شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

در چه شرایطی با خواستگار موافقت شود؟

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 249752
در اسلام امر مقدس ازدواج سهل گرفته شده است تا هر کس به آسانی و سادگی بتواند ازدواج کرده و خانواده تشکیل دهد. اما متاسفانه در برخی از فرهنگ‌ها و جوامع مشکلات بسیاری پیش روی دختران و پسران قرار داده می‌شود به گونه‌ای که ازدواج به معضلی بزرگ تبدیل می‌گردد.
به گزارش جهان به نقل ار ایسنا، دین کامل و جامع اسلام و قرآن کریم به عنوان راهنمای سعادت بشر برای تسهیل امر ازدواج بسیاری از قوانین و آداب و رسومی را از میان برداشته است که به شکلی مانع در تشکیل خانواده می‌شود.
 
در این فرصت به گوشه‌ای از روایات و احادیث درباره شرایط خواستگار و خواستگاری، بهترین ازدواج و کمک به تسهیل امر ازدواج و... اشاره می‌کنیم.
 
پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند:"هرگاه کسی به خواستگاری نزد شما آمد و دینداری و امانتداری او را پسندیدید، به او زن دهید؛ که اگر چنین نکنید، در روی زمین تبهکاری و فساد بسیار پدید خواهد آمد1".
 
همچنین این حدیث در جلد 7 کتاب تهذیب الأحکام، صفحه396 از امام جواد(ع) به این مضمون نقل شده است:" هر که به خواستگاری دختر شما آید و به تقوا و تدین و امانتداری او مطمئن می‌باشید با او موافقت کنید وگرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگی در روی زمین خواهید شد".
 
حضرت امیر فرمودند: "از بهترین شفاعت‌ها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا این که خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند2"
 
امام صادق (ع) فرمودند:"هر کس عزبی را زن دهد، خداوند در روز قیامت به او به دیده لطف بنگرد3".
 
امام کاظم (ع) فرمودند:" سه کس در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جز سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند از جمله کسی که برادر مسلمانش را زن دهد، کسی که به برادر مسلمانش خدمت کند، کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند4".
 
رسول مکرم اسلام در حدیثی دیگر این چنین می‌فرمایند:"(مراسم) ازدواج را آشکار برگزار کنید و خواستگاری را پنهان5".
 
پیشوای دوم شیعیان امام حسن علیه‏‌السلام در باره این‌که چرا باید به فرد با تقوا همسر داد، خطاب به مردی که با ایشان درباره ازدواج دختر خود مشورت کرد، فرمودند:" او را به مردی باتقوا شوهر ده؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامیش می‏‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وی ستم نمی‏‌کند6".
 
پیامبراکرم(ص) همچنین در ارتباط با بهترین ازدواج فرمودند: "بهترین ازدواج، آسان‏ترین آن است7".
 
منبع:
 
1- بحارالأنوار: 103 / 372 / 3 منتخب میزان الحکمة: 252
 
2- تهذیب، ج ،7 ص، 405
 
3- بحارالانوار، ج 102، ص، 222
 
4- وسایل‌الشیعه، ج 20، ص 46
 
5- کنز العمّال: 44532 منتخب میزان‌الحکمة: 256
 
6- مکارم‌الأخلاق: 1 / 446 / 1534 منتخب میزان‌الحکمة: 254
 
7- سنن أبی داوود، ج 1، ص 470
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *