاكرات متقابل براي بخشودگي بدهي هايش در جريان است دولت «باراك اوباما» از اهرم فشاري قوي بر دولت قاهره بهره مند است(!) نقش مصر در برقراري آتش بس در غزه با نظارت آمريكا مثبت بود. اما اوباما بايد به صراحت اين نكته را به رهبران مصر تفهيم كند كه روابط واشنگتن با قاهره فقط منوط به اين قبيل همكاري ها نيست بلكه بستگي به خلق يك نظام سياسي سكولار و وفادار به دموكراسي و حقوق بشر در مصر دارد.

يادآور مي شود آمريكا تا آخرين روز سقوط حسني مبارك از رژيم خودكامه و ضد حقوق بشري وي حمايت كرد.
در همين حال روزنامه نيويورك تايمز نيز در گزارش مشابهي تأكيد كرد: دولت آمريكا نبايد در مقابل پايمال شدن حقوق مخالفان (حاميان رژيم سابق) ساكت بماند.

با اين حال پل ژيگو از دبيران نشريه وال استريت ژورنال گفت: «نفوذ آمريكا در مصر و ديگر نقاط خاورميانه كاهش يافته است.»

وي گفت غافلگيري و حيرت واشنگتن از تصميم رئيس جمهور مصر، نشانه كاهش نفوذ آمريكا در خاورميانه است. در اين ميان دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و هيلاري كلينتون وزير امور خارجه اين كشور بيش از همه غافلگير شدند.زيرا كلينتون بعد از مذاكرات پيمان آتش بس در غزه هنوز كاملا حريم هوايي مصر را ترك نكرده بود كه مرسي، فرمان خود را صادر كرد.

اين تحليلگر وال استريت ژورنال مي افزايد: دومين علت شوكه شدن مقامات آمريكايي اين بود كه دولتمردان اين كشور در رسانه ها از عملكرد فوق العاده مرسي در مذاكرات آتش بس تمجيد كردند. آنها همچنين از مرسي به عنوان حاكمي ميانه رو ياد كرده بودند. مرسي همه اين پندارها را فرو ريخت و اين قطعا مشكل ساز است.

مجري شبكه وال استريت ژورنال گفت «فرمان رئيس جمهور مصر كه تصميم هاي او را از تجديد نظر مسئولان قضايي مصون نگه مي دارد، كاملا با پيش فرض هاي بهار عربي مغايرت دارد. به نظر مي رسد كه دولت اوباما بار ديگر در حاشيه تحولات خاورميانه قرار دارد و نمي داند كه چگونه بايد جهت گيري كند. نظر شما چيست؟» و پل ژيگو پاسخ داد: بله، آنها واقعا از سير رخدادها در اين كشورها آگاهي ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *