پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

جنگ بعدی چند روز طول خواهد کشید؟

جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 256369
33 روز، 22 روز و این بار 8 روز؛ این سیر نزولی توانایی رژیم صهیونیستی در سه جنگ تمام عیار اخیرش در منطقه بوده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، جنگی که رژیم صهیونیستی با غزه آغاز کرد پایانی متفاوت از پیش بینی مقام های نظامی این رژیم داشت. درحالیکه ایجاد سامانه دفاعی گنبد آهنین به عنوان ابزاری برای خلع سلاح گروه های فلسطینی -از بین بردن توان ضربه متقابل از سوی گروه های فلسطینی- مطرح شده بود، عبور موشک های حماس و جهاد اسلامی از آن، اوضاع را برای این رژیم بدتر کرد و بر ابهام ها از توانایی های پنهان مانده گروه های فلسطینی افزود.
 
پس از 8 روز جنگ بین رژیم صهیونیستی و گروه های فلسطینی و در صدر آنها جنبش حماس در غزه، سرانجام آتش بس میان طرفین برقرار شد. خبر اعلام آتش بس را شب گذشته، ˈمحمد کامل عمروˈ وزیر خارجه مصر در جریان کنفرانس خبری مشترک خود با ˈهیلاری کلینتونˈ همتای آمریکایی اش، مطرح کرد. به گفته وی، این آتش بس از ساعت 21 چهارشنبه به وقت قاهره، به مورد اجرا گذاشته شد.
 
چهارشنبه هفته گذشته و پس از ترور ˈاحمد الجعبریˈ فرمانده ارشد گردان های عزالدین قسام -شاخه نظامی حماس- توسط رژیم صهیونیستی، جنگ گسترده و تمام عیاری میان دو طرف آغاز شد که تا دیروز چهارشنبه به مدت 8 روز ادامه داشت. جنگی که بیش از 160 فلسطینی در آن به شهادت رسیدند.
 
براساس توافقنامه آتش بس دو طرف باید از هرگونه حمله به مناطق تحت کنترل یکدیگر، خودداری کنند. باز بودن گذرگاه های مرتبط با غزه و تسهیل عبور افراد و کالاها از آنها از جمله مواردی است که در توافقنامه آتش بس بر سر آنها توافق صورت گرفته است. آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس با وساطت و میانجیگری مصر و مشخصا ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری این کشور انجام گرفت.
 
به باور بسیاری از ناظران، حمله به غزه یکی از اشتباهات بزرگ ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده؛ چرا که پس از هشت روز، این رژیم بدون هیچ دستاورد مشخصی، آتش بس میان خود و حماس را پذیرفت. وضعیتی که از قبل نیز وجود داشت و در این میان رژیم صهیونیستی نتوانست امتیازی را کسب کند و تغییری در وضعیت تقابل خود با گروه های فلسطینی ایجاد کند. وضعیتی که تعادل را به زیان این رژیم تغییر داده بود.
 
گرچه در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، برخی از پایگاه های گروه های فلسطینی به ویژه حماس خسارت دید، اما به باور بسیاری، حماس از نظر سیاسی به دلیل مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و همچنین کسب حمایت کشورها و افکار عمومی در منطقه، و از نظر نظامی به دلیل عبور موشک هایش از گنبد آهنین، توانست برنده این جنگ باشد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی به دلیل کشتن بسیاری از غیرنظامیان، تحت فشار افکار عمومی نه فقط کشورهای منطقه بلکه افکار عمومی کشورهای غربی قرار گرفت.
 
از منظر استراتژیک و نظامی، رژیم صهیونیستی ناکامی بزرگی در این جنگ متحمل شد. در طول هشت روز اخیر صدها موشک و راکت توسط گروه های فلسطینی از غزه به سوی سرزمین های اشغالی شلیک شد که گرچه سیستم دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به ˈگنبد آهنینˈ تعدادی از این موشک ها به خصوص انواع قدیمی آنها را هدف قرار داد، اما تعداد قابل توجهی از آنها نیز به اهداف تعیین شده در سرزمین های اشغالی اصابت کردند که برای رژیم صهیونیستی که قول تامین امنیت مطلوب برای ساکنانش را داده، چنین وضعیتی به معنای شکستی جدی است.
 
آنچه در این جنگ بعد جدید و مهمتری به موضوع شلیک موشک به سوی سرزمین های اشغالی داد، موضوع برد این موشک هاست. برای نخستین بار حماس موفق شد که در این جنگ موشک هایی را به عمق سرزمین های اشغالی (تل آویو و حومه بیت المقدس) فرود آورد که ضربه سختی به رژیم صهیونیستی بود. چرا که تاکنون گروه های فلسطینی واقع در غزه، با موشک های خود تنها می توانستند بخش های جنوبی و غربی سرزمین های اشغالی را هدف قرار دهند و مناطق مرکزی آن که فاصله بیشتری با غزه دارند، از دسترس این گروه ها دور بود، اما جنگ اخیر این وضعیت را تغییر داد. برای رژیم صهیونیستی که فاقد عمق استراتژیک است، توانمند شدن گروه های متخاصم در مناطق پیرامونی اش، خطر بسیار بزرگی برای موجودیت آن است.
 
عدم وارد شدن رژیم صهیونیستی به فاز عملیات زمینی که به معنای تلاش برای اشغال غزه بود، باعث شد که حماس و جهاد اسلامی نیز تمام توان خود را علنی نکنند. معنای این اتفاق برای رژیم صهیونیستی افزایش ابهام اطلاعاتی از توانایی گروه های فلسطینی است که جنگ های آینده را بیش از گذشته پرخطر و دشوار می کند.
 
رژیم صهیونیستی در حالی حاضر به پذیرش آتش بس شد که روز گذشته بمبی که در یک اتوبوس جاسازی شده بود منفجر شد و دو نفر را کشته و دست کم ده نفر را زخمی کرد. نکته مهم در وقوع این رخداد این بود که پس از سال 2006، این نخستین بار بود که گروه های فلسطینی موفق به انفجار یک بمب در تل آویو می شدند. با توجه به آنچه گفته شد ادامه جنگ اخیر به هیچ وجه در توان رژیم صهیونیستی نبود و مقام های این رژیم سرانجام مجبور به تن دادن به آتش بس شدند.
 
پل دانهار خبرنگار بی بی سی در غزه شب گذشته در گزارش خود گفت: چهره نخست وزیر، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه اسرائیل [که در کنفرانس خبری پس از اعلام آتش بس حاضر شده بودند] نشان نمی دهد که آنها فکر می کنند پیروز شده اند.
 
به باور بسیاری، رژیم صهیونیستی در تقابل خود با گروه های مقاومت در منطقه طی شش سال اخیر روز به روز ضعیف تر شده است. اگر شش سال پیش رژیم صهیونیستی، 33 روز با حزب الله لبنان جنگید، دو سال بعد، تنها 22 روز با حماس در غزه جنگید و نتوانست به هدف اصلی آن که نابودی این گروه بود، برسد. این بار نیز 4 سال پس از جنگ قبلی رژیم صهیونیستی با حماس، این رژیم مجبور می شود که پس از 8 روز تن به آتش بس بدهد، اما آیا صهیونیست ها از جنگ های خود عبرت می گیرد؟ جنگ بعدی چند روز طول می کشد و شاید بهتر باشد سوال شود که سرونشت جنگ چه خواهد شد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *