شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

برخی ازسبک‌های مداحی من درآوردی است

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۱۸
کد مطلب: 254881
رییس هیات مدیره خانه مداحان گفت: نوع شعرها، مصایب و سبک خواندن برخی از مداحان غیر شرعی است و بدین ترتیب این نوع از مداحی نیز مورد رضای خدا نیست.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی آهی در حاشیه همایش «سیاه‌پوشان» که عصر سه‌شنبه در محل مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران حاضر در این مراسم با تاکید بر پیروی از سبک سنتی مداحی، اظهار کرد: سبک‌های سنتی مداحی که در حال حاضر بسیاری از مداحان نیز از آن پیروی می‌کنند سبکی خداپسندانه است. نوآوری خوب است ولی نه از نوع «من درآوردی» برخی از این سبک‌های نوین مداحی حال حاضر «من درآوردی» است و نه نوآوری.
 
وی اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید در عرصه مداحی به بحث‌های مختلف مطرح در آن توجه داشت، این در حالی است که اکثر مداحان حاضر استاد ندیده‌اند و شاگرد نشده، استاد شده‌اند و این‌ها باید بروند استاد ببینند.
 
رییس هیات مدیره خانه مداحان گفت: بنده در حال حاضر 87 سال سن دارم و استادهای مهمی را دیده‌ام و تعدادی از مراجع تقلید استادم بوده‌اند.
 
این در حالی است که از برخی مداحان جدید بپرسید که آیا یک مجتهد استادشان بوده است، در صورتی که سبکی از خود در مداحی ابداع کرده‌اند که مورد رضای خدا نیست.
 
آهی در پاسخ به این سوال که آیا مداحان می‌توانند به مسائل اجتماعی نیز ورود داشته باشند؟ گفت: مداح حافظ اصول و فروع دین است و برخی از مداحان نسبت به این موضوع اطلاع ندارند در حالی که وقتی یک مداح از توحید، نبوت و امامت می‌گوید، اینها اصول دین هستند و وقتی از نماز، روزه، حج، جهاد، خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر می‌گویند اینها از فروع دین هستند منتهی برخی از مداحان حافظ فروع و اصول مکتب تشیع نیستند و حافظ فروع و اصول مکتب تصوف و صوفیه هستند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا مداحان در مباحث سیاسی نیز می‌توانند دخالت کنند؟ گفت: یک مداح نباید در کار سیاست دخالت کند مگر سیاستی که مقام معظم رهبری آن را هدایت کند وگرنه مداح اهل سیاست نیست.
 
رییس هیات مدیره خانه مداحان، درباره توصیه خود به مداحان جوان، گفت: مداحان جوان باید استاد ببینند و نباید پیرو نوار و سی‌دی و ... باشند و اگر می‌خواهند مداحی کنند باید کتاب، مقتل، تاریخ و سیره اهل بیت(ع) صحیح را مطالعه کنند نه اینکه از خود به اهل‌بیت(ع) نسبت دروغ بدهند و برخی از مسایل نادرستی را که از آن‌ها اطلاع ندارند را در اشعارشان ذکر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *