دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

روزهای تلخ 14 مارس لبنان

يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 252997
در حالی که جریان 14 مارس گمان می کرد که بتواند از ترور ˈوسام حسنˈ از مقامات ارشد امنیتی لبنان کمال استفاده را بکند اما این مسئله نه تنها کمکی به آنها نکرد بلکه باعث اجماع و حمایت بین المللی از دولت رقیب آنها یعنیˈ نجیب میقاتیˈ شد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، به دنبال ترور ˈوسام حسنˈ رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان، جریان 14 مارس، دولت ˈنجیب میقاتیˈ را مسئول ترور این مقام امنیتی دانسته و خواستار استعفای فوری دولت وی شده است.
 
پافشاری بر ابراز این گونه مواضع به خوبی در مراسم تشیع پیکر حسن در وسط بیروت آشکار شد؛ به طوری که این مراسم را به صحنه اعلام جنگ این جریان علیه دولت میقاتی تبدیل کرد.
 
جریان غربی 14 مارس لبنان، در حقیقت با سوء استفاده از جنایت ترور وسام حسن و با ایجاد تحریکات طایفه ای، سیاسی و حزبی علیه جریان 8 مارس و دولت سعی دارد از این جنایت به نفع خود بهره برداری سیاسی کند.
 
انقلاب ناموفق جریان 14 مارس علیه دولت میقاتی و تلاش برای یورش به کاخ نخست وزیری در جریان مراسم تشیع وسام حسن، به دعوت جریان المستقبل وابسته به ˈسعد حریریˈ نخست وزیر سابق لبنان رخ داد.
 
پس از یورش طرفداران جریان المستقبل به کاخ نخست وزیری که با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شد، برخی مسئولین این جریان از هواداران خود خواستند که عقب نشینی کنند و این امر حاکی از میزان تفرقه و از هم گسیختگی در میان اعضای جریان 14 مارس است.
 
 
 
** اختلاف های داخلی 14 مارس
 
این تفرقه و از هم گسیختگی در آراء و نظرات اعضای جریان 14 مارس به وضوح با خروح ˈسمیر فرنجیهˈ یکی از چهره های برجسته سیاسی این جریان از نشست اخیر این جریان قابل مشاهده است.
 
جالب آنکه جریان 14 مارس بدون داشتن برنامه و چشم اندازی روشن برای تشکیل دولت جایگزین، همچنان به فرافکنی و اظهار مواضع گمراه کننده و ازهم گسیخته علیه دولت ادامه می دهد.
 
حمایت آمریکا، کشورهای بزرگ دنیا، گروهها و احزاب داخلی لبنان و همچنین موضع اخیر ˈبشاره الراعیˈ رهبر مسیحیان مارونی این کشور در حمایت از دولت میقاتی و مخالفت آنها با سرنگونی آن، جریان 14 مارس را بیش از بیش در تنگنای سیاسی قرار داده است.
 
درجریان تحرکات اخیر این جریان به منظور سرنگونی دولت، هواداران این جریان طی روزهای اخیر با استفاده از سلاح گرم و مستقر شدن در خیابان های مناطق مختلف بیروت و شمال لبنان، موج گسترده ای از نا آرامی و آشوب به راه انداختند.
 
گرچه این تحرکات به درگیری با ارتش و نیروهای امنیتی لبنان و مجروح و کشته شدن برخی از شهروندان لبنانی منجر شد، اما در نگاهی اجمالی توطئه ای شکست خورده برای سرنگونی دولت میقاتی به شمار می آید.
 
 
 
** جنبلاط هم همراهی نکرد
 
در واقع آنچه جریان 14مارس لبنان را در بن بست سیاسی قرار داده است، موضعگیری اخیر ˈولید جنبلاط ˈ رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان در حمایت از دولت کنونی و مخالفت قاطع با سرنگونی آن است که همزمان با ابراز موضع آشکار آمریکا مبنی بر مخالفت با ایجاد هرگونه خلاء سیاسی درکشور رخ داد.
 
نپذیرفتن درخواست استعفای وزرای این حزب دروزی توسط جنبلاط و هم سو نشدن وی با جریان 14 مارس، یکی از موانع سرسخت و دشوار جریان 14 در رسیدن به هدفهای مورد نظر به شمار می آید.
 
جنبلاط در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت که عربستان سعودی نیز از وی خواسته است که با جریان 14 مارس همکاری کرده و وزرای خود را از کابینه میقاتی بیرون بکشد.
 
اختلاف پیرامون ریاست کنونی دبیرخانه جریان 14 مارس که پیش از این برعهده ˈفارس سعیدˈ بود به جایی رسیده که حزب الکتائب به ریاست ˈامین جمیلˈ شرط حضور در جلسات جریان 14 مارس را حضور نیافتن سعید اعلام کرده است و این مساله نیز یکی دیگر از چالش های این جریان به شمار می رود.
 
ˈالیاس عطاء اللهˈ یکی از چهره های بارز این جریان نیز در هنگام سخنزانی در نشست اخیر جریان 14 مارس، ضمن ابرز انتقادهایی از عملکرد سیاسی جریان 14 مارس، از درج کلمهˈ قطع رابطهˈ در بیانیه پایانی و موضع جریان 14 مارس در خصوص سخنان ولید جنبلاط ابراز نارضایتی کرد و پس از آن جلسه را ترک گفت.
 
وی همچنین در سخنان خود از منحصر کردن جریان 14 مارس به جریان المستقبل و حزب کتائب انتقاد کرد.
 
 
 
** مواضع مفتی اهل سنت
 
اما شاید بتوان مهمترین انتقادات اخیر از جریان 14 مارس را سخنان اخیر مفتی اهل سنت لبنان دانست که با انتقاد از سیاست ها و اقدامات جریان ˈالمستقبلˈ این کشور گفت: هجمه این جریان به نمادهای اهل تسنن این کشور از جمله دارالفتوا و نخست وزیری در تاریخ بی سابقه است.
 
ˈمحمد رشید قبانیˈ، متهم ساختن برخی جریان های سیاسی را به دست داشتن در ترور ˈوسام حسنˈ رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان، محکوم دانست و گفت: هجوم طرفداران جریان 14 مارس به کاخ نخست وزیری لبنان، ضربه ای بزرگ برای کشور بود و من اولین کسی بودم که این اقدام را محکوم کردم.
 
قبانی با اشاره به اینکه نخست وزیر لبنان تنها از میان اهل تسنن این کشور انتخاب می شود، افزود: طرفداران جریان المستقبل که از فرزندان طایفه اهل تسنن نیز هستند، با هجوم به کاخ نخست وزیری، به یکی از مهم ترین نمادهای اهل تسنن در لبنان حمله کردند.
 
وی با تاکید بر اینکه اگر اقدام سریع و به موقع نیروهای امنیتی در پراکنده کردن مهاجمان نبود، آنها کاخ نخست وزیری را اشغال کرده بودند، افزود: چرا مقامات جریان المستقبل وقتی خود در نخست وزیری حضور دارند، خواستار حمایت من از این پایگاه مهم حکومتی هستند و وقتی که خارج از آن به سر می برند، خلاف آن را از من توقع دارند.
 
مفتی اهل تسنن لبنان با تاکید بر اینکه اختلافات سیاسی نباید به هتک حرمت جایگاه نخست وزیری شود، افزود: برخی از عناصر المستقبل همچنین بر جایگاه مفتی اهل تسنن و همچنین علیه شخص من هجمه های شدیدی وارد می آورند که بی سابقه است و باید دانست که این اقدامات بچه گانه به ضرر خود آنها تمام خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه ˈفواد سنیورهˈ رییس فراکسیون المستقبل، روز تشییع وسام حسن خواستار برکناری میقاتی شد، افزود: گویی در همان روز سنیوره می خواست بر صندلی میقاتی تکیه کند، در حالی که ما عادت کرده بودیم او را یک شخص با درایت بدانیم.
 
قبانی افزود: متهم ساختن برخی جریان های سیاسی در دست داشتن در ترور رییس پیشین بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان، مردود بوده و در این خصوص باید منتظر نتایج تحقیقات بود و اعتراضات خیابانی و تحصن ها نیز هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
 
 
 
** بیانیه جدید 14 مارس چه می گوید؟
 
در بیانیه پایانی نشست اخیر جریان 14 مارس، میزان زیاده خواهی های سیاسی این گروه بدون درنظر گرفتن مصلحت ملی کشور و مواضع ضد مقاومت آن به خوبی آشکار است.
 
در این بیانیه که توسط ˈفؤاد سنیورهˈ رییس فراکسیون المستقبل قرائت شد، با اظهار نارضایتی از پرواز هواپیمای بدون سرنشین حزب الله بر فراز فلسطین اشغالی، دولت لبنان را به سکوت در قبال این اقدام متهم کرد.
 
وی همچنین تنها راه حل پایان یافتن عملیات های تروریستی را در لبنان، تحویل چهار متهم حزب الله به دست داشتن در ترور ˈرفیق حریریˈ نخست وزیر سابق لبنان عنوان کرد.
 
دراین بیانیه اتهاماتی علیه حزب الله مبنی بر مشارکت این حزب در درگیریهای داخلی سوریه نیز درج شده است.
 
این بیانیه همچنین با نادیده گرفتن سیر عملیات قاچاق اسلحه ازلبنان به سوریه، افرایش عملیات مسلحانه گروههای تروریستی علیه ارتش لبنان در مناطق مرزی این کشور و پرتاب چند خمپاره از سوی ارتش سوریه به مناطق مرزی لبنان را تجاوزی آشکار به تمامیت اراضی لبنان دانسته و خواستار پاسخ فوری دولت و استقرار ارتش در امتداد نقاط مرزی با سوریه شده است.
 
دراین بیانیه، سنیوره همچنین خواستار کمک نیروهای سازمان ملل به ارتش، در چارچوب بندهای قطعنامه 1701 شورای امنیت شده است.
 
جالب آنکه چارچوب وظیفه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل ˈیونیفلˈ طبق قطعنامه 1701 شورای امنیت، تنها در مناطق جنوبی لبنان تعریف شده است.
 
در بیانیه جریان 14 مارس همچنین از دولت خواسته شده، ضمن تعلیق تمامی تفاهم نامه های به امضا رسیده میان سوریه و لبنان و اخراج سفیر سوریه از کشور، در رابطه با مسئله ˈمیشل سماحهˈ وزیر سابق اطلاع رسانی لبنان که به انتقال اسلحه از سوریه به لبنان متهم است، شکایتی فوری علیه سوریه به اتحادیه عرب و شورای امنیت ارسال کند.
 
جریان 14 مارسی در مندرجات این بیانیه، مانند همیشه سلاح حزب الله را نیز فراموش نکرد و خواستار خلع این سلاح و خلع سلاح سایر گروههای داخل و خارج اردوگاههای فلسطینی شد.
 
جریان 14 مارس دراین بیانیه ضمن تأکید بر ادامه تهاجم علیه دولت و تحریم کلیه فعالیت های دولتی کنونی، خواستار تشکیل دولت نجات ملی در لبنان شده است.
 
به هر حال 14 مارس روزهای سختی را در آستانه انتخابات 2013 سپری می کند و باید دید چه برگه ای برای برهم زدن این معادله تا چند ماه آینده رو خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *